امام جمعه موقت تهران: شهید سلیمانی در دل‌های ماست و ما را اداره می کند

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از جهاد دانشگاهی، آیت‌الله کاظم صدیقی روز دوشنبه در دومین رویداد ملی–دانشجویی بزرگداشت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: او هم عاشق و هم معشوق، هم دلبر و دلداده، هم فرمانده و سرباز، هم شجاع و عاطفی و هم مردمی و الهی بود. 

وی افزود: آیت الله بهجت یک عارف و واصلی بود که می‌فرمود سعی کنید حرمی زندگی کنید. اگر حرمی زندگی نکنید، خدایی ناکرده حرامی می‌شوید. حاج قاسم همیشه حرمی بود و در حرم زندگی می‌کرد.

آیت الله صدیقی ادامه داد: سراغ آدم‌هایی که گرفتاری اخلاقی دارند، بروید و آنها را طرد نکنید. نسبت به همه خوشبین باشید و ظرفیتتان را بالا ببرید. برای همه برکت داشته باشید. این رمز موفقیت شهید حاج قاسم سلیمانی است.

وی تصریح کرد: خون شهید نمی‌خشکد چرا که روح و حق است. همه کارها را دل انجام می‌دهد. فکر و علم چراغ است. آنچه آدم را می‌برد، دل و ایمان است. اگر خداوند در دل قرار بگیرد، نور خداوند خارج و خاموش نمی‌شود. حاج قاسم در همه خطرها در خط مقدم بود. او فرمانده ستادی نبود. زمانی که فردی به او نامه نوشت و گفت که نامزد ریاست جمهوری شوید. در پاسخ به او با تشکر از می‌گوید که از من بهترها زیاد هستند، اما من سرباز صفر هستم. اجازه دهید من پستم را ترک نکنم چرا که من سرباز ملتم. ملتی که امام خمینی می‌خواست جانش را فدای آن‌ها کند.

تبدیل تهدید تحریم به فرصت در کشور مصادق بارز کلام سردار سلیمانی است

حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی نیز با اشاره به کلام سردار شهید سلیمانی که می‌گفت فرصتی که در تهدید وجود دارد، در خود فرصت‌ها وجود ندارد به شرطی که نترسیم، نترسانیم و نترسید، اظهار داشت: اگر یک مرور کوتاه به قبل از انقلاب داشته باشیم، می‌بینیم که غربی‌ها با علم و فناوری به اقتدار اقتصادی و نظامی رسیدند و متوجه شدند که با توجه به اهمیت علم و فناوری باید سعی کنند که دیگر کشورها به این موضوع دست پیدا نکنند.

وی ادامه داد: غربی‌ها برای دستیابی به اهداف خود به شدت در زمینه عدم خودباوری ملت‌ها تلاش کردند. با پیروزی انقلاب اسلامی و نفس مسیحایی امام خودباوری در ملت ایران ایجاد شد و انقلاب اسلامی خارج از دو قطب شرقی و غربی به پیروزی رسید و حرف‌های جدیدی برای دنیا و آخرت مردم داشت.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی و ایستادگی ملت ایران در برابر غرب و شرق کشور  تحریم شد که این تحریم‌ها یا همان تهدید، فرصتی خوبی بود برای این که بتوانیم بسیاری از وابستگی‌های خود را رفع کنیم.

وی افزود: با تشکیل جهاددانشگاهی در سال ۵۹ و انجام کارهای زیاد علمی و فناروانه و فرهنگی که توسط این نهاد انجام شد و با گذشت بیش از چهل سال از این مساله و مرور فعالیت‌های علمی و فناورانه فراوانی که از سوی این نهاد انجام شد نشان دهنده عمل به کلام سردار شهید سلیمانی است. این باور  بچه مسلمان و انقلابی بود که با تلفیق علم، ایمان و عمل می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند و این کارها انجام شد و نترسیدند.

طیبی با اشاره به ذکر مثال‌هایی از فعالیت‌های تاثیرگذار جهاددانشگاهی گفت: دستیابی به فناوری مته‌های حفاری و سیستم رانش واگن‌های مترو از جمله دستاوردهای جهاددانشگاهی است که مروز در بسیاری از زمینه‌ها حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.

رییس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: مشکلات ما حل نمی‌شود مگر این که بتوانیم به سخنان حاج قاسم سلیمانی عمل کنیم. در یک دوره ۱۰ ساله می‌توانیم به خواسته‌های خود برسیم. توقع داریم در دولت آقای رییسی کارهایی که انجام می‌شود در مجموعه‌هایی مانند جهاددانشگاهی که رهبر انقلاب مستقم آن را تأیید و تشویق می‌کرد، مورد حمایت قرار گیرد.

وی بیان کرد: هیچ مشکلی نداریم و کشور می‌تواند در یک برنامه ۱۰ ساله و دو برنامه ۵ ساله به بسیاری از خواسته‌های خودش برسد و به یک اقتصاد شکوفایی برسیم که در عین رعایت عدالت و اخلاق دنیا و آخریت مردم در این حکومت آباد شود.

مکتب حاج قاسم مکتب انقلاب و منطبق با مکتب امام و رهبری

سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه استان تهران در ادامه مراسم اظهار کرد: در خصوص سردار سلیمانی و مکتب حاج قاسم و ابعاد مختلف شخصیتی وی صحبت‌های زیادی وجود دارد و مطالب زیادی مطرح شده است.

وی افزود: اما بنده از این منظر وارد می‌شوم که چه ابعادی از ابعاد شخصیتی حاج قاسم برتری دارد که امروز او را به شخصیتی تبدیل کرده که رهبری آن را یک راه و یک مکتب می‌داند؟

سردار حسن‌زاده ادامه داد: بسیاری از فرماندهان دیگری هم در این مکتب دارای تجربیات و موفقیت‌های قابل توجهی بودن و هستند اما آنچه مهم است شخصیت ذوابعاد و جامع الاطراف حاج قاسم است که توانست بسیاری از نظریه‌ها را که به آن چندان پرداخته نمی‌شود در صحنه عمل به منصه ظهور برساند.

وی تصریح کرد: مکتب حاج قاسم مکتب انقلاب و منطبق با مکتب امام و رهبری و مکتب عاشورا و سیدالشهدا است و یکی از دلایل توجه به این مکتب این بود که حاج قاسم مکتب عاشورا را عملیاتی کرد و به ثمر رساند و نتیجه مثبت آن را به همه نشان داد.

سردار حسن‌زاده افزود: در رابطه با شخصیت حاج قاسم سه محور مورد توجه است که مبنای اصلی مکتب حاج قاسم و به اوج رسیدن او در منطقه است و این ۳ محور پرداختن حاج قاسم به رابطه خود با خدا، رابطه خود با ولایت و امامت و همچنین رابطه خود با مردم است. امروز بسیار مهم است که همانند حاج‌قاسم به مسئولان فرمول دهیم.

وی ادامه داد: یک عده از حاج قاسم به عنوان ژنرال برجسته نظامی، یک عده آن را به عنوان انسانی رئوف و عاطفی، یک یک شخصیت ولایت مدارو ژئوپولتیک یاد می‌کنند. وی را یک شخصیت ژئوپلتیک  زیرا وی هم راهبرد را می‌گوید و هم طرح عملیاتی را بیان می‌کند. و این نشان می‌دهد حاج قاسم مجموعه‌ای از این مؤلفه‌ها را در خود جمع کرده است.

سردار حسن زاده اظهار داشت: نگاه بلند و فراگیر حاج قاسم با این سه محور به دست می‌آید. اگر این سه رابطه اصلاح شود و سنجش کنیم و خود را در آن سطح نگه داریم مکتب حاج قاسم بیش از این توسعه پیدا می‌کند. فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) استان تهران، بیان کرد: یعنی مکتب و نگاه حاج قاسم دارای فرمول‌هایی  مختلفی است که یکی از این فرمول‌ها این است که می‌گوید فرصت‌هایی که در بحران‌ها وجود دارد در خود آن فرصت‌ها نیست. فرمول دیگر این است که می‌گوید نترسید، نترسیم و نترسانید. حاج قاسم به این فرمول عمل می‌کرد. فرمول دیگر حاج قاسم این بود که می‌گفت ما برای این میادین باید قدرت ریسک را بالا ببریم.

وی تصریح کرد: حاج قاسم در موضوعات معنوی هم فرمول داشت یکی از فرمول‌ها این بود که می‌گفت شرط شهید شدن شهید بودن است. وی می‌گفت در انجام کارها باید به بلوغی برسیم که نباید دیده شویم، آن که باید ببیند می‌بیند. حاج قاسم صاحب نظر بود و راهبرد عملیات و تاکتیک را همگی با هم داشت.

سردار حسن‌زاده با تاکید بر این که سه محور رابطه با خدا، رابطه با ولایت امامت و رابطه با مردم مبنای مکتب حاج قاسم را پایه گذاری می‌کند، گفت: نوشته‌هایی از او را می‌بینیم که رابطه با خدا را به خوبی نشان می‌دهد و در نوشته‌هایش با خدا، مردم، سیاسیون، مسئولان صحبت می‌کند.

وی اظهار داشت: حاج قاسم هیچ وقت برای نظام و انقلاب اسلامی هزینه تراشی نکرد و این به خاطر رابطه قلبی و دلی او بود. وی رابطه قلبی و دلی با ولایت و امامت داشت. حاج قاسم می‌گفت ما برای نجات بشریت مجاهدت می‌کنیم و این نگاه حاج قاسم است. به خاطر نگاه بلند سردار بود که تمام افراد با هر نگاهی که بودند حاج قاسم را دوست داشتند و این سه محور مبنای مکتب حاج قاسم بود.

سردار سلیمانی بر عهد خود ماند تا به شهادت رسید

جمال رحیمیان سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در این مراسم اظهار کرد: گرامیداشت یاد سردار به اندازه‌ای ارزشمند است که می‌توان هفته‌ها برایش وقت گذاشت. من از سازمان دانشجویان و مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت‌فقیه و انقلاب اسلامی که هفته‌هاست برای برگزاری این رویداد تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی سرداری بود که هم انتظار کشید و هم بر عهد خود ماند تا به شهادت رسید. برای شناخت یک شخصیت، افرادی این توفیق نصیبشان می‌شود که با وی زندگی کرده‌اند و آن شخصیت را از نزدیک می‌شناسند و دیگران نیز از آثار مکتوب باقیمانده از آن شخص می‌توانند به جهان بینی فرد پی ببرند.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: بیش از ۵۰ تا ۶۰ عنوان کتاب در رابطه با شهید سلیمانی نوشته شده است؛ اما کتاب” از چیزی نمی‌ترسیدم “که نوشته خود شهید است و وصیت‌نامه ارزشمند ایشان معرف و نمایانگر شخصیت فردی، اجتماعی، سیاسی و اعتقادی سردار سلیمانی است. همچنین وصیت‌نامه ایشان می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند با سردار سلیمانی آشنا شوند مفید باشد.

نگاه سلیمانی نگاهی جزیی و تجزیه کننده جامعه نبود

ابراهیم متقی رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز گفت: در دوران دفاع مقدس فهمیدیم که برای مقابله با تهدیدات باید هر روز خود را باز تعریف کرده و معادله قدرت را گسترش دهیم دنبال مبنای تفکر شهید سلیمانی برگرفته از دفاع مقدس بود.

وی بیان کرد: سردار شهید سلیمانی می‌دانست که دفاع و قدرت در ساخت اجتماعی بازتولید می‌شود نگاه سلیمانی نگاهی جزیی و تجزیه کننده جامعه نبود و به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در زمان شهادت ایشان چنین فرمودند که سلیمانی در هیچ چارچوبی اهل مماشات نبود.

متقی اظهار داشت: سردار شهید سلیمانی مقاومت را اجتماعی کرد چراکه مقابله با تهدید را در جامعه می‌دانست کاری که سلیمانی کرد این بود که نیروهای اجتماعی پراکنده را به یک قدرت اجتماعی تبدیل کرد و در این زمینه نقش یک عدسی همگرا را به‌خوبی ایفا کرد.

حاج قاسم معمار نظم نوین امنیتی در منطقه است

علیرضا رضاخواه کارشناس ارشد مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل و مطالعات آمریکا در این مراسم گفت: حاج قاسم سلیمانی در حوزه روابط بین‌الملل به‌عنوان یک استراتژیست و کسی که دارای فهم نظامی است، مطرح بود. از دو دهه پیش امنیت منطقه دچار خدشه شده بود و باعث شده بود امنیت منطقه دچار بحران شود و آمریکایی‌ها بحث‌هایی با عنوان قرن جدید آمریکایی مطرح می‌کردند.

وی با اشاره به این‌که حاج قاسم به دنبال نظم امنیتی جدید در منطقه بود، بیان کرد: به تعبیر بنده حاج قاسم معمار نظم نوین امنیتی در منطقه بود و الگوی امنیت هیبریدی درون‌زای منطقه‌ای یکی از وجه‌های حاج قاسم است.

برنامه‌های دومین رویداد ملی – دانشجویی بزرگداشت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که امروز هم‌زمان با دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی آغاز شد، تا دهه فجر (اربعین شهادت سردار سلیمانی) ادامه دارد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی