دومینوی اشتباهات!

امیر رضا احمدی:این روزها محکومیت باشگاه گل گهر سیرجان در ماجرای بازیکن گابنی، نقل محافل ورزشی شده است. باشگاه گل گهر سیرجان در مورد استفاده غیر قانونی از اریک باگناما، بازیکن اهل گابن و جعلی بودن مدارک او، محکوم شد تا به این ترتیب، ۷ امتیاز از این تیم کسر و بازی این تیم مقابل پیکان، استقلال و سپاهان، سه بر صفر به نفع رقبا اعلام شود. این اتفاق اولین بار نیست که برای تیم های قلعه نویی رخ می دهد و او پیش تر هم در دو مورد دیگر چنین ماجراهایی داشته. به همین بهانه، در ادامه به بررسی اشتباهات بزرگ و فاحش تیم های تحت هدایت قلعه نویی می پردازیم؛

ارسال نشدن لیست آسیایی و حذف عجیب از لیگ قهرمانان

عجیب ترین اتفاق درباره قلعه نویی، زمانی بود که او سرمربی تیم ملی بود اما رد پایش در حذف استقلال دیده شد. در سال ۸۵، تیم فوتبال استقلال به دلیل ارسال دیر هنگام و خارج از موعد لیست آسیایی خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا، از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد. ماجرا از این قرار بود که استقلال می بایست لیست بازیکنان آسیایی خود را تا تاریخ ۲۲ بهمن ۸۵  برابر با ۱۱فوریه ۲۰۰۷، به AFC ارسال کند. این باشگاه اما تا آن تاریخ لیستی برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال نکرد و از آسیا کنار گذاشته شد. استقلال در آن سال در گروه B  بدون تغییر و با حضور پاختاکور ازبکستان، کویت اسپورت کلاب کویت و الهلال عربستان هم گروه بود که با حذف آبی ها، این گروه با سه تیم به کار خود ادامه داد. آن زمان قلعه نویی که به عنوان رئیس سازمان فوتبال استقلال فعالیت می کرد و رد پایش در این موضوع دیده می شد، در اظهار نظری عجیب گفت: باشگاه استقلال فهرست خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرده اما شاید این فهرست در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا گم شده است! او ادعا کرده بود که لیست استقلال روز ۲۱ بهمن ارسال شده و اهمال کاری از سوی استقلال نبوده اما به هر دلیل لیست به دست مسئولان آسیا نرسیده. با این حال، استقلالی ها باوجود تحمل هزینه‌های گزاف دادرسی و گرفتن وکیل، در آن فصل از لیگ قهرمانان آسیا حذف شوند و این نقطه تاریک تا ابد در باشگاه استقلال به نام قلعه نویی ثبت شود

دومینوی اشتباهات!.

سپاهان در زمین حاضر نشد و پرسپولیس معطل ماند!

دومین اشتباه قلعه نویی پس از ۱۳ سال و زمانی رخ داد که او سرمربی تیم سپاهان بود. در ۴ اسفند ۱۳۹۸، دیدار تیم های سپاهان و پرسپولیس در چارچوب هفته بیست ویکم لیگ نوزدهم، قرار بود در اصفهان برگزار شود که به دستور سازمان لیگ، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که روزهای ابتدایی ورود به ایران را می گذراند، بازی را بدون تماشاگر اعلام کرد. این اقدام واکنش و ناراحتی اصفهانی را به دنبال داشت. میزبان اما در زمان تعیین شده برای مسابقه به ورزشگاه نرسید و تاخیر داشت. بر اساس صحبت های مسئولان وقت سپاهان، آن ها به دلیل تجمع هواداران در هتل گیر کرده بودند و با کمک نیروی انتظامی خود را با تاخیر به ورزشگاه رسانده بودند. از طرفی سپاهانی ها درخواست تعویق بازی را داشتند که این درخواست مورد تایید قرار نگرفت. مسئولان سپاهان و هواداران این تیم با انتشار تصویری از مقابل هتل این تیم در اصفهان مبنی بر تجمع هواداران در مقابل در هتل و جلوگیری از خروج این تیم و عزیمت به ورزشگاه، خودشان را از هر گونه کم‌کاری برای ورود به ورزشگاه مبری دانستند. حتی در این میان خبری هم مبنی بر پنجر شدن اتوبوس حامل بازیکنان سپاهان منتشر شد که صحت آن از سوی سپاهانی‌ها تایید نشد. البته فرمانده یگان ویژه استان اصفهان تاکید کرد که هیچ تعرضی به کاروان سپاهان نشده و آن‌ها “خودشان دیر از هتل درآمدند. “ در ادامه شاگردان قلعه نویی راهی ورزشگاه شدند اما به دلیل تاخیر آن ها، بازی طبق قوانین با نیم ساعت تعویق مواجه شد. پس از آن تیم داوری و بازیکنان پرسپولیس وارد زمین شدند اما پس از آن باز هم زردپوشان به زمین نیامدند تا با نظرجلال مرادی ناظر بازی، قرمزها زمین را ترک کرده و به رختکن بروند.

از سوی دیگر، پرسپولیسی‌ها از جمله گل‌محمدی می گفتند که سپاهان دقایقی قبل از سوت آغاز بازی به ورزشگاه رسید، اما وارد زمین نشد تا بعد از چند دقیقه گرم کردن آماده مسابقه شود.

این ادعایی است که سپاهانی‌ها هم آن را رد نکردند و گفتند در تونل ورزشگاه حاضر شدند. در واقع تیم میزبان به جای ورود به زمین مسابقه یا گرم کردن در زمین چمن، به گفته مدیرعامل باشگاه، راهروهای ورزشگاه نقش جهان را برای این کار انتخاب کرده بود تا کماکان در زمین آفتابی نشوند. این بازی در نهایت به دلیل تخلف سپاهان سه بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شد و نقش بسزایی در قهرمانی قرمزهای پایتخت، در فصل نوزدهم داشت.

دومینوی اشتباهات!

بیشتر بخوانید: پربیننده‌ترین اخبار ورزشی ایران و جهان

ماجرای بازیکن گابنی؛ هت تریک  در اشتباهات سرنوشت ساز

پس از دو سال از ماجرای پرسپولیس وسپاهان، دومینوی اشتباهات تیمی که قلعه نویی در آن فعالیت دارد همچنان ادامه دارد. شاید وقتی امیر قلعه نویی دست روی اریک بایناما بازیکن گابنی برای حضور در تیمش گذاشت، فکرش را هم نمی کرد این بازیکن نه تنها عصای دستش نشود بلکه تیمش را از عرش به فرش بیاورد؛ ماجرا اما آنقدر بیخ پیدا کرد که حالا باعث کسر ۷ امتیاز از تیم تحت هدایی امیر قلعه نویی شده؛ اما اصل قضیه چیست؟ ماجرا از این قرار است که طبق آیین‌نامه استفاده از بازیکنان خارجی که پیش از آغاز لیگ برتر امسال به تصویب فدراسیون فوتبال رسید، بازیکنانی که از برخی کشورهای آفریقایی نظیر گابن قصد حضور در لیگ برتر ایران را داشته باشند، باید حداقل ۴ بازی در تیم ملی بزرگسالان انجام داده باشند تا مجوز حضور در لیگ برتر را کسب کنند. قبل از آنکه بایناما در بازی با استقلال برای اولین بار، پیراهن تیم سیرجانی را بپوشد، صحبت هایی مطرح شد مبنی بر اینکه این بازیکن سابقه بازی ملی را ندارد و در سایت های معتبر هم سابقه خاصی از او در دسترس نیست. همین موضوع، جرقه آتش در انبار کاه را زد و حسابی خرمن لیگ را شعله ور ساخت.

با این وجود، باشگاه سیرجانی با انتشار نامه‌ای از فدراسیون فوتبال گابن مدعی شد که این بازیکن در چهار بازی دوستانه تیم ملی کشورش به میدان رفته است. پس از دیدار استقلال و گل‌گهر بود که مدیران آبی‌های پایتخت شکایت رسمی خود را نسبت به حضور این بازیکن در میدان تحویل مسئولان سازمان لیگ و کمیته انضباطی دادند. گل‌گهر در دیدارهای بعدی خود برابر پیکان و سپاهان نیز از این بازیکن استفاده کرد.

در نهایت، باشگاه سیرجانی برای پاسخ به این ابهامات، نامه جدیدی از فدراسیون فوتبال گابن منتشر کرد که در آن ذکر شده بود چهار دیدار اریک بوکوم بایناما برابر تیم‌های ملی بنین، لیبریا، توگو و رواندا برگزار شده اما این نامه باعث ابهامات بیشتری در این پرونده شد چراکه اصولا تیم ملی گابن در تاریخ‌های ذکر شده با سه مورد از این تیم‌ها بازی دوستانه‌ای را برگزار نکرده و طبق مچ‌لیست و مدارک موجود از دیدار با بنین، اریک بوکوم بایناما حتی روی نیمکت گابن هم حضور نداشته است. همین موضوع باعث شد تا حساسیت ها نسبت به این قضیه بیشتر شود و کلاف ماجرا، سردرگم تر از قبل.

دومینوی اشتباهات!

استقلال، حسابی پیگیر قضیه بود

باشگاه استقلال به‌ عنوان شاکی اصلی این پرونده پافشاری زیادی روی شکایت خود داشت. آن ها مدارک معتبری را تحویل کمیته انضباطی دادند و از سوی دیگر مکاتباتی با فدراسیون فوتبال گابن، و کنفداسیون فوتبال آفریقا صورت گرفت. مجموعه این اقدامات باعث شد تا کمیته انضباطی به یقین برسد که مدارک بایناما جعلی بوده و حضور او در لیگ ایران غیر مجاز و مغایر آیین نامه است. در نهایت حکم صادر شده از سوی کمیته انضباطی، بازی گل گهر با استقلال، پیکان و سپاهان را سه بر صفر به سود حریفان اعلام کرد و هفت امتیاز از گل گهر کسر شد تا سپاهان به صدر جدول برود و تیم قلعه نویی با سقوط آزاد، از صدر پایین بیاید.

ماجرا اما به اینجا ختم نشد و کمیته انضباطی برای روشن شدن ماجرا و کشف واقعیت، ایمیل‌های فدراسیون گابن که به‌عنوان مدرک از سوی باشگاه گل‌گهر ارایه شد را برای بررسی تخصصی و فنی به پلیس فتا داد. بر اساس نظریه تخصصی پلیس فتا ثبت‌نام بازیکن مورد شکایت بر اساس استفاده از مدارک و مستندات غیرواقعی و جعلی بوده. به همین دلیل در حکم مذکور آمده که بازیکن موردنظر فاقد شرایط لازم (چهار بازی برای تیم ملی بزرگسالان) است. همچنین فدراسیون گابن تاییدیه‌های ارایه شده برای ثبت‌نام بازیکن مبنی بر انجام چهار بازی در سطح ملی بزرگسالان را جعلی عنوان کرده است و  باشگاه گل‌گهر پیش از صدور کارت بازی، باید دقت‌نظری بیشتری راجع به این موضوع اهتمام می‌داشت.

حالا این ماجرا حسابی برای گل گهر دردسر ساز شده و علاوه بر کسر امتیاز، استقلال از جاعل سند هم شکایت کرده.

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که از بین همه ایمیل های ارسالی، فقط دو ایمیل به تهران رسیده که از مبدا گابن است و توسط معاون دبیرکل و با ایمیل مورد تایید فیفا بوده. ایمیل‌هایی که می‌گوید بازیکن گابنی بازی ملی ندارد، اما ایمیل‌هایی که مدارک بازیکن گابنی گل‌گهر را تایید کردند هیچ‌کدام از گابن ارسال نشدند و استعلام‌های فنی از پلیس فتا نشان داده تعدادی از این ایمیل‌ها از تهران و از یک گوشی شیائومی ارسال شدند! همه این موارد باعث شده تا لیگ ایران حسابی دچار حاشیه شود و تیم قلعه نویی در یک بحران عمیق فرو برود. بحرانی خود ساخته که به دست خودشان به وجود آمد و مانند چهارپایه اعدام، زیرپایشان را خالی کرد تا از عرش لیگ به فرش سقوط کنند و حسابی از کورس قهرمانی جا بمانند.

۲۵۷ ۲۵۱

 

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی