اولین شهاب باران سال ۲۰۲۲ میلادی را دوشنبه شب تماشا کنید

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی روزنامه دیلی میل، این بارش شهابی دوشنبه شب، سوم ژانویه (۱۳ دی) ساعت ۲۰:۴۰ به وقت گرینویج (۰۰:۱۰ بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) به اوج خود می رسد و دوستداران آسمان می توانند شاهد بارش ۵۰ شهاب در ساعت در آسمان شب باشند. به نظر می رسد سرچشمه این بارش شهابی در صورت فلکی چکمه ها در نزدیکی دب اکبر باشد.

بارش شهابی ربعی که به آن بارش شهابی کوادرانتی و بارش شهابی نطاق هم گفته می شود یکی از پربارترین بارش‌های شهابی سال است. آهنگ ساعتی سرسویی این بارش در زمان اوج، به حول و حوش ۹۰ می‌رسد و در نتیجه این بارش معمولاً دومین یا سومین بارش شهابی بزرگ‌سال است.

آهنگ یا نرخ ساعتی سرسویی یعنی تعداد شهاب‌هایی که در صورت قرار داشتن کانون بارش شهابی در سرسو در جایی با افق کاملاً باز و صاف و حدّ قدر ۶٫۵ در طول یک ساعت با چشم غیر مسلح قابل دیدن هستند.

سرعت میانگین شهاب‌های این بارش در برابر زمین در حدود ۴۱ کیلومتر در ساعت است که نسبت به بسیاری از بارش‌های شهابی سرعت کمی به‌ شمار می‌آید که خود باعث کم‌تر شدن آهنگ ساعتی سرسویی این بارش است. این بارش معمولاً در روز ۱۱ دی‌ ماه یا روز کریسمس آغاز می شود و در روز ۱۳ دی به اوج می‌رسد و در  روز ۱۷ دی پایان می‌یابد.

بازه زمانی بارش شهابی کوادرانتی بر خلاف برخی از بارش‌های شهابی مانند بارش شهابی برساوشی که بازه زمانی خیلی بلندی دارند، خیلی کوتاه است. کوتاه بودن بازه زمانی این بارش نشان‌دهنده نازک بودن توده ذرات منشأ این بارش است و اگر مدار سیاره زمین کمی جابه‌جا شود آهنگ ساعتی سرسویی این بارش به شدت کم و زیاد خواهد شد.

برخلاف اکثر بارش‌های شهابی که از بقایای دنباله‌دارها سرچشمه می‌گیرند، کوادرانتی از سیارک ۲۰۰۳ EH۱ می‌آیند که ممکن است یک «دنباله‌دار مرده» باشد.

براساس اعلام سازمان فضایی ناسا، برای اینکه بتوانید شهاب های بیشتری از این بارش را مشاهده کنید، باید یک منطقه آسمان تاریک را با حداقل آلودگی نوری و یک افق روشن پیدا کنید. این بارش در سراسر جهان در آسمان شب قابل مشاهده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی