اولویت اصلی در بازگشایی مدارس فارس حفظ سلامت دانش آموزان است

عباس رضاییان زاده یکشنبه با بیان اینکه محیط تجمعی مدارس می ‌تواند از عوامل اصلی انتشار بیماری کووید ۱۹ در جامعه باشد، گفت: با توجه به تصویب بازگشایی مدارس از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، موضوع مهمی که پیش از حضور دانش آموزان در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد، پایش و ارزیابی میزان آمادگی مدارس پیش و حین بازگشایی بوده و این موضوع نیازمند برقراری تعامل مناسب بین کارکنان بهداشت و مدیران مدارس است.

وی بررسی کمی و کیفی شیوه­ مراقبت و کنترل کرونا در محیط مدرسه، تعیین وضعیت موجود، شناسایی مشکلات و ارائه راهکارها و مداخلات برای رفع نواقص در بازگشایی مدارس را در این زمینه بسیار با اهمیت خواند و افزود: مهمترین شرط این بازگشایی واکسیناسیون تمام معلمان، کارکنان مدرسه و دانش آموزان بوده و اگر فردی به دلایل غیرپزشکی اقدام به دریافت واکسن نکرده است، ضرورت دارد پیش از حضور در مدرسه، برای دریافت واکسن هرچه سریعتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کند.

او ادامه داد: همچنین افرادی که به دلایل پزشکی واجد شرایط دریافت واکسن نیستند، باید هر هفته دو بار تست کووید۱۹ (PCR) منفی خود را به مسوول مدرسه ارائه کنند. بنابراین ضرورت دارد تمام دانش‌آموزان ۱۲ سال به بالا که اکنون در چرخه واکسیناسیون کشور قرار دارند نیز برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

رضاییان زاده ضمن تاکید بر اهمیت تقویت برنامه های آموزش بهداشت در شرایط فعلی اظهار کرد: محیط مدارس بهترین مکان اشاعه فرهنگ و ارتقای سلامت در همه گیری کووید ۱۹ است؛ به عبارت دیگر می توان در نخستین روزهای بازگشایی، به آموزش جنبه های بهداشتی مرتبط با پیشگیری از ابتلا و انتقال کرونا ویژه دانش آموزان و والدین و حتی به واکسیناسیون اولیایی که تاکنون موفق یا متقاعد به انجام واکسیناسیون نشده اند، پرداخت.

رعایت استفاده صحیح از ماسک از سوی کارکنان و دانش ‌آموزان در ساعت آموزش و زمان استراحت در مدرسه، از دیگر تاکیدات این مقام مسوول بود.

وی توصیه کرد: با در نظر گرفتن تمهیداتی، باید در زنگ‌ های تفریح نیز فاصله یک ‌و نیم تا دو متری میان دانش ‌آموزان حفظ شود، از ورزش‌ های پُربرخورد در حیاط مدرسه جلوگیری شده و از همه مهمتر اینکه در طول مدت حضور در کلاس تهویه مناسب و تامین هوای تازه فراهم شود.

رضاییان راده بیان داشت: رعایت فاصله یک و نیم متری بین دانش‌آموزان و تامین ۲ و ۲۵ صدم مترمربع فضا برای هر دانش‌ آموز، ملاک‌ دیگر برای حضوری شدن مدارس ضمن پیشگیری از انتقال ویروس کرونا است؛ همچنین دانش ‌آموزان برای حفظ سلامت خود باید تمامی اصول بهداشت فردی شامل استفاده از ماسک، استفاده از لوازم حفاظت شخصی، به همراه داشتن دستمال و استفاده صحیح از آن هنگام سرفه و عطسه و مصرف غذای سالم را رعایت کنند.

وی ادامه داد:کارکنان بهداشت مراکز خدمات جامع سلامت باید براساس چک لیست کشوری به صورت فعال و طبق هماهنگی با مدیران مدارس منطقه زیرمجموعه، نسبت به ارزیابی تمام مدارس پیش از بازگشایی، در زمان بازگشایی و در طول سال تحصیلی اقدام کرده و برای رفع نیازها، نتایج گزارش بازدیدهای انجام شده را به صورت روزانه به ادارات آموزش و پرورش اعلام کنند.

او ابراز امیدواری کرد تا با رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی و همکاری کارکنان بهداشتی، مدیران مدارس، والدین و دانش آموزان، شاهد برگزاری سال تحصیلی موفق، توام با آرامش و تضمین سلامت دانش آموزان و کارکنان مدارس باشیم.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز  طی اطلاعیه ای، آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس را از ابتدای شیوع تا امروز یکشنبه، پنجم دی ۱۴۰۰، اعلام کرد.

 در این اطلاعیه آمده است:از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۸۲۴ هزار و ۸۰۹ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۵۱۰ هزار و ۳۶۰ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۵۵۱ هزار و ۴۴۹ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۴۴۷ هزار و ۲۶۰ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۲۷۳ هزار و ۳۶۰ مورد تست سریع انجام شده و ۶۳ هزار و ۱۰۰ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۱۰۲ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۶۱۵ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۹۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته سه هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به هفت هزار و ۳۸۶ نفر رسید.

همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۵۰۰ هزار و ۷۶۲ هم استانی مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به ۶ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۱۷۰ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۲۲۵ هزار و ۶۸۴ دُز نوبت اول، دو میلیون و ۸۹۲ هزار و ۶۷۷ دُز نوبت دوم و ۳۰۴ هزار و ۸۰۹ دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی