شبیه سازی، راه حلی برای نجات گونه‌های در حال انقراض

دکتر مهدی حاجیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با اشاره به اینکه از سال ۸۵ فناوری شبیه سازی در اختیارمان قرار گرفت و از سال ۹۱ این تکنولوژی را برای اصلاح نژاد تجاری سازی کردیم، افزود: با پیشرفت دانش و پیشبرد کارهای پژوهشی، به دنبال این هستیم از تکنولوژی به دست آمده در جهت اصلاح نژاد و حفظ گونه های در حال انقراض بهره بگیریم.

وی ادامه داد: یعنی می توانیم به کمک نمونه ای از دام یا حیوان در حال انقراض، بدون هیچ گونه آسیبی، آن حیوان را شبیه سازی کنیم. برای مثال محققان با گرفتن نمونه ای از گوش قوچ وحشی و گرفتن تخمک از گوسفند اهلی توانستند این قوچ در حال انقراض را شبیه سازی کنند. در نهایت این حیوان به پارک ملی صفه اصفهان اهدا شد و در حال حاضر این قوچ زاد و ولد کرده است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه یکی از حیوانات در حال انقراض یوزپلنگ ایرانی بود که برای شبیه سازی این گونه نیز وارد عمل شدیم، تصریح کرد: مطالعات و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام دادیم اما متاسفانه نتوانستیم بودجه ای را برای شبیه سازی این گونه کسب کنیم. در حالی که یکی از راه های حفظ گونه های در حال انقراض شبیه سازی آنها است اما این کار نیاز به حمایت مالی و بودجه دارد.

مدیر گروه پژوهشکده بیوتکنولوژی رویان در بخش دیگری از صحبت هایش ادامه داد: یکی دیگر از آزمایشگاه های این پژوهشکده، آزمایشگاه جنین شناسی است که در اینجا درباره تولید جنین و شبیه سازی گونه های مختلف فعالیت می شود. برای مثال یکی از اقدامات در این زمینه انجام پژوهش ها به منظور تولید دام های اصلاح نژاد شده با توان ژنتیکی بالا است. در این روش جنین تولید شده را به دام های گیرنده انتقال می دهیم.

حاجیان با اشاره به تولید یک نوع نژاد فرانسوی بز با نام سانن از این روش توضیح داد: این بز شیردهی بالایی نسبت به بزهای بومی خودمان دارد و ما موفق به تولید این گونه حیوانی شده ایم. برای مثال اگر بزهای معمولی در روز ۵۰۰ تا ۷۵۰ گرم شیردهی داشته باشند این دام در روز ۳ کیلوگرم شیر تولید می کند. یعنی حدود ۵ برابر دام های بومی شیر می دهد.

این پژوهشگر اضافه کرد: این بزها به ویژه سانن در تولید فرآورده های لبنی بسیار موثر هستند و نیاز بازار را به دلیل شیردهی بالا فراهم می کنند. اگر دام بومی ۱۵۰ تا ۱۸۰ روز سال را شیر دهد ، نژاد سانن ۳۰۰ روز سال را شیردهی دارد.

وی اظهار داشت: در واقع محققان ما با تکنولوژی شبیه سازی قدرت این را دارند که با استفاده از یک نمونه کوچک از پوست یا گوش حیوان، مشابه آن را تولید کنند. در حال حاضر در تولید ۳ نژاد بز سانن، آلپاین و مورسیا به مرحله تجاری سازی رسیده ایم و این نمونه های حیوانی تولید و در اختیار دامداران قرار می گیرد.

حاجیان گفت: تمام تلاش محققان این است که تحقیقات به مرحله تجاری سازی برسد و بتواند اثری در جامعه و حل مشکلات آن داشته باشد. برای مثال اصلاح نژاد در دام، منجر به ایجاد شرکتی دانش بنیان زیرمجموعه پژوهشگاه رویان شده است.

مدیر گروه پژوهشکده بیوتکنولوژی رویان با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت های این مرکز تحقیقات روی ناباروری مردان، دلایل آن و رسیدن به روش های درمانی اثرگذار و نتیجه بخش در این زمینه است، ادامه داد: همچنین گروهی دیگر از محققان ما در آزمایشگاه سلول های بنیادی مطالعات عمیقی را برای حل معضل آسیب های چشمی و ابداع روش های درمانی موثر در این زمینه انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه اختصاص بودجه در این بخش ها به بالا رفتن سرعت کار و نتیجه بخشی تحقیقات می انجامد، خاطرنشان کرد: در گذشته اگر پژوهشی پس از ۲۰ سال به ثمر می رسید امروز اما با پیشرفت تکنولوژی و فناوری این اتفاق در مدت دو الی سه سال رخ می دهد و ممکن است مرزها پژوهش جا به جا شود. در نتیجه به حمایت بخش های دولتی و خصوصی برای پیشبرد اهداف علمی و به ثمر رسیدن تحقیقات نیاز داریم.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی