پاستوکووک به بار نشست، اعتماد مردم مزد زحمات پاستوری‌ها

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، واکسن های تولیدی پاستوکووک تا پاییز امسال به بیش از ۱۰ میلیون دز رسید که از این تعداد ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دز در اختیار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار گرفت و در حال تزریق به هموطنان در مراکز بهداشتی است.

به گفته مسوولان انستیتوپاستور ایران،‌ مجموع واکسن های پاستوکووک تحویلی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمستان امسال نیز به حدود ۱۳ میلیون دز می‌رسد. 

دکتر علیرضا رحیمی، رییس بخش فرمولاسیون فرآورده های نوترکیب انستیتو پاستور ایران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در این خصوص توضیح داد: همکاران ما با تمام وجود تلاش کردند تا این محصول در دسترس هموطنان قرار گیرد. به عبارتی پاستوکووک در کوتاه ترین زمان به بازار عرضه و به مردم تزریق شود.

وی افزود: تلاش همکاران ما و حمایت مدیران ارشد این مجموعه، سبب شد تا پیش مردم سرافکنده  نشویم که این موضوع افتخاری برای این مجموعه است.

رحیمی افزود: مردم ما سزاوار بهترین خدمت ها هستند و ما با تمام توان و ظرفیت تلاش کردیم تا واکسنی با کیفیت بسیار عالی در اختیار هموطنان قرار گیرد تا هم از نگرانی آنان بکاهیم و هم حافظ سلامتی شان باشیم.

پاستور با قدمتی بیش از یک قرن، همواره در راه خدمت به هموطنان

وی گفت: انستیتو پاستور ایران با قدمتی بیش از یک قرن همواره در راه خدمت به مردم و نظام سلامت بوده است و متخصصان و دانشمندان این مجموعه همواره در تلاش برای ارایه خدمت مناسب به هموطنان هستند.

رحیمی افزود: دوران سخت اپیدمی کرونا از جمله مواردی است که محققان این مجموعه با تمام توان تلاش کردند تا هم از آلام هموطنان بکاهند و هم تندرستی آنان را حفظ کنند.

وی ادامه داد: طراحی و تولید واکسن کرونا با بهره گیری از فناورهای پیشرفته از همان ابتدای دوران اپیدمی کرونا در دستور کار این مجموعه قرار گرفت و با تلاش محققان و همراهی مسئولان این مجموعه به بار نشست.

رحیمی: زمانی که نتایج پژوهش و مطالعات علمی این محققان به بار نشست و از کارآزمایی های بالینی سربلند بیرون آمدیم، روند تولید واکسن کرونا به نام پاستوکووک به سمت تولید صنعتی سوق پیدا کرد.

رییس بخش فرمولاسیون فرآورده های نوترکیب انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه با استفاده از بهره گیری ظرفیت های قبلی، امکان سنجی ها انجام شد تا به این هدف مهم دست پیدا کنیم، تاکید کرد: زیرساخت های موجود ما با ساخت واکسن کرونا سنخیت لازم را داشت و در نهایت این کار محقق شد.

رحیمی افزود: واکسن هپاتیت ما سابقه تولید چند ساله دارد و به نوزادان ایرانی تزریق می شود، به عبارتی قبل از مشاهده نوزاد توسط مادر واکسن های این مجموعه به نوزادان تزریق می شود و از این تجربیات در تولید واکسن پاستوکووک، هم استفاده شد.

تحریم عامل بازدارنده برای محققان نبوده است

وی با اشاره به اینکه تحریم هم عامل بازدارنده برای محققان ما نبوده است، افزود: با سعی محققان و درایت مسئولان این مجموعه، توانستیم با بومی سازی این محصول فناورانه را به سرانجام برسانیم و با استفاده از توانمندی های داخلی، ظرفیت مجموعه را در زمان کوتاهی افزایش دهیم.

رییس بخش فرمولاسیون فرآورده های نوترکیب انستیتو پاستور ایران ادامه داد: با بهینه سازی امکانات موجود، تجهیزات تکمیلی مورد نیاز برای تولید صنعتی فراهم، نصب و راه اندازی شد و با تلاش همه کارکنان و محققان موفق به راه اندازی آن در مقیاس صنعتی شدیم.

وی افزود: همکاران ما در برخی مواقع حتی تا ۷۲ ساعت برای تولید این فراورده پای تجهیزات و سیستم ها ایستاده بودند یا فرایندی خاص را انجام می دادند و تا زمانی که موضوع به نتیجه نمی رسید، مدام پیگیر آن بودند.

به گزارش ایرنا، پاستوکووک یک واکسن نوترکیب است که فازهای اول و دوم تست بالینی این واکسن تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا انجام شد. در فاز اول ۴۰ داوطلب و در فاز دوم هم ۹۲۰ داوطلب حضور داشتند. در این ۲ فاز هم بی خطری واکسن و تعیین دز مناسب مورد ارزیابی قرار گرفت.

فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هم در ایران و هم در کوبا انجام شد که در کوبا ۴۴ هزار داوطلب و در ایران ۲۴ هزار داوطلب حضور داشتند. این مرحله در ایران در ۸ شهر انجام شده است.

این واکسن مجوز اضطراری را از سازمان غذا و داروی ایران دریافت کرده و در حال تزریق به هموطنان است.

دز تقویتی واکسن پاستوکووک یا دز سوم این واکسن در کوبا با عنوان «سوبرانا پلاس» و در ایران به عنوان «پاستوکووک پلاس» نامگذاری شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی