ساخت پوششی سیلیکونی ویژه برای افزایش استقامت مقره‌های خطوط انتقال برق

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، برای اولین بار در کشور، پوشش سیلیکونی رابر تک جزئی با قابلیت خشک‌شدن در دمای محیط توسط محققان دانشکده مکانیک دانشکدگان فنی دانشگاه تهران ساخته شد.

مقره یک عایق الکتریکی است که در اتصال انواع کابل‌های برق به برج‌های انتقال برق استفاده می‌شود. در خط انتقال برق، لازم است هادی‌ها به‌نحوی از برج‌های انتقال برق ایزوله شوند که این کار برعهده مقره‌ها است. مقره‌ها باید دارای استقامت الکتریکی بالایی باشند و لازم است این استقامت در حدی باشد که در برابر شرایط بد جوی دچار شکست الکتریکی نشوند.

پوشش سیلیکونی تک جزئی، مقاومت مکانیکی و الکتریکی مناسب برای قرار گرفتن در خطوط ولتاژ بالا را دارد و تمامی ملزومات دستورالعمل آزمون و مشخصات فنی پوشش‌های سیلیکون رابر RTV شرکت توانیر را دربرمی‌گیرد.

دکتر فرشید چینی عضو هیأت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه تهران درباره این دستاورد گفت: این محصول کاربرد فراوانی در صنعت برق به ویژه خطوط انتقال و تجهیزات سرامیکی دارد. این پوشش نیاز به شست‌وشوی مقره و تجهیزات سرامیکی را رفع کرده و دوام مقره‌های سرامیکی را افزایش می‌دهد.
وی با یادآوری اینکه در صورت آلوده شدن مقره‌های خطوط انتقال قدرت به گرد و غبار یا نمک موجود در محیط، میزان ولتاژ تخریب آنها کاهش یافته و سبب قطعی جریان برق می‌شود، افزود: در کشور به وفور شاهد این مساله و تخریب مقره‌های برق هستیم.

عضو هیأت علمی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران یکی از راهکارهای مقابله با این مشکل را استفاده از پوشش‌های سیلیکون رابری عنوان کرد و یادآور شد: «در صورتی که مقره‌های الکتریکی با پوشش‌های سیلیکون رابری پوشش‌دهی شوند، به دلیل افزایش خاصیت آبگریزی امکان تخریب مقره‌های برق بسیار کاهش پیدا می‌کند».

چینی با تاکید بر اینکه تا امروز سازنده‌ای برای این نوع پوشش در کشور وجود ندارد، میزان واردات این نوع پوشش در کشور را بین ۳۰ تا ۱۰۰ تن در سال و قیمت این محصول بسته به نوع، کیفیت و کشور تولیدکننده را بین ۴۵ تا ۷۰ دلار بر کیلوگرم اعلام و خاطرنشان کرد: تجاری‌سازی دستاورد محققان دانشگاه تهران، صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی برای کشور رقم می‌زند.

وی با یادآوری اینکه بخش مهم هزینه واردات پوشش مزبور بخاطر هزینه‌های دانش فنی است، افزود: «تیم پژوهشی دانشگاه تهران پس از چهار سال تلاش و تحقیق، نمونه مورد نظر را در مقیاس پایلوت ساخته و تست‌های استاندارد آن را انجام داده‌اند. به این ترتیب به دانش فنی تولید پوشش‌های سلیکونی با مقاومت الکتریکی و مکانیکی مناسب دست پیدا کرده‌ایم».

استاد دانشگاه تهران همچنین گفت: درصدد هستیم در چند مرحله میزان تولید را افزایش دهیم تا بتوانیم تمام نیاز داخل را تأمین کنیم و سپس برای صادرات گام برداریم.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی