دانشجویان فداکار به جامعه معرفی شوند

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مسعود کمبرانی در جلسه شورای‌عالی و سیاستگذاری یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران که در محل دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد، افزود: با در نظر گرفتن پارامترهای دقیق برای شناسایی و شناخت افراد فداکار طی ۱۰ دوره و شناسایی بیش از ۲۰۰ فرد فداکار در سراسر کشور معرفی این افراد به جامعه را نباید نادیده گرفت.

وی با انتقاد از این‌که فرآیند معرفی افراد فداکار پس از برگزاری این رویداد فرهنگی به فراموشی سپرده می‌شود، افزود: سازمان‌های فعال و درگیر باید با فعالیت‌های تبلیغاتی و خبری، برگزاری سخنرانی‌ها و … در معرفی این افراد به جامعه کوشا باشند.

رییس شورای سیاستگذاری یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران تاکید کرد: افراد فداکار متناسب با تعریف فرهنگ ایرانی اسلامی کار ویژه‌ای انجام می‌دهند. این افراد کار خوب خود را لایق تقدیر نمی‌دانند، اما جامعه نیازمند تقدیر از این افراد است تا به‌عنوان الگویی شناسایی و انگیزه‌ای برای انجام فداکاری برای دیگر جوانان کشور باشند.

کمبرانی افزود: می‌توان در معرفی این افراد انگیزه آن‌ها برای فداکاری، تأثیر روحیه فداکاری آن‌ها بر زندگی‌شان و … را جویا شد. این افراد می‌توانند به‌عنوان نمونه سفیران فداکاری در کشور و جامعه باشند.

تقدیر از ۵۷ دانشجو و گروه دانشجویی فداکار در این دوره

زجاجی مشاور رییس جهاد دانشگاهی کشور با بیان این‌که در این مراسم هر سال از شمار اندکی از جوانان و دانشجویان فداکار تقدیر می‌شود، افزود: در سرلوحه فداکاری ایمان به خدا درج شده است.

وی خاطرنشان کرد: نوجوان شهید علی لندی جان خود را برای نجات جان انسان‌ها به خطر انداخت که بالاتر از آن مفهوم ایثار و گذشت وجود ندارد؛ این در حالی است که سردار سرافراز سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز بزرگترین فداکاری را انجام داد.

«جمال رحیمیان» دبیر آیین و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هم از برگزاری یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در سوم اسفندماه در محل دانشگاه تهران خبر داد و گفت: در این دوره بیش از ۵۰۰ جوان دانشجو از راه‌های مختلف ایمیل، پیامک و مراجعه حضوری برای شرکت در این رویداد فرهنگی مدارک لازم را ارائه کردند که با استقبال خوبی روبرو شدیم.

وی شناسایی افراد فداکار را یا از طریق خوداظهاری یا معرفی از طریق دوستان و آشنایان یا از طریق سازمان‌های ذی‌ربط دانست و گفت: در مرحله خوداظهاری بیش از ۵۰۰ ایمیل دریافت شده است.

دبیر یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با اشاره به مشارکت و همکاری هشت سازمان اعم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان انتقال خون، سازمان بهزیستی، دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بسیج دانشجویی و سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در این دوره خاطرنشان کرد: بی‌تردید بدون همکاری این سازمان‌ها و ارگان‌ها این موفقیت حاصل نمی‌شد.

وی با بیان این‌که در دوره پیشین(دوره دهم) از ۷۲ دانشجو و گروه دانشجویی و از ۳۰۰ خانواده شهید مدافع سلامت تقدیر شد، تصریح کرد: در آیین‌نامه هفت حوزه برای مصادیق فداکاری تعریف شده است. در ۱۰ دوره از ۴۰۹ برگزیده تقدیر شد که از این تعداد ۸۳ درصد دانشجو و ۱۷ درصد گروه دانشجویی بوده‌اند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ۸۱ درصد برگزیدگان را مرد و ۱۹ درصد را زن بیان کرد و گفت: ۲۱ درصد برگزیدگان از استان تهران و ۷۹ درصد مربوط به دیگر استان‌های کشور بوده است. همچنین ۷۷ درصد برگزیدگان متعلق به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و ۲۳ درصد متعلق به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بودند.

رحیمیان سهم دانشجویان پزشکی را در این رویداد ۲۰ درصد و سهم رشته‌های غیرپزشکی را ۸۰ درصد برشمرد و افزود: این دوره از ۵۷ دانشجو و گروه دانشجویی فداکار تقدیر می‌شود. تجلیل از خانواده معزز سردار حاج قاسم سلیمانی از دیگر برنامه‌هاست. همچنین می‌کوشیم با هماهنگی آموزش و پرورش افراد فداکار در حوزه آموزش و پرورش اعم از معلمان و دانش‌آموزان شناسایی و معرفی شوند.

وی از آغاز روند رسیدگی به پرونده داوطلبان از روز یکشنبه ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: کمیته انتخاب با حضور کارشناسان دستگاه‌های اجرایی کار بررسی و رسیدگی به پرونده‌ها را انجام می‌دهد و هشتم اسفند ماه هم نشست ارزیابی آیین برگزار می‌شود.

درخواست نماینده دانشگاه آزاد اسلامی برای سه سهمیه اضافه

علیرضا زارع مدیر کل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی آیین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان ایران را یک رویداد فرهنگی فاخر و ماندگاری دانست که تا ۱۰ دوره استمرار داشته است.

وی پیشنهاد کرد که به هشت سهمیه دانشگاه آزاد اسلامی با یک میلیون ۲۰۰ هزار دانشجو و اشغال ۴۰ درصد فضای آموزش‌عالی سه سهمیه دیگر اضافه شود که این سه سهمیه یکی به شهید مدافع حرم در حلب، دیگری به یک دانشجوی جانباز جنگ تحمیلی و سومین سهمیه به یک دانشجو نابینا از واحد فرشتگان تعلق خواهد گرفت.

زارع با انتقاد از برگزاری صرف این مراسم و تقدیر از برگزیدگان گفت: می‌توان با صرف اندکی هزینه نسبت به ترویج فعالیت الگوهای معرفی شده تلاش کرد؛ ضمن این‌که جای خالی نماینده سازمان صدا و سیما در این جلسه به چشم می‌خورد که می‌تواند ضمن اطلاع‌رسانی بهینه برگزاری این آیین را در مناطق استانی پیگیر باشد. می‌توان کتاب خاطرات برخی شهدای معرفی و تقدیر شده در آیین را با هدف حفظ و ارتقای جایگاه آن‌ها چاپ و منتشر کرد.

آیین اعطای تندیس فداکاری جریان بالنده‌ فرهنگی با اثرگذاری اجتماعی برای جریان دانشجویی

محمد هادی عسگری مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری هم با قدردانی از برگزاری این جریان اصیل فرهنگی در دانشگاه‌ها در ادامه جهاد دانشگاهی را متولی این کار ارزشمند دانست و گفت: منشأ خدمات ارزشمند از رویش مبارک در ذیل انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها شکل گرفت که زلزله بم سرآغاز آن بود.

وی این آیین را جریان بالنده‌ فرهنگی با اثرگذاری اجتماعی برای جریان دانشجویی عنوان کرد و افزود: این دانشجویان دل در گرو اعتلای اسلامی دارند که کنش آن‌ها در محیط مقدس دانشگاه ارزشمند است.

پیشنهاد ساخت مستند تصویری از جوانان فداکار

آزیتا ابراهیم‌آبادی مدیرکل فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز گفت: می‌توان با اندکی هزینه بیشتر به ساخت مستند تصویری از افراد فداکار سراسر کشور اقدام کرد تا معرفی آن‌ها تنها به درج اسم و عکس در کتابچه منحصر نباشد.

وی توضیح داد: در این مستند می‌توان از افراد فداکار خواست خدمات خود را بازگو کنند که این مستندسازی در ترویج و نشر فرهنگ فداکاری بسیار موثر است.

ضرورت بازتعریف مصادیق فداکاری با توجه به نیاز روز کشور

کاظمی از سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: همت و پیگیری عاملی برای ماندگاری این رویداد فرهنگی محسوب می‌شود. بهتر است با توجه به نیاز کشور مصادیق فداکاری بازتعریف شود چه بسا بسیاری افراد در اقصی نقاط کشور در قالب گروه‌های جهادی به امر آموزش مشغول هستند و افراد برتر دانشگاهی را تربیت می‌کنند.

کاظمی در ادامه پیشنهاد کرد که با ایجاد سطحی در این دوره نشان فداکاری به تعداد محدودی دانشجو و جوان فداکار اهدا شود تا به‌عنوان افراد ویژه فداکار شناسایی و از آن‌ها در عرصه‌های مختلف فداکاری استفاده شود.

راه‌اندازی باشگاه جوانان فداکار هلال‌احمر

منیری از سازمان جوانان جمعیت هلال احمر هم خاطرنشان کرد: در این سازمان در حال راه‌اندازی باشگاه جوانان فداکار هلال‌احمر هستیم تا از جوانانی که ۹ دوره در سازمان معرفی و تجلیل شدند بانک اطلاعاتی تهیه کنیم. مجمع حاکمیتی و اجرایی آن، افراد برگزیده هر سال است. در دوره برگزاری از ۱۰۰ نفری که تندیس فداکاری دریافت کردند برای شرکت در جلسه دعوت می‌کنیم تا رویداد را به روند ترویج فرهنگ فداکاری تبدیل کنیم.

وی با بیان این‌که برای این باشگاه ساختار و شورای مرکزی انتخاب می‌شود، گفت: امید است با این فعالیت‌ها فداکاری به هویت تبدیل شود.

منیری در پایان اعطای نشان(مدال) ویژه برای تعدادی محدود را خواستار شد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی