کرونا نابرابری‌های موجود در دنیا را تشدید کرد

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، فرهاد نصرتی نژاد روز یکشنبه در پنل بعدازظهر با موضوع نابرابری در پاندمی کووید ۱۹ در اولین کنگره ملی رصد اجتماعی کووید ۱۹ افزود: کرونا نابرابری ها را تشدید کرده است و این یک واقعیت است. دهک های بالای درآمدی سهم بیشتری از نابرابری در دوران کرونا برده اند. در آمریکا بعضی از میلیونرها ثروت آنها تا هفت و نیم برابر در دوره کرونا افزایش یافته است.

وی بیان کرد: آنچه در باب نابرابری اقتصادی در دوران کرونا می شود، گفت این است که این نابرابری ها گریزناپذیر است و همه جا شاهد آن بوده ایم.

این استادیار دانشگاه گفت: نابرابری ها در وهله اول اقتصادی هستند، اما سویه های اجتماعی دارند که کمتر به آن توجه کرده ایم، این نابرابری ها در افراد آسیب پذیر تشدید شده است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد زنان بیشتر متحمل از دست دادن شغل و درآمدشان بوده اند. همچنین در مورد رنگین پوستان نیز به همین منوال بوده است، بنابراین نابرابری ها سویه های این چنینی نیز داشته اند.

استادیار جامعه شناسی گفت: نابرابری ها فقط اقتصادی نیست، بلکه نابرابری آموزشی نیز وجود دارد. نابرابری آموزشی در دنیا و هم در کشور ما وجود دارد که باید به آن توجه می کردیم.

نصرتی نژاد یادآور شد: نابرابری ها توان باز تولید شوندگی دارند، یعنی اکنون شما نابرابری اقتصادی را تجربه کرده اید. بچه ای که در حال کنکور دادن است این نابرابری آموزشی را تجربه کرده است، بعدها از کنکور باز می ماند و از شغل مطلوب محروم می شود، بنابراین این نابرابری در آینده نه چندان دور خود را در حوزه شغل  و معیشت بازتولید می کند. این نابرابری ها خصلتی دارند که ساختار طبقاتی جامعه را بازتولید می کنند.

استادیار جامعه شناسی ادامه داد: به همین خاطر است که نابرابری یکی از بدترین تجربه هایی است که بشر در هر گوشه ای از این جغرافیا تجربه می کند و بسیار آزاردهنده است.

نصرتی نژاد گفت: نابرابری ها در واقع سرمایه های اجتماعی را به شدت کاهش می دهند. شاید یکی از مهمترین عوامل کاهش سرمایه اجتماعی در هر جغرافیایی به ویژه جغرافیای ما نابرابری است. چون باعث می شود جامعه پولاریزه شده و به دو قطب متخاصم تبدیل شود. بنابراین نابرابری ها می توانند پیامدهای بسیار خطرناکی برای جامعه داشته باشد.

وی یادآور شد: نابرابری در دوران کرونا تشدید شده است، اما واقعیت این است که قبل از دوران کرونا در کشور ما وجود داشته و این همه گیری و پدیده آن را تشدید کرده است، بنابراین مواجهه با نابرابری در گام اول مستلزم یک تئوری عدالت است.

به گزارش ایرنا،‌ نخستین کنگره ملی «رصد اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ » به همت رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹، با همکاری وزارت بهداشت، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شهرداری تهران و با حضور مسئولان وزارت بهداشت، روزهای ۱۹ و ۲۰ دی ماه به صورت مجازی و حضوری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار می شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی