ورزشکاران برجسته‌ای که ۲۰۲۱ خداحافظی کردند/عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ یکی از سخت ترین روزهای ورزشکاران خداحافظی از دنیای حرفه‌ای است. در اکثر رشته ها ورزشکاران تا یک سن مشخص می توانند رقابت کنند و با فرا رسیدن آن باید حرفه خود را کنار بگذارند. با این حال گاهی آسیب دیدگی شدید یا مصدومیت های پیاپی موجب می شود این اتفاق زودتر بیفتد. معمولا چنین خداحافظی هایی تلخ و غم انگیز هستند. در سال ۲۰۲۱ ورزشکاران برجسته ای بازنشسته شدند که در ادامه به آن ها اشاره می شود. 

فوتبال

سرخیو آگوئرو

مهاجم آرژانتینی در تابستان به بارسلونا پیوست تا هم بازی لیونل مسی شود و در کنار ستاره آرژانتینی وضعیت خط حمله تیم کاتالانی را بهبود بخشد اما همه چیز ناگهان تغییر کرد. مسی از بارسا جدا شد و او نیز چند ماه نخست فصل را به خاطر آسیب دیدگی از دست داد. آگوئرو ۳۳ ساله کمی بعد از بهبودی در سی ام اکتبر در دیدار آلاوس دچار مشکل قلبی شد و پانزدهم دسامبر در یک نشست خبری از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. دوران حرفه ای بازیکن آرژانتینی از سال ۲۰۰۳ آغاز شد و او برای ایندیپندینته، اتلتیکومادرید و منچسترسیتی بازی کرد. آگوئرو در ۷۶۸ بازی (باشگاهی و ملی) ۴۲۱ گل به ثمر رساند و ۱۶۵ پاس گل داد. او به همراه سیتی پنج قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، شش قهرمانی در جام اتحادیه، یک جام حذفی و سه سوپرجام انگلیس را فتح کرد. آگوئرو با اتلتیکو قهرمان جام یوفا و سوپرجام اروپا شد و آخرین جامش را به همراه تیم ملی آرژانتین پس از پیروزی در فینال کوپا آمه ریکا بالای سر برد. 

ورزشکاران برجسته‌ای که ۲۰۲۱ خداحافظی کردند/عکس

آرین روبن

پانزدهم جولای هافبک هلندی خداحافظی اش از فوتبال را از طریق توئیترش اعلام کرد. بازیکن ۳۷ ساله آخرین روزهای دوران درخشان ورزشی اش را در خرونینگن سپری کرد، در همان تیمی که فوتبال خود را (از سال ۲۰۰۰) شروع کرده بود. او سپس پیراهن آیندهوون را بر تن کرد و قهرمانی در لیگ یک هلند را تجربه کرد. همچنین دو بار فاتح سوپرجام کشورش شد. مقصد بعدی ستاره هلندی چلسی بود. او در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ به همراه آبی های لندن دو قهرمانی را در لیگ برتر به دست آورد و فاتح جام اتحادیه (۲)، جام حذفی و سوپر جام انگلیس شد. 

روبن سپس به بایرن مونیخ پیوست و در آن جا بهترین افتخار باشگاهی یعنی فتح لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد (سال ۲۰۱۳). او هشت بار جام قهرمانی را در بوندسلیگا بالای سر برد و پنج بار فاتح جام حذفی شد. همچنین سوپرجام آلمان (۴) و سوپرجام اروپا را بالای سر برد و در جام جهانی باشگاه ها ۲۰۱۴ مدال طلا را بر گردن آویخت. روبن پس از پایان قراردادش در سال ۲۰۱۹ اعلام بازنشستگی کرد اما یک سال بعد از تصمیمش منصرف شد و با تیم خرونینگن قرارداد بست. هافبک هلندی در ۷۱۲ بازی ۲۴۶ گل به ثمر رساند و ۲۲۰ پاس گل داد. بزرگترین حسرت روبن فرصتی بود که در فینال جام جهانی ۲۰۱۰ برابر اسپانیا از دست داد، شاید اگر آن ضربه را به گل تبدیل می کرد اکنون قهرمانی در جهان هم در کارنامه پر افتخارش بود. 

ورزشکاران برجسته‌ای که ۲۰۲۱ خداحافظی کردند/عکس

وین رونی

مهاجم انگلیسی فوتبال خود را از سال ۲۰۰۲ شروع کرد و با پیراهن اورتون به میدان رفت. تنها دو سال بعد وارد اولدترافورد شد و بهترین دوران خود را در منچستریونایتد سپری کرد. او سه فصل پیاپی (۰۷-۲۰۰۶ تا ۰۹-۲۰۰۸) قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را تجربه کرد و دو بار دیگر جام قهرمانی را در لیگ بالای سر برد. رونی در سال ۲۰۰۸ فاتح لیگ قهرمانان شد و در سال ۲۰۱۷ جام یوفا را بالای سر برد. مهاجم سابق یونایتد همچنین قهرمانی در جام اتحادیه (۳)، جام حذفی، سوپرجام انگلیس (۴) و جام جهانی باشگاه ها را با این تیم تجربه کرد. او در سال ۲۰۱۷ دوباره به اورتون بازگشت و پس از یک فصل پیراهن دی سی یونایتد را بر تن کرد. آخرین تیم مهاجم انگلیسی، دربی کانتی بود که بیست و ششم نوامبر هدایت این تیم را بر عهده گرفت و از فوتبال خداحافظی کرد. رونی که بهترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلیس (۵۳ گل) و باشگاه منچستریونایتد (۲۵۳) است در ۸۸۷ بازی ۳۶۶ گل به ثمر رساند و ۲۰۵ پاس گل داد. 

ورزشکاران برجسته‌ای که ۲۰۲۱ خداحافظی کردند/عکس

سامی خدیرا

هافبک آلمانی در ۳۴ سالگی تصمیم گرفت از فوتبال خداحافظی کند. او برای تیم های اشتوتگارت، رئال مادرید، یوونتوس و هرتابرلین بازی کرد و در ۵۵۹ بازی ۵۷ گل به ثمر رساند و ۵۹ پاس گل داد. خدیرا پس از قهرمانی در بوندسلیگا فصل ۰۷-۲۰۰۶ توانست با رئال مادرید هم قهرمان لالیگا شود. این اتفاق در فصل ۱۲-۲۰۱۱ رخ داد. او به همراه سفیدپوشان لیگ قهرمانان، سوپرجام اروپا و جام جهانی باشگاه ها را در سال ۲۰۱۴ فتح کرد. سال درخشان خدیرا با قهرمانی در جام جهانی تکمیل شد. از دیگر افتخارات بازیکن آلمانی با رئال مادرید قهرمانی در کوپا دل ری (۲) و سوپرجام اسپانیا بود. بازیکن آلمانی در سال ۲۰۱۵ سفیدپوشان را ترک کرد تا برای یوونتوس بازی کند. در تورین پنج بار فاتح سری آ و سه بار قهرمان جام حذفی شد. او همچنین سوپرجام ایتالیا را بالای سر برد. آخرین مقصد خدیرا هرتابرلین بود و پس از انجام تنها ۹ بازی در بیستم می کفش هایش را آویخت. 

ورزشکاران برجسته‌ای که ۲۰۲۱ خداحافظی کردند/عکس

ماریو مانژوکیچ

مهاجم کروات در طول دوران حرفه ای ۱۸ ساله اش پیراهن یازده تیم را بر تن کرد. او فوتبال خود را در تیم مارسونیا شروع کرد و در سال ۲۰۰۷ توانست با دینامو زاگرب قرارداد ببندد. در آن زمان بود که سه قهرمانی پیاپی را در لیگ کشورش تجربه کرد، همچنین دو بار فاتح جام حذفی شد. مانژوکیچ سپس به ولفسبورگ رفت و پس از دو فصل در سال ۲۰۱۲ به بایرن مونیخ پیوست. در آن دو سال تمام عناوین ممکن را با باواریایی ها به دست آورد. قهرمان لیگ قهرمانان، سوپرجام اروپا، جام جهانی باشگاه ها، بوندسلیگا (۲)، جام حذفی (۲) و سوپرجام آلمان شد. مقصد بعدی مانژوکیچ اتلتیکومادرید بود و توانست سوپرجام اسپانیا را هم فتح کند. او یک سال بعد به یوونتوس پیوست. در آنجا هم تمام عناوین را به دست آورد؛ چهار قهرمانی در سری آ، سه قهرمانی در جام حذفی و سوپرجام ایتالیا. 

با حضور مائوریتسیو ساری در یووه، مانژوکیچ جایی در این تیم پیدا نکرد و اواخر دسامبر ۲۰۱۹ به قطر سفر کرد تا برای الدحیل بازی کند. در آنجا تنها پنج بار به میدان رفت اما قهرمانی در لیگ ستارگان قطر را تجربه کرد. سپس به ایتالیا برگشت تا این بار برای میلان بازی کند. نخستین بازی اش را در ژانویه ۲۰۲۱ انجام داد اما آسیب دیدگی های پیاپی اجازه نداد روی فرم باقی بماند و بدون این که گلی برای میلان به ثمر برساند این تیم را ترک کرد. مهاجم کروات به همراه تیم ملی کشورش تا فینال جام جهانی ۲۰۱۸ صعود کرد اما با شکست مقابل فرانسه از کسب جام باز ماند. مانژوکیچ با گلزنی در این دیدار نامش در کنار گرد مولر و زین الدین زیدان قرار گرفت که در فینال لیگ قهرمانان و جام جهانی گلزنی کرده اند. او در حالی که در ۵۹۹ بازی ۲۳۰ گل به ثمر رساند و ۱۰۱ پاس گل داد سوم سپتامبر در ۳۵ سالگی از فوتبال خداحافظی کرد. 

ورزشکاران برجسته‌ای که ۲۰۲۱ خداحافظی کردند/عکس

مکسی رودریگس

چهاردهم نوامبر ۱۹۹۹ هافبک آرژانتینی برای نخستین بار به میدان رفت. او که پیراهن نیوولز اولد بویز را بر تن می کرد پس از سه فصل حضور در این تیم به اروپا رفت تا برای اسپانیول بازی کند. رودریگس در سال ۲۰۰۵ به اتلتیکومادرید پیوست و بازی های خوبش موجب شد لیورپول در سال ۲۰۱۰ با او قرارداد امضا کند. هافبک آرژانتینی در دو سالی که آنفیلد بود تنها جام اتحادیه را فتح کرد. او به آرژانتین برگشت و دوباره پیراهن نیوولز اولد بویز را بر تن کرد. سپس به پنیارول اروگوئه رفت و در آنجا دو قهرمانی در لیگ و یک سوپرجام را تجربه کرد. آخرین مقصد رودریگس نیوولز بود و ششم دسامبر کفش های را آویخت. هافبک آلبی سلسته در سال ۲۰۱۴ فینال جام جهانی را تجربه کرد اما آرژانتین نتوانست آلمان را شکست دهد و در کسب جام ناکام ماند. او ۶۶۹ بازی انجام داد و توانست ۱۸۹ گل به ثمر رساند و ۵۸ پاس ‌گل دهد. 

ورزشکاران برجسته‌ای که ۲۰۲۱ خداحافظی کردند/عکس

سمیر نصری

هافبک فرانسوی فوتبال خود را در تیم مارسی در سال ۲۰۰۴ شروع کرد و توانست فاتح جام اینترتوتو شود. پس از چهار فصل پیراهن آرسنال را بر تن کرد. او تحت هدایت آرسن ونگر بازی های خوبی به نمایش گذاشت و در سال ۲۰۱۰ از طرف فرانس فوتبال بهترین بازیکن فرانسه شناخته شد. نصری سپس با منچسترسیتی قرارداد بست و در همان نخستین فصل قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرد. او یک بار دیگر هم جام قهرمانی در لیگ را بالای سر برد. همچنین فاتح جام اتحادیه و سوپرجام انگلیس شد.

نحوه بازی نصری به شکلی بود که او را با زیدان مقایسه می کردند. هافبک فرانسوی در سال ۲۰۱۶ به صورت قرضی به سویا پیوست. یک سال بعد در لیگ ترکیه برای آنتالیا اسپور بازی کرد. در فوریه ۲۰۱۸ یوفا او را به خاطر دوپینگ شش ماه از حضور در میادین محروم کرد. زمانی که محرومیتش به پایان رسید با وستهام قرارداد بست (ژانویه ۲۰۱۹). در انتهای فصل تیم انگلیسی را ترک کرد تا برای اندرلخت بلژیک بازی کند. او در ۳۴ سالگی و پس از یک فصل در بیست و دوم سپتامبر کفش هایش را آویخت. نصری در ۵۶۲ بازی ۷۸ گل به ثمر رساند و ۹۸ پاس گل داد. 

ورزشکاران برجسته‌ای که ۲۰۲۱ خداحافظی کردند/عکس

ورزش های دیگر 

والنتینو روسی

راننده ایتالیایی بیست و چهارم نوامبر پس از شرکت در رقابت های والنسیا برای همیشه از دنیای موتور سواری خداحافظی کرد. روسی در طول ۲۶ فصل ۹ بار قهرمان جهان شد تا به یکی از بهترین راننده های تاریخ تبدیل شود. اسطوره موتور سواری سومین راننده پرافتخار جهان است و پس از جاکومو آگوستینی (۱۵) و آنخل نیتو (۱۳) در جایگاه سوم قرار دارد. روسی در ۱۷ سالگی برای نخستین بار در رقابت های جهانی شرکت کرد و تا ۴۲ سالگی ۱۱۵ پیروزی کسب کرد. همچنین ۲۳۵ بار روی سکو رفت اما اغلب دوستداران موتورسواری شادی های خاص روسی را به یاد خواهند آورد. او نقش مهمی در محبوبیت این رشته در دنیای ورزش داشت. 

ورزشکاران برجسته‌ای که ۲۰۲۱ خداحافظی کردند/عکس

پائو گسول

اسطوره بسکتبال اسپانیا پنجم اکتبر در یک نشست خبری دنیای حرفه ای خداحافظی کرد. گسول دوران درخشانی داشت و توانست در ۲۱۶ بازی ملی یازده مدال کسب کند که در این میان سه طلای اروپا، یک جام جهانی و دو نقره المپیک بر گردن آویخت. او به همراه بارسلونا سه بار فاتح لیگ شد و دو بار جام قهرمانی را در کوپا دل ری بالای سر برد. او نخستین بسکتبالیست اسپانیایی بود که توانست در بازی All-Star ان بی ای بازی کند و قهرمانی در این رقابت ها را تجربه کند. این اتفاق در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ رخ داد زمانی که پیراهن لس آنجلس لیکرز را بر تن می کرد. او همچنین برای ممفیس گریزلیز، شیکاگو بولز، سن آنتونیو اسپرز و میلواکی باکس بازی کرد. به همین خاطر گسول بهترین بسکتبالیست تاریخ اسپانیا است. 

ورزشکاران برجسته‌ای که ۲۰۲۱ خداحافظی کردند/عکس

بیشتر بخوانید:

زیر خاکی از حسن یزدانی/عکس

منتقد سرسخت مجیدی تغییر موضع داد

چراغ سبز زیدان برای بازی مقابل ایران/عکس

۲۵۳ ۲۵۱

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی