مورد عجیب«نمایندگی معین»/ هیات رئیسه مجلس حکم امضا شده قالیباف را لغو کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، درحالی‌که محمدباقر قالیباف طی حکمی، امیرآبادی فراهانی را به‌عنوان نماینده معین شهر قم و عهده‌دار وظایف علیرضا زاکانی نماینده مستعفی قم ،معرفی کرده بود ، با اعتراض و افشاگری ذوالنوری دیگر نماینده قم، تلاش فراهانی در جذب منابع مالی برای تأسیس دو دفتر کار ناکام ماند. درنهایت ، هیات رئیسه مجلس به لغو حکم امضاشده قالیباف رأی داد.

اگرچه انتخاب نماینده معین هیچ منشأ قانونی نه در قانون اساسی و نه آیین‌نامه داخلی مجلس ندارد اما رقابت برای بدست آوردن «منابع مالی» ، موضوع انتخاب «نماینده معین» را جذاب کرده است.نماینده معین در شرایطی مطرح می‌شود که امکان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای وجود ندارد یا زمان آن انتخابات تمام شده و به دلیل فقدان حضور نماینده در کرسی نمایندگی حوزه انتخابیه متأثر از فوت،لغو صلاحیت،استعفا یا انتقال به دیگر قوا ، از سوی مجلس نماینده‌ای با عنوان نماینده معین برای آن شهر انتخاب می‌شود. حال‌آنکه انتخاب این نماینده به پیشنهاد مجمع نمایندگان استان به هیات رئیسه اعلام می‌شود اما درصورتی‌که یک حوزه انتخابیه بیش از یک نماینده داشته باشد مقرر می‌شود یکی از همان نمایندگان به‌عنوان معین نماینده‌ای که به هر دلیلی امکان حضور ندارد ، انتخاب شده و وظایف نمایندگی آن را عهده‌دار می‌شود.

پیامدهای استعفای زاکانی

مردم قم بعد از همه حاشیه‌های استعفا و رفتن علیرضا زاکانی به شهرداری تهران ، در انتظار تعیین نماینده‌ای برای پیگیری وظایف نمایندگی در مجلس بودند. در این راستا امیرآبادی فراهانی در جلسه شورای اداری استان قم گفته بود «در تلاش هستیم تا با «استفاده از ظرفیت‌های نماینده معین»، دو دفتر جدید در منطقه یک و منطقه پردیسان قم تأسیس کنیم تا امکان مراجعه مردم به دفتر نمایندگان خود تسهیل شود.» اما علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس دو بار در تاریخ‌های ۶ شهریور و ۹ آبان ۱۴۰۰ تأکید کرده بود که شهرهایی که چند نماینده دارند، در صورت فوت یا استعفای یکی از نمایندگان برای نماینده مستعفی یا متوفی نماینده معین انتخاب نمی‌شود .

رقابت برای تصدی نمایندگی معین شهر قم

پس از گذشت چند ماه از انتصاب علیرضا زاکانی نماینده مستعفی شهر قم به سمت شهرداری تهران، مجتبی ذوالنوری یکی از نمایندگان شهر قم در مجلس شورای اسلامی مدعی شد که احمد امیرآبادی فراهانی دیگر نماینده این شهر با اجازه هیات رئیسه مجلس و دریافت حکمی با امضای محمدباقر قالیباف، فعالیت خود را در حوزه انتخابیه و به‌عنوان نماینده معین علیرضا زاکانی آغاز کرده است. البته امیرآبادی نیز در جلسه‌ای در شهریورماه ۱۴۰۰ با اشاره به انتصاب زاکانی به شهرداری تهران، خبر از راه‌اندازی دو دفتر جدید خود در قم به‌عنوان نماینده معین علیرضا زاکانی، خبر داده بود اما ابهام در خصوص تأمین منابع مالی تأسیس دو دفتر جدید و چرایی این اقدام که نیازمند جذب کارمندان جدید بود، ابهام درخصوص جذاب بودن نمایندگی معین را برای افکارعمومی افزایش داد.

افشاگری ذوالنوری علیه امیرآبادی فراهانی

چه آنکه این موضوع ختم به خیر نشد و در ویدئویی که در فضای مجازی منتشرشده است، ذوالنوری دیگر نماینده قم افشا کرد که امیرآبادی نه‌تنها به‌عنوان نماینده معین زاکانی فعالیت می‌کند که حتی با استفاده از پول و امکانات مجلس و نهادهای دولتی مانند شهرداری، دو دفتر مجزای دیگر نیز در شهر قم و به نام خود تأسیس کرده است. ذوالنوری این اقدام را فاقد استناد قانونی و خلاف عرف و شرع دانست و مدعی شد در این رابطه به هیأت رئیسه مجلس نیز تذکر داده است. این در حالی است که امیرآبادی فراهانی که خود از اعضای هیات رئیسه مجلس است در حکمی با امضای محمدباقر قالیباف به‌عنوان نماینده معین قم انتخاب شده بود و مجوز دسترسی به منابع مالی جدید را پیدا کرده بود.

مورد عجیب «نمایندگی معین» / هیات رئیسه مجلس حکم امضا شده قالیباف را لغو کرد

ذوالنوری در فایل افشاشده علیه امیرآبادی چه گفته بود؟

در ویدئوی منتشرشده از ذوالنوری نماینده شهر قم ، ماجرای اعتراض به نمایندگی امیرآبادی فراهانی به‌عنوان معین علیرضا زاکانی چنین بیان می‌شود که « جناب آقای دکتر امیرآبادی آمد و به من فرمود که آقای ذوالنور اگر شما اجازه بدهید من معین آقای زاکانی باشم در قم. من هم عرض کردم اجازه ما هم دست شماست. من حرفی ندارم. بعد که این اتفاق افتاد، دیدیم که دو تا دفتر دیگر در سطح قم افتتاح شد به‌عنوان نماینده محترم شهر قم جناب آقای امیرآبادی، نه این‌که این دفاتر به اسم آقای زاکانی باشد، دو دفتر جدید برای نماینده عزیز ایجاد شد. سؤال کردم که وضعتان خوب است؟ پول این دفاتر از کجاست؟  [امیرآبادی] گفت خب مجلس می‌دهد! اصل سؤال من از هیات رئیسه مجلس این است؛ و من گفتم کارتان خطاست، از نظر عقلی و عرفی مبنا ندارد و از نظر بودجه‌ای هم قانون به شما چنین اجازه‌ای نداده است، آقای هیات رئیسه چرا این کار را کردید؟»

منافع مردم یا منافع فردی نمایندگان مجلس در شهر قم؟

حوادث بعد از رفتن زاکانی به شهرداری تهران ،بیش از قبل رقابت‌های درون‌گروهی اصولگرایان را به عرصه عمومی وارد کرد. رقابت‌هایی بر محور منافع مالی که به نام مردم و به کام اقلیتی خاص در جریان است. در یک نمونه دیگر ، مسگری نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم از استفاده یکی از نمایندگانی که دبیر شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم بوده در انتقال یکی از کارمندان شهرداری قم به دفتر نمایندگی انتقاد می‌کند.وی با طرح این سؤال که چرا باید حقوق کارمند دفتر نماینده فراهان را مردم مظلوم قم بدهند گفته:« توقع ما این بود که آقایان حساسیت بیشتری نسبت به مسئله بیت‌المال داشته باشند. نمایندگانی که ادعای دلسوزی قم را دارند ، بهتر است این نیروها را از دستگاه‌های دولتی تأمین کنند نه اینکه نیرویی به شهرداری قم که هزینه‌های آن را مردم قم تأمین می‌کنند، اضافه کرده و هزینه اداره شهر را افزایش دهند.»

مردم قم ، بازنده رقابت‌های حزبی اصولگرایان

تلاش امیرآبادی فراهانی برای جذب بودجه برای تأسیس دو دفتر کار در قم در شرایطی ناکام ماند که این اقدام او در پوشش تصدی نمایندگی معین مردم قم و عهده‌دار شدن وظایف علیرضا زاکانی در حال انجام بود. اگرچه علیرضا زاکانی از همان فردای ورود به مجلس تلاش کرد مسئولیتی فراتر از نمایندگی مجلس را بدست آورد. تصدی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس و سپس نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، کرسی نمایندگی مردم قم را به سکوی ارتقا به مدارج بالاتر تبدیل کرد. از سویی آنچه امیرآبادی فراهانی از آن به‌عنوان «ظرفیت‌های نماینده معین » گفته، همان تأسیس دو دفتر آن‌هم در مناطقی است که ضعیف‌ترین رأی به لیست شورای هماهنگی اصولگرایان و مشخصاً افراد نزدیک به او در انتخابات شورای شهر را داشته‌اند. ظرفیت‌هایی ازجمله ، حدود 200 میلیون تومان هزینه اجاره مکان و مجوز استفاده از 5 نیروی دستگاه‌های اجرایی که با احتساب میانگین حقوق و مزایا حداقل چیزی حدود 30 میلیون، قرار بود به‌صورت ماهانه توسط بیت‌المال پرداخت شود که با افشاگری ذوالنوری ، مجوز داده‌شده توسط هیات رئیسه مجلس که با امضای قالیباف به امیرآبادی فراهانی ابلاغ شده بود را لغو کرد.

بیشتر بخوانید : 

قالیباف در «محاصره گازانبری» نمایندگان

روزنامه شرق خبر داد: رد پای زاکانی و برادرش درطرح صیانت از فضای مجازی

زاکانی در مسیر احمدی نژاد شدن /«بهشت» سکوی پرش می شود؟

پشت پرده نان قرض دادن و تعارفات بین قالیباف و زاکانی

2121

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی