طبقه پایین جوامع در دوران کرونا صدمات بیشتری را متحمل شدند

به  گزارش خبرنگار علم وآموزش ایرنا، دکتر حمیدرضا خانکه رییس دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی روز یکشنبه در اولین گنگره ملی رصد اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ افزود: از بهمن ۹۸ که کرونا در کشور شناسایی شد بررسی ابعاد ملی تاثیرات شیوع این ویروس آغاز  شد ولی همه می دانستند که کرونا پدیده پیچیده و چند عاملی است، به خصوص این همه گیری به ابعاد اجتماعی بیشتر تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد : اگر سلامت اجتماعی را به صورت عام در نظر بگیریم و جامعه ای که بتواند سلامت را برای مردم تامین کند و عوامل اجتماعی را برای این بیماری در نظر بگیرید، خواهیم دید که به نوعی کرونا که در ابتدا تصور می شد همه افراد درمقابل آن  برابر هستند، در نظر گرفته شده است.

رییس اولین کنگره ملی رصد اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ با بیان این که افراد در سطوح بالای جامعه در شرایط کرونا کمتر آسیب پذیر بوده اند، گفت: در مقابل در طبقات پایین جامعه میزان ابتلا به این بیماری، مرگ و میر و صدمات اقتصادی بیشتر است و حتی صدمات فرهنگی ناشی ازکرونا با طبقات بالای جامعه متفاوت است.

خانکه افزود: بنابراین خیلی ساده لوحانه است که ما به پدیده کرونا فقط از بعد دارویی و درمان نگاه کنیم، باید از ابعاد اجتماعی این پدیده و تاثیر نامتناسب کرونا به بخش های مختلف جامعه توجه کنیم و درمورد نابرابری های اجتماعی پیش بینی های لازم را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: کرونا نوعی نابرابری اجتماعی در سطح دنیا با بزرگ نمایی بسیار نشان داد و ما فهمیدیم افراد آسیب پذیر کدام گروه هستند.

رییس دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی ادامه داد: بنابراین لازم بود به این ابعاد پرداخته شود، ما می بینیم در دنیا جریان های ضد واکسن وجود دارد که ریشه در جامعه دارد، مشاهده می کنیم که عوامل اجتماعی در این زمینه بسیار موثر هستند و صرف نگاه پزشکی به مساله یک اشتباه تاکتیکی بود که دنیا در مورد کرونا تجربه کرد.

خانکه با یادآوری اینکه این دانشگاه این ابعاد اجتماعی کرونا را مورد بررسی قرار داد، افزود: رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ از ۲۸ اسفند سال ۹۹ بر اساس ضرورتی که وزیربهداشت وقت در خصوص پرداختن به ابعاد اجتماعی کرونا احساس کرد، در این دانشگاه راه اندازی شد.

وی ادامه داد: در رصد خانه اجتماعی کرونا با حضور نخبگانی از دانشگاه های مختلف مطالعات گسترده ای در زمینه کرونا و آثار اجتماعی آن انجام شد، در این رصدخانه ۲ مطالعه در خصوص واکسن کرونا ارایه شد و نتایج آن برای مسوولان وزارت بهداشت و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

رییس اولین کنگره ملی رصد اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ یادآور شد: باید به یاد داشته باشیم تاثیرات روانی و اجتماعی کووید  ۱۹بسیار مهم است، امیدواریم در آینده با تدبیر وزیر وقت،  این دانشگاه به عنوان رصد خانه اجتماعی کوید۱۹ به ادامه فعالیت بژردازد و ما بتوانیم ابعاد اجتماعی سلامت را که به روایتی ۸۰ درصد سلامت تحت تاثیر این عوامل هستند را رصد کنیم  و به حوزه های مختلف کمک کنیم.

خانکه گفت: امیدوارم در ۲ روز برگزاری این کنگره با نقد منصفانه ابعاد اجتماعی کووید ۱۹ بتوانیم دولت را در این زمینه کمک کنیم، ما شاهد هستیم که کشور از لحاظ کنترل پاندمی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و این امر مرهون تمام ارکان حاکمیت است که توانستند واکسن را تامین کنند و فرهنگ بالای مردم ما در پذیرش توصیه ها نیز موثر بوده است.

وی یادآور شد: در این دو روز در خصوص چالش های سیاست کنترل پاندمی کووید ۱۹، پیامدهای پاندمی کووید ۱۹ در جمعیت آسیب پذیر، نابرابری ها در پاندمی کووید ۱۹، چالش ها و موانع پذیرش واکسیناسیون، پالش های سلامت روانی اجتماعی در پاندمی کووید ۱۹ و چالش های سلامت اجتماعی در پاندمی کووید ۱۹ در قالب پنل تبادل نظر شود.

اولین گنگره ملی رصد اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ که امروز با همکاری وزارت بهداشت، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شهرداری تهران و با حضور مسوولان وزارت بهداشت، به صورت مجازی و حضوری گشایش یافت.

این کنگره به مدت دو روز با برگزاری ۶ پنل  به بررسی مسایل مختلف این حوزه می پردازند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی