از این‌همه تناقض اذیت نمی‌شوید؟! / از تلاش برای احیای برجام تا تداوم اتهام‌زنی به ظریف!

در حالی که تصور می‌شد با تغییر دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از بار حملات مخالفان به مذاکره‌کنندگان پیشین کاسته شود اما برخی رسانه‌های حامی تیم مذاکره‌کننده جدید، همزمان با تلاش دوستان‌شان برای احیای برجام، همچنان از اتهام‌زنی به مسببان برجام غافل نیستند و حیرت‌انگیز اینکه از این تناقض دچار پارگی تسمه تایم نمی‌شوند.

 در آخرین مورد ازاین‌دست اقدامات، سایت رجانیوز، رسانه نزدیک به جبهه پایداری و سعید جلیلی، در مطلبی با عنوان «خاطره سازی ظریف برای تبرئه خود از دیکته نویسی در برجام» اتهامات جدیدی را نثار محمدجواد ظریف و تیم مذاکره‌کننده برجام کرده و مدعی شده متن برجام از آن‌سوی آب به دست تیم مذاکره‌کننده ایرانی رسیده است.

در این گزارش تلاش شده با ارائه گزیده‌های ناقص و هدفمند از کتاب «راز سربه‌مهر» اثبات شود که محمدجواد ظریف متن برجام را از گروه بین‌المللی بحران و درواقع به شیوه‌ای کانالیزه شده از طرف آمریکایی دریافت کرده است.

نویسندگان برای اثبات مدعی خود به تکذیبیه‌ای از علی واعظ مدیر بخش ایران در گروه بین‌المللی بحران که در یک جلسه کلاب‌هاوس بیان شده، استناد کرده‌اند که گفته است هیچ متنی از محمدجواد ظریف دریافت نکرده است.

این در حالی است که اولاً رجانیوز روایت ظریف در همان کتاب از پیشنهادات خود در سال ۲۰۰۵ یعنی سال‌ها قبل از برجام را از قلم انداخته که سمت‌وسوی آن پیشنهادات برای حل بحران هسته‌ای ایران و غرب همانی بود که سال‌ها بعد در مذاکرات هسته‌ای تکرار شد و طبیعتاً با لحاظ تقدم و تأخر زمانی نمی‌توانسته گرته‌برداری از گزارشی باشد که یک دهه بعد توسط گروه بین‌المللی بحران منتشر شده است.

 از این‌همه تناقض اذیت نمی‌شوید؟! / از تلاش برای احیای برجام تا تداوم اتهام‌زنی به ظریف!

ثانیاً تعجبی ندارد که گروه بین‌المللی بحران که وظیفه خود را نزدیک کردن مواضع کشورهای دخیل در بحران تعریف کرده بکوشد به شیوه‌های مختلف اعم مصاحبه‌های شفاهی با دیپلمات‌های کشورهای درگیر و یا ارائه بخش‌هایی از پیشنهادات آن‌ها برای حل اختلافات در گزارش‌های خود، به مجاری غیررسمی برای تبادل دیدگاه‌ها پیش از کشیده شدن رسمی آن پیشنهادات به میز مذاکرات و چانه‌زنی تبدیل شود و بازهم تعجبی ندارد که این سازمان به‌رغم استفاده از این نوع سازوکارها، مسئولیت آن را در گزارش‌های خود تکذیب کند.

درایت محمدجواد ظریف در استفاده از این ظرفیت گروه بین‌المللی بحران در بعضی مقاطع حساس مذاکراتی احتمالاً به او منحصر نبوده و دیگر کشورها نیز ممکن است از این شیوه برای ارزیابی و گرفتن بازخوردی از پیشنهادات خود قبل از ورود به مذاکرات بهره گرفته باشند. از این‌ها گذشته، آنچه مشخص است اینکه ظریف هیچ‌گاه ادعا نکرده که متن پیشنهادی تیم مذاکره‌کننده ایرانی توسط فرد خاصی بدست گروه بحران و سپس طرف‌های مذاکراتی رسیده و بنابراین تکذیب علی واعظ نه این اتفاق را تکذیب می‌کند و نه می‌تواند تأییدی بر ادعای بی مبنای رجانیوز در نوشتن دیکته از سوی مذاکره‌کنندگان ما باشد.

نهایتاً اینکه اگر این‌همه ایراد به متن برجام وارد و به‌زعم نویسنده سایت رجانیوز، متن برجام از سوی طرف‌های آمریکایی دیکته شده است، اولاً چرا آمریکایی‌ها از توافقی که خودشان متن آن را دیکته کرده‌اند خارج شدند و ثانیاً چرا تیم مذاکره‌کننده موردعلاقه رجانیوز، این روزها در تلاش برای احیای همان توافقی است که به‌زعم رجانیوز متن آن از آمریکایی‌ها نشات گرفته است؟ این‌همه تناقض خودتان را آزار نمی‌دهد؟

بیشتر بخوانید :

اولیانوف : روسیه و چین ایران را متقاعد کردند روی پیش‌نویس دولت قبل مذاکره کند

توئیت جدید اولیانوف در دلجویی از ظریف/عکس

حمایت ظریف از تیم مذاکره‌کننده ایران

دلنوشته ظریف برای سردار سلیمانی/عکس

دکتر ناصرهادیان:تیم مذاکره می خواهد ثابت کند از تیم قبلی کاربلد تر است/ وقت آن است که نظام،ظریف را وارد کند

2121

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی