آیا اومیکرون سیستم ایمنی را شدیدتر از سویه های دیگر کرونا فریب می‌دهد؟

دکتر سید محمد جزایری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا به نگرانی ها در مورد سویه جدید اومیکرون اشاره کرد و افزود: در سطح تئوری این موضوع مورد تایید قرار گرفته است که این سویه جدید می‌تواند فریب شدیدتر سیستم ایمنی بدن را به همراه داشته باشد اما تایید این موضوع نیاز به تحقیق و پژوهش بیشتری دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اومیکرون از دلتا قدرت انتشار بیشتری دارد؟، اظهار داشت: نتایج بررسی ها این موضوع را تایید می کند به عبارتی اومیکرون از دلتا سرایت پذیرتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: به دلیل جهش های که این سویه جدید در فسمت اتصال به گیرنده های سلول های انسانی ایجاد می کند، احتمال سرایت پذیری را در اومیکرون بیشتر از سایر جهش ها کرده است.

جزایری یادآور شد: به علت فرار ویروس اومیکرون از سیستم ایمنی بدن این احتمال وجود دارد افرادی که پیش از این مبتلا به بیماری کرونا و دچار عفونت شده بودند، باردیگر در معرض ابتلا به سویه اومیکرون قرار گیرند.

 وی اظهار داشت: نتایج بررسی های انجام شده نشان می دهد که واکسن های موجود درجات مختلفی از مقاومت در برابر سویه اومیکرون ایجاد می کنند به همین دلیل به مردم توصیه اکید می شود که حتما واکسن بزنند.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران ادامه داد: نتایج مطالعات محدود نشان می دهد که واکسن فایزر حدود چند برابر برای مقابله با اومیکرون کاهش اثر داشته است اما هنوز این واکسن برای مقابله با این سویه جدید موثر است.

۲ نگرانی مهم در مورد واریانت های کووید ۱۹ از جمله سویه اومیکرون

جزایری در این گفت و گو از ۲ نگرانی مهم محققان و متخصصان درمورد واریانت های کووید ۱۹ از جمله سویه اومیکرون خبر داد و گفت: این موضوع سبب دلواپسی بسیاری از جمله محققان و صاحب نظران شده است.

وی مکانیزم هایی که سبب فریب سیستم ایمنی بدن می شوند یا به عبارتی افزایش مقاومت سویه های جدید در برایر آنتی بادی را اولین نگرانی مهم محققان و متخصصان اعلام و تصریح کرد: این مقاومت در شکل طبیعی در بدن انسان می تواند به صورت عود و عفونت مجدد یا در شکلی دیگر به صورت مقاومت در برابر واکسن های رایج ظهور کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با یادآوری اینکه نگرانی دیگر درجات مختلفی از افزایش سرایت پذیری این سویه ها است، افزود: چهار جهش آلفا، بتا، گاما و دلتا در ویروس کرونا نسبت به سویه ووهان چین سرایت پذیری بیشتری داشتند به عنوان مثال دلتا از نوع قبلی خود آلفا قدرت سرایت پذیری بیشتری داشت.

امکان تشخیص اومیکرون در کشور وجود دارد

جزایری همچنین درمورد کیت های تشخیصی سویه های ویروس کرونا در ایران اظهار داشت: ما امکان تشخیص جهش های جدید ویروس کرونا به خصوص سویه جدید اومیکرون را در کشور داریم.

وی تصریح کرد: یکسری از کیت های تشخیصی رایج در دنیا در برخی کشورها امکان شناسایی سویه های ویروس کرونا را ندارند اما کیت های تشخیصی در ایران بویژه کیت های ساخته شده در انستیتو پاستور این امکان را دارند.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران تاکید کرد که نگرانی در مورد شناسایی جهش های جدید از جمله اومیکرون نداریم و این امکان در کشور فراهم شده است.

جزایری یادآور شد: برخی از جهش های ویروس کرونا مانند آلفا می توانند از تست های تشخیصی فرار کنند که در ایران از ژن هایی برای شناسایی ویروس استفاده می شود که بی ارتباط با جهش های ویروسی که در امر تشخیص اختلال ایجاد می کنند، بوده و امکان تشخیص صحیح را فراهم می کنند.

به گزارش ایرنا، دکتر علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران در روزهای گذشته اعلام کرد: آزمایشگاه مرجع کووید ۱۹ در انستیتو پاستور ایران کیت ویژه تشخیصی واریانت اومیکرون را طراحی و در بین تعدادی از آزمایشگاه‌ های منتخب شبکه ملی آزمایشگاه‌های کووید ۱۹ کشور که شامل بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه است، توزیع کرد.

اومیکرون به احتمال زیاد در چند هفته آینده گربیانگیر کشور می شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه این گفت و گو تاکید کرد: نتایج بررسی روند بیماری کرونا در ۲ سال نشان می دهد که هر پیکی که در خارج از ایران رخ داده، چند هفته بعد گریبانگر این کشور می شود و با ورود سویه اومیکرون احتمال زیاد موج جدیدی در کشور به راه می افتد.

جزایری افزود: اگر این استدلال را بپذیریم که ایران هم در امتداد موج همه گیری این ویروس قرار دارد به احتمال زیا، د در چند هفته دیگر دچار موج بعدی ناشی از جهش های اومیکرون  می شویم.

وی توجه به توصیه های بهداشتی را همچنان ضروری دانست و گفت: توصیه محققان و صاحب نظران رعایت پروتکل های بهداشتی، مانند استفاده جدی از ماسک رعایت فاصله گذاری ها و همچنین تزریق دزهای یادآوری واکسن است.

وی با یادآوری اینکه تزریق واکسن نباید ما را ساده انگار کند، خاطرنشان کرد: تعداد افراد واکسینه نشده در ایران و بسیاری از کشورها قابل توجه است و این افراد تهدیدی برای همه گیری مجدد ویروس در دنیا هستند و آنان باید واکسن بزنند.

به گزارش ایرنا، محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

این نهاد بین المللی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: موارد ابتلا به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است. به این ترتیب انتظار می‌رود که اومیکرون به زودی از دلتا سبقت بگیرد و به گونه غالب در جهان تبدیل شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ وجود سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی