سامانه اندازه‌گیری غلظت رسوب و بار عبوری در کشتی‌های لایروب ساخته شد

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، دکتر حسین موسی‌زاده دانشیار رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم این دانشگاه درباره ضرورت تجهیز کشتی‌های لایروب به سامانه غلظت‌سنجی، گفت: در لایروب‌ها برای اینکه بتوانیم میزان و غلظت رسوبی که از حوضچه بنادر مکش می‌شود را اندازه‌گیری کنیم، نیازمند طراحی و نصب سامانه غلظت‌سنج در خطوط لوله لایروب هستیم تا داده‌های غلظت رسوب (لای) به صورت بی‌سیم به اتاق کاپتان کشتی ارسال شود و در آنجا به صورت گرافیکی به نمایش درآید و داده‌ها ثبت شوند.

وی استفاده از سامانه‌های غلظت‌سنجی در کشتی‌های لایروب را به منظور افزایش بازده مصرف سوخت، بهینه‌سازی زمان لایروبی، بهینه شدن استفاده از نیروی انسانی و جلوگیری از استهلاک کشتی لایروب، ضروری دانست.

دانشیار رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران درباره ویژگی‌های سامانه طراحی شده توسط محققان  این دانشگاه توضیح داد: طراحی، به کارگیری و آزمایش این سامانه در آزمایشگاه مکاترونیک گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران انجام شده است. آزمایش سامانه نشان داد که به کارگیری سامانه اندازه‌گیری غلظت رسوب و بار عبوری در کشتی‌های لایروب تا ۵۰ درصد می‌تواند موجب افزایش بازدهی عملیات لایروبی شود.

موسی‌زاده افزود: البته آزمایش عملیاتی و میدانی روی کشتی لایروب نیز به مدت یک ماه در بندر امیرآباد بهشهر توسط گروه تحقیقاتی دانشگاه تهران به انجام رسید و این آزمایش میدانی نشان داد که دستگاه از کارایی کامل برخوردار است و نتایج آزمایشگاهی تأیید شد.

وی یادآور شد: سامانه غیرهسته‌ای تعیین غلظت رسوب و بار عبوری در مقیاس لایروبی در کشتی‌های لایروب بر اساس قراردادی میان دانشگاه تهران و سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۳۹۷ با هدف اندازه‌گیری غلظت رسوب و بار عبوری در فرآیند لایروبی طراحی و ساخته شده است. مجری این طرح ادامه داد: همچنین ۲ رساله دکتری، ۲ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و پروژه کارشناسی توسط گروهی از دانشجویان رشته مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران انجام شده است.

دانشیار رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم درباره تجاری‌سازی این دستاورد هم گفت: انتظار این است که مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی از ساخت این سامانه به تعداد لایروب‌هایی که در ایران فعال است، حمایت کنند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی