افزایش موفقیت جراحی با استفاده از فناوری چاپ‌ سه‌بعدی و واقعیت مجازی

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای اخبار علمی ساینس، در این مطالعه ۲۰ بیمار مورد بررسی قرار گرفتند و برای آنان از فناوری چاپ سه‌بعدی استفاده شد. یکی از موارد جنین ۳۵ هفته‌ای بود که لازم بود با سزارین به دنیا بیاید و دیگری خانم ۸۳ ساله‌ای بود که نیاز به عمل جراحی قلب باز داشت. بسیاری از موارد دیگر کودکانی بودند که تحت عمل جراحی ریه قرار داشتند.

در این روش با استفاده از اسکن‌، تصاویر دقیقی از مجاری هوایی بیمار تهیه شد و با استفاده از چاپگر سه بعدی چاپ شد که نتیجه مدل‌های دقیقی از راه‌های هوایی بیمار بود. با استفاده از این روش پزشک به راحتی می‌تواند رویه مورد نیاز برای جراحی بیمار را برنامه‌ریزی کند.

این روش در کودکان بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه مجاری آنها بسیار ظریف است و باید خطای جراحی به حداقل کاهش یابد. از طرفی پزشک با بررسی دقیق اندام چاپ شده می‌تواند تمام زوایای پنهان را بررسی کند تا بهترین نتیجه حاصل شود؛ چراکه اسکن‌های یک بعدی اطلاعات دقیقی از تمامی زوایا در اختیار قرار نمی‌دهند.

با استفاده از چاپگر سه‌بعدی و مدل سازی واقعیت مجازی می‌توان بیمارانی را که توده بزرگی دارند یا به دلیل تنگی مجاری پرخطر هستند، قبل از جراحی شناسایی کرد. مهمترین مزایای این روش کاهش خطای جراحی و پیشگیری از مشکلات تنفسی حین بیهوشی است.

نتایج این مطالعه در نشست سالانه انجمن اروپایی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ارائه شد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی