تولید پانسمان‌های جدید برای ترمیم زخم با استفاده از هیدروژل

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نوردرمانی کاربردهای بسیار چشم‌گیری در درمان انواع زخم‌ها دارد، در حال حاضر روش‌های بسیاری جهت درمان زخم‌ها وجود دارد که هر کدام ممکن است معایبی هم داشته باشند.

هیدروژل‌ها به‌دلیل داشتن خواص بی‌نظیر به عنوان پانسمان‌های جدید در ترمیم زخم استفاده می شوند، علاوه بر این ترکیب نور درمانی و استفاده از هیدروژل‌ها در فرآیند ترمیم زخم مورد بحث و انتقاد قرار گرفته و نگره‌های جدید در آینده این حوزه بیان شده است.

نور به عنوان ابزاری مهم در طب مدرن معرفی شده  است، نوردرمانی هم به عنوان یک ابزار مهم در پیشگیری از عفونت زخم و ارتقای ترمیم زخم است، هیدروژل‌ها به‌دلیل خواص متعدد ازجمله ساختار متخلخل، زیست تخریب پذیری بالا، قابلیت جذب زیاد آب، کاربرد فزاینده‌ای در پزشکی بازساختی، به‌ویژه در زمینه ترمیم زخم دارند.

در مقاله منتشر شده پژوهشگران چینی و ایرانی، انواع هیدروژل‌های چند منظوره ترکیب شده با حساس کننده‌های نوری مختلف از جمله نانوساختارها، سولفیدها و اکسیدهای فلزی، چالکوژنیدهای فلزی، فسفر سیاه، پلیمرهای مزدوج و مولکول کوچک آلی برای ترمیم زخم معرفی شده است. علاوه بر این کاربرد هیدروژل‌های با قابلیت نوردرمانی در درمان‌های ترکیبی انواع زخم‌ها از جمله زخم‌های عفونی و دیابتی و همچنین چالش‌های آینده در این حوزه تحقیقاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

اعضای تیم تحقیقاتی ایران شامل عزیز ملکی، شایسته بوچانی، وحیده نصرتی و محمدعلی شهبازی است، نتایج این طرح تحقیقاتی در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Nano منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی