معاون وزیر بهداشت: مراکز تحقیقاتی غیرفعال تعیین تکلیف می‌شوند

دکتر یونس پناهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که بخشی از این مراکز تحقیقاتی پویا و کاربردی نیستند، اظهار داشت: برنامه هایی در حال تدوین هستند تا شاهد پویایی و فعال شدن مراکز تحقیقاتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور باشیم.

وی افزود: چند روز پیش جلسه ای با حضور معاونان های تحقیقاتی و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد که یکی از بحث های جدی در این جلسه، فعال سازی مراکز تحقیقاتی بود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد که مراکز تحقیقاتی باید در حوزه تولید دانش و تامین نیازهای دانشگاه ها یا در استان های مستقر فعال شوند، به عبارتی این مجموعه ها باید محصول محور و کارآفرین باشند و این موضوع یکی از ملاک های مراکز تحقیقاتی برتر قرار می گیرد.

پناهی با یادآوری اینکه براساس برنامه پیش بینی شده مراکز تحقیقاتی به سه بخش تقسیم می شوند، اظهار داشت: برخی مراکز فعالیت خوبی دارند اما باید فعال‌تر و کاربردی‌تر شوند.

وی،تحقق این موضوع را نیازمند اصلاح ساختار و تامین نیروی متخصص عنوان کرد و گفت: فعالیت برخی مراکز تحقیقاتی تکراری است، ما تمایل نداریم که در یک دانشگاه ۲ مرکز تحقیقاتی با یک موضوع وجود داشته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر این که پیشنهاد کردیم دانشگاه ها این مراکز تحقیقاتی را ارزیابی و این اقدام را انجام دهند، ادامه داد: وزارت بهداشت توسعه کمیت و تعداد مراکز تحقیقاتی را دنبال نمی کند بلکه به دنبال توسعه کیفی مراکز تحقیقاتی است تا آنها به  اهداف خود دست پیدا کنند.

معاون وزیر بهداشت: مراکز تحقیقاتی غیرفعال تعیین تکلیف می‌شوند

همه دغدغه های بخش پژوهش را کمبود بودجه نمی دانم

پناهی با بیان اینکه همه دغدغه های حوزه پژوهش را کمبود بودجه نمی دانم، گفت: به نظر می رسد اعتبارات خوبی در این حوزه وجود دارد که با مدیریت در مصرف و استفاده بهینه این اعتبارات می توان به اهداف خود رسید.

وی افزود: علاوه بر آن، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت های خوبی از محققان انجام می دهند. برای تولید دانش و محصولات قراردادهای خوبی در حال امضا است که از این فرصت هم باید به نحو مطلوب استفاده کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: نیازمند اصلاح نگرش در هزینه کرد بودجه پژوهشی هستیم،   هزینه کرد در پژوهش نوعی سرمایه گذاری است. اگر فرهنگ هزینه کرد در پژوهش در بین مسوولان، سیاست گذاران و صاحب نظران تغییر پیدا کند، بخش بزرگی از مشکلات برطرف می شود.

پناهی با یادآوری اینکه بودجه سالانه موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان است، گفت: بودجه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت هم حدود ۱۷۰ میلیارد تومان است.

به گزارش ایرنا، دکتر «یونس پناهی» نهم آذرماه با حکم وزیر بهداشت به عنوان معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران (نیماد) منصوب شد.

وی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و در جمع یک درصد دانشمند برتر جهان قرار دارد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی