تایید گونه‌های کووید-۱۹ در گوزن‌های دم سفید آمریکایی

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان حداقل سه گونه کووید-۱۹ را در گوزن های دم سفید آزاد در ۶ منطقه شمال شرقی اوهایو شناسایی کرده اند.

دکتر «اندرو بومن»، محقق ارشد این مطالعه و دانشیار بخش پزشکی پیشگیرانه دامپزشکی در دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس، توضیح داد که مخازن حیوانی ویروس‌های زئونوز موانعی را برای کنترل بیماری های عفونی ایجاد می کنند و همین مساله زمینه را برای معرفی مجدد تنوع ویروسی جدید به انسان فراهم می کند.

 زُئونوز (Zoonosis) به بیماری های عفونی گفته می‌شود که بین حیوانات (عموما مهره‌داران) و انسان قابل انتقال هستند. این واژه اغلب به‌ طور اختصاصی برای بیماری‌هایی که از دیگر گونه‌های حیوانات منشا می‌گیرند و به انسان منتقل می‌شوند، به کار می‌رود. 

بومن گفت: سرریز ویروس SARS-CoV-۲ از انسان به حیوان در طیف گسترده ای از حیوانات رخ داده است اما تاکنون، ایجاد یک مخزن طبیعی جدید حیوانات شناسایی نشده است.

وی افزود: از زمانی که وزارت کشاورزی آمریکا در ژوئیه ۲۰۲۱ آنتی‌بادی‌های کووید-۱۹ را در گوزن دم سفید در ایلینوی، میشیگان، نیویورک و پنسیلوانیا شناسایی کرد، جامعه علمی از چشم‌انداز تبدیل شدن گوزن‌های دم سفید به میزبان جدیدی برای کووید-۱۹ نگران شده است.

برای این مطالعه، گروه بومن از آزمایش ژنتیکی استفاده کرد تا تایید کند کووید-۱۹ گوزن ها را در اوهایو آلوده کرده است. آنها دریافتند که بیش از ۳۵ درصد از گوزن های آزمایش شده دارای این ویروس هستند و حداقل سه نوع کووید-۱۹ را حمل می کنند.

تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که این حیوانات کووید-۱۹ را از انسان گرفته اند.

بومن گفت: ویروس SARS-CoV-۲، که در اوهایو غالب است، به طور مستقل از انسان در ۶ مکان جداگانه به جمعیت گوزن ها سرایت کرده است. همچنین انتقال گوزن به گوزن در سه مکان نشان می دهد که گوزن دم سفید آزاد، پتانسیل تبدیل شدن به اولین مخزن شناخته شده غیرانسانی برای کووید-۱۹ را دارد.

وی افزود: این یافته‌ها اساساً فرضیات ما را در مورد ماندگاری SARS-CoV-۲ در محیط و انتقال بین حیوانات و انسان تغییر می‌دهد. ایجاد یک مخزن طبیعی SARS-CoV-۲ در گوزن دم سفید می‌تواند بازگشت آینده به انسان را تسهیل کند که این امر استراتژی‌های طولانی‌مدت کنترل کووید-۱۹ را پیچیده‌تر می‌کند.

دکتر «تونی گلدبرگ»، رییس بخش علوم پاتوبیولوژیکی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه ویسکانسین، می گوید: هنوز هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند گوزن چگونه به کووید-۱۹ آلوده شده است.

وی می افزاید: حدس می زنیم که این موضوع می تواند محیطی باشد؛ یعنی شاید آهو با بوییدن نقطه ای که یک فرد مبتلا در آن عطسه می کند یا با نوشیدن آب تصفیه نشده به این ویروس آلوده شده باشد. زمانی که آن محیط یک جنگل است، مشخص نیست که ویروس چقدر می تواند در محیط باقی بماند.

گلدبرگ می گوید: مشخص نیست که آیا گوزن واقعاً می تواند انسان را آلوده کند یا خیر. می دانیم که گوزن ها این ویروس را به گوزن های دیگر منتقل می کنند؛ بنابراین آنها می توانند آن را منتقل کنند. اما این موضوع که آیا این اتفاق از آهو برای انسان نیز رخ می دهد یا خیر، یک سوال بزرگ است.

وی می افزاید: مردم باید به طور منطقی محتاط باشند. تا زمانی که تحقیقات بیشتری انجام دهیم، احتمالاً بهتر است احتیاط کرده و فرض کنیم که گوزن‌ها می‌توانند ویروس را به انسان منتقل کنند، حتی اگر در نهایت قادر به انجام این کار نباشند.

این گزارش روز ۲۳ دسامبر در مجله Nature به صورت آنلاین منتشر شد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی