تزریق دز سوم واکسن کرونا برای پیشگیری از سرایت‌پذیری اومیکرون

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اکنون تمام ویروس‌شناسان، اپیدمیولوژیست‌ها، پزشکان و مسئولان اجرایی کشور تاکید جدی بر تزریق دز تقویتی یا بوستر دارند چون طبق یافته‌های جدید افرادی که این دز را تزریق کرده باشند، ۸۰ تا ۹۰ درصد در برابر ویروس اومیکرون مقاوم می‌شوند.

گرچه بر اساس نتایج یک مطالعه جدید احتمال بستری شدن افراد مبتلا به سویه اومیکرون در بیمارستان ها بسیار کمتر از سویه قبلی دلتا است اما این نمی‌تواند دلیلی باشد که برخی افراد همچنان از واکسن زدن پرهیز کنند. این سویه نیز در صورتی که همه اقدامات پیشگیرانه و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، گذر خواهد کرد اما چه بهتر که با مرگ و ابتلای کمتر از این سویه عبور کنیم.

همچنین اینکه احتمال بستری شدن افراد مبتلا به اومیکرون ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر است هم نمی تواند دلیلی برای افرادی باشد که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و از زدن واکسن خودداری می کنند. این سویه نیز افراد ۱۵ تا ۲۹ ساله و کودکان زیر ۱۲ سال را که واکسن نزده‌اند، بیشتر در معرض خطر قرار می دهد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا روز ۱۴ دی ماه هشت میلیون و ۷۵۲ هزار و ۱۸ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند. همچنین تاکنون ۵۹ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۵۰ نفر دُز اول و ۵۲ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۲۷۶ نفر دُز دوم  را دریافت کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۰ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۴۴ دُز رسیده است. همچنین طبق اعلام دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در روز ۱۳ دی ماه ۱۹۴ مورد قطعی مبتلا به اومیکرون در کشور شناسایی شده است. 

بهرام عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اومیکرون انتشار بسیار وسیعی داشته و به صورت تصاعدی می‌تواند افراد را مبتلا کند، گفت:‌ دز سوم واکسن تا حدود ۸۰ درصد از اومیکرون جلوگیری می‌کند، البته درصد بالای واکسیناسیون نقطه امیدی است که در کشور داریم. در تهران ۹۰ درصد دز اول واکسن و حدود ۷۸ درصد هر دو دز را دریافت کرده اند که نقطه قوت است.

وی ادامه داد: در دنیا ثابت شده که دز سوم واکسن تا حدود ۸۰ درصد از سویه اومیکرون جلوگیری می کند. مهم ترین مساله استفاده از ماسک و تزریق واکسن است. معمولا پس از سه هفته از شروع ابتلای اولیه، سویه جدید وضعیت انفجاری خود را نشان می دهد به همین منظور و در فرصتی که داریم تزریق دز سوم واکسن باید به سرعت انجام شود.

دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در این باره می گوید: بر اساس نتایج جلسه اخیر که با حضور کارشناسان آمار وزارت بهداشت برگزار شد، با توجه به سویه اومیکرون، رنگ بندی کرونایی باید تغییر کند. اگر ما پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنیم و واکسیناسیون را انجام ندهیم، حداقل سه تا چهار هفته آینده با پیک اومیکرون مواجه می شویم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: قرنطینه و محدودیت ها باید با نظر رییس جمهوری و وزارت کشور در مجامع عمومی اعمال شود، البته تدابیر لازم برای مقابله با اومیکرون همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی، اعمال محدودیت ها در مجامع و اماکن شلوغ و پرازدحام و انجام واکسیناسیون به ویژه دز یادآور است.

جماعتی توصیه کرده است که مردم هم پروتکل های بهداشتی را به شدت رعایت کنند و هم دز سوم واکسن کرونا را حتما تزریق کنند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که دز سوم واکسن تا ۸۰ درصد در مقابل ویروس اومیکرون ایمنی در فرد به وجود می آورد و این آمار بسیار خوبی است. تمام هموطنان بالاتر از ۱۸ سال باید هر چه سریعتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و دز سوم واکسن کرونا را بزنند تا ایمنی در بدن آنان به وجود آید.

وی حتی انجام واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۱ ساله را توصیه می کند و می گوید: با توجه به بازگشایی حضوری مدارس که ممکن است سبب انتشار اومیکرون شود، توصیه می‌کنیم در این سنین هم واکسیناسیون انجام شود. اومیکرون نسبت به ویروس دلتا تقریبا سه برابر سرایت پذیری بیشتری دارد. زمانی که یک نفر مبتلا می‌شود، می‌تواند ویروس را به ۱۰ نفر دیگر هم انتقال دهد.

جماعتی می افزاید: این سویه جدید بیش از ۵۰ برابر جهش پیدا کرده و این مساله سبب شده است که ما در مورد رفتار این سویه هنوز اطلاعات کافی نداشته باشیم و منتظر مطالعات بیشتری هستیم تا بر این اساس بتوانیم تصمیم گیری های لازم را برای جلوگیری از انتشار این ویروس انجام دهیم. در حال حاضر در کشورهای اروپایی بیشترین رده سنی که گرفتار این ویروس شده اند، ۲۰ تا ۳۰ ساله و افراد بالای ۶٠ سال هستند.

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز می گوید: اکنون رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی در کشور به ۴۶ درصد رسیده و با توجه به ورود اومیکرون باید به ۹۰ درصد افزایش یابد، اومیکرون اکنون در کشور مشاهده شده و این ویروس سه برابر دلتا قدرت انتقال پذیری دارد و می تواند افراد بسیاری را درگیر کند.

وی اظهار داشت: در اومیکرون ۵۰ جهش گزارش شده که ۳۰ جهش آن کلیدی و سرایت پذیری بالایی دارند، به همین خاطر توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده، این ویروس جزو استثنایی ترین سویه ها در دنیا است و  میزان ابتلای مردم آفریقای جنوبی به این سویه موجب شده به صورت تصاعدی سرعت انتقال افزایش یابد.

مردانی تاکید کرد: انتشار سریع اومیکرون باعث می شود تا سه هفته دیگر بیشتر استان‌ها گرفتار شوند، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون ضروری است، افرادی که تاکنون واکسن نزده اند، سریع برای دریافت دز اول اقدام کنند و کسانی که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند باید به پایگاه های تجمیع و مراکز مربوطه مراجعه کرده و آن را کامل کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه رعایت شیوه نامه های بهداشتی ضرورت زیادی دارد، ادامه داد: استفاده از ماسک در محیط بیرون از خانه، دوری از دورهمی ها و تجمعات، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شست وشوی مرتب دست ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده باید با جدیت رعایت شود.

به گزارش ایرنا، محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد. کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تصریح کرد، نخستین مبتلا به اومیکرون در ایران فردی ساکن تهران است که از امارات متحده عربی وارد کشور شده است.

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تاکنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی