سال ۱۴۱۰نسبت پزشک به جمعیت ۲۰ به ۱۰ هزار افزایش می یابد

به گزارش خبرنگار حوزه علم و آموزش ایرنا، منصور کبگانیان شامگاه سه شنبه در حاشیه برگزاری یکصد و پنجاه و ششمین جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران افزود: در جلسه ۲۳ آذرماه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث مفصلی در حضور روسای قوا و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم.

وی با بیان اینکه؛ عمده بحث های به این شکل بود که بر اساس آمار ارائه شده کمبود پزشک تقریبا در مجموعه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی متفق القول این کمبود را پذیرفتند و در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی زیرساخت های لازم را در این رابطه مانع می دانستند که با این مصوبه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور این را اجرایی کنند.

کبگانیان خاطرنشان کرد: در جلسه سه هفته پیش ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مصوبه ای داشتیم که افزایش دانشجویان ورودی رشته های پزشکی هرساله حداقل ۳ هزار نفر افزایش یابد و روی این عدد در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث شد و مصوب شد که به طور حتم باید افزایشی در حوزه آموزش دانشجویان رشته پزشکی داشته باشیم و قرار شد که برای بحث های دقیق تر این مسئله در حوزه درصد افزایش، به شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برگردد.

وی با اشاره به حضور وزیر بهداشت، رییس سازمان نظام پزشکی کشور،  رییس فرهنگستان علوم پزشکی، رییس کمیسیون آموزش و بهداشت مجلس شورای  و رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و صاحب نظران حوزه های مختلف آموزش عالی و متخصصان حوزه پزشکی در نشست امروز شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، افزود: با حضور نمایندگان مجلس و اعضاء حقیقی و حقوقی از شورای عالی انقلاب فرهنگی مرتبط، بحث کاملی صورت گرفت وخوشبختانه به دلیل اینکه ادله طرفین به یکدیگر نزدیک شده بود جمع بندی مناسبی انجام شد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه، بحث های مربوط به بودجه و زیرساخت ها را از جمله موانع اعلام شده برای افزایش دانشجویان رشته پزشکی دانست و در عین حال افزود: ما هم قبول داریم که این مهم مانعی برای افزایش ظرفیت ورودی های رشته پزشکی است، اما رییس جمهوری در جلسه قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردند که این بخش از کار را برعهده دولت بگذارید که دکتر میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه هم در این خصوص اعلام آمادگی کردند و نگرانی ما کمترشد.

وی بیان داشت: وزارت بهداشت مکلف است ظرف دو ماه الزامات نظام ارجاع، پزشک خانواده و مواردی از این قبیل از شبکه سلامت را به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد.

کبگانیان تصریح کرد: برخی عزیزان مطرح می کردندکه از بسیاری از پزشکان عمومی در کشور استفاده خوب و بهینه صورت نمی گیرد و پزشک خانواده یکی از طرح های بسیار مهمی است که به طور قطع نیاز زیادی به پزشک عمومی دارد، البته ما قبول داریم که حوزه تخصص پزشکی نیز شاید به نسبت دو به یک نیازمند گذاشتن انرژی از طرف ما است که این هم در مصوبه ما بود.

وی افزود: محور دوم نیز شامل آن است که برای مواردی که پذیرش رشته پزشکی افزایش می یابد، اولولیت و اختصاص به مناطق محروم داشته باشد چراکه یکی از موارد اعلام شده این بود که در برخی از استان های مستغنی تراکم پزشک وجود دارد اما اکثریت مناطق محروم مشکل دارند.

کبگانیان در خصوص محور سوم مصوبه امروز ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور که به اعتقادوی بسیار مهم است افزود:در این ارتباط مدت زیادی اختلاف نظر داشتیم اما امروز خوشبختانه بحث نهایی شد و برای آنکه در سال ۱۴۱۰ به استانداردهای جهانی و منطقه ای برسیم، باید نسبت پزشک به جمعیت ۲۰ به ۱۰ هزار نفر باشد و با مقداری مذاکره به نتیجه رسیدیم.

وی افزود: میزان پزشک در حال حاضر به نسبت جمعیت  ۱۲ در ۱۰ هزار است که عدد بسیار پایینی است و با مقداری بحث و بررسی روی عدد ۱۳ در ۱۰ هزار توافق شد. اگرچه آن عدد ۱۲ هم  ارقام استخراج شده از وزارت بهداشت بود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه تصریح کرد: جمع بندی جلسه این شد که در سال حاضر از عدد ۱۳ پزشک در ۱۰ هزار جمعیت در سال ۱۴۱۰ برسیم به عدد ۲۰  پزشک در ۱۰ هزار جمعیت و این مهمترین مصوبه جلسه امروز ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بود.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهایت طبق محاسبات و برای میزان درصد افزایش دانشجویان رشته پزشکی قرار شد این موضوع به یک کمیته تخصصی واگذار شود و هرعددی کمیته تصویب کند همه ساله این مقدار درصد افزایش در ورودی ها سالانه دانشجویان رشته پزشکی را شاهدخواهیم بود و ما در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه جدیدی در این خصوصو نخواهیم داشت و تنها مصوبه امروز را اطلاع رسانی خواهیم کرد.  

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی