جابجایی ۱۴ میلیون تن بار  در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، “اورجعلی علیزاده”، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون ۲۸۵ شرکت حمل و نقل و ۹ انجمن با بیش از ۴۵ هزار راننده دارای مجوز در استان فعالیت دارند و حمل و نقل بار و کالا از طریق ۲۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون و هفت هزار دستگاه وانت بار از این استان به سایر نقاط کشور انجام می شود.

وی اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل مسافر نیز ۱۲۰ شرکت با ۶۹۳ دستگاه اتوبوس در سطح استان فعالیت می کنند که تا کنون ۲ میلیون و ۲۰۷ مسافر در داخل و خارج استان جابجا شده اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از استان های مرزی کشور بوده و دارای ۲ پایانه مرزی جلفا و نوردوز است، گفت: در ترانزیت کالا نیز ۶۲ شرکت بین المللی حمل و نقل کالا در سطح استان فعالیت دارند.

علیزاده، ادامه داد: پایانه های مرزی استان ظرفیت و فرصت مناسبی برای واردات و صادرات کالا و ترانزیت به کشورهای هدف بوده و تبریز نیز از گذشته تا کنون به عنوان مرکز تجاری کشور شناخته شده است.

وی اظهار داشت: در سال جاری از پایانه مرزی جلفا بیش از ۳۶ هزار نفر و ۴۵ هزار دستگاه کامیون باری و در پایانه مرزی نوردوز نیز بیش از ۷۶ هزار مسافر و ۶۷ هزار دستگاه کامیون باری تردد کرده اند.

تصادفات جاده‌ای در آذربایجان‌شرقی ۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست گفت: در هشت ماه سال جاری آمار تصادفات جاده‌ای در این استان نگران کننده بوده و ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: آمار تصادفات جاده ای در آذربایجان شرقی در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۵ درصد کاهش یافته بود و این استان از نظر کاهش آمار تصادفات در رتبه ششم کشوری قرار داشت.

وی با بیان اینکه امسال در تصادفات جاده ای در وضعیت مناسبی قرار نداریم، اظهار داشت: بر اساس آمار کارشناسان و محققان حوزه ترافیک و جاده، ۱۵ درصد جاده، ۱۵ درصد وسیله نقلیه و ۷۰ درصد عامل انسانی در بروز تصادفات جاده ای نقش دارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: ۸۵ درصد از علل تصادفات جاده ای استان مربوط به داشتن سرعت غیرمجاز، عدم رعایت فاصله طولی و انحراف به چپ است.

علیزاده، با تاکید بر انجام اقدامات لازم از سوی دستگاه های دخیل در حوزه ترافیک و جاده برای کاهش آمار تصادفات تا پایان امسال، ادامه داد: در این راستا و به منظور هوشمند سازی و مدیریت ترافیک در جاده های استان، ۸۸ دستگاه دوربین ترددشمار آنلاین و ۱۰۰ سامانه کنترل سرعت در جاده های مختلف نصب شده که از این تعداد ۵۹ سامانه در سال های گذشته و ۴۱ سامانه کنترل سرعت در سال جاری نصب و به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۸ دستگاه کنترل سرعت سیار نیز در اختیار پاسگاه های پلیس راه استان قرار دارد، یادآوری کرد: در هشت ماه سال جاری ۱۸۰ میلیون تردد جاده ای در سطح جاده های مختلف استان از سوی دستگاه های ترددشمار آنلاین ثبت شده که این تعداد در سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون تردد جاده ای بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون ۴۱ مجتمع خدماتی رفاهی در جاده های استان به مسافران و رانندگان خدمات ارایه می کنند و ۳۴ مجتمع جدید نیز در حال ساخت است و پنج مرکز معاینه فنی نیز در جاده ها به ناوگان عمومی خدمات می دهند.

علیزاده، با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه راهداری و نگهداری شبکه راه های استان، ادامه داد: در سال جاری ۱۵۵ کیلومتر از راه های استان آسفالت و بیش از چهار هزار کیلومتر خط کشی شده است.

وی طول شبکه راه های استان را ۱۴ هزار کیلومتر اعلام کرد و اظهار داشت: از این میزان ۱۰ هزار کیلومتر آسفالت شده و چهار هزار کیلومتر مربوط به راه های روستایی بوده که هنوز آسفالت نشده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: ایمن سازی، خط کشی، تعمیر و مرمت پل ها و تابلوها، حفظ و حراست از حریم راه ها و اجرای عملیات راهداری زمستانی از جمله فعالیت های حوزه راهداری و نگهداری شبکه راه های استان است که با انجام این کارها تلاش می شود خللی در تردد جاده ای به وجود نیاید.

علیزاده، با بیان اینکه در اجرای طرح های راهداری ۴۰۰ دستگاه ملکی و ۲۰۰ دستگاه بخش خصوصی به صورت اجاره ای با این اداره کل همکاری می کنند، افزود: ۱۰ هزار کیلومتر شبکه راه های روستایی استان است که ۲ هزار ۷۵۴ سکنه روستاها از این شبکه استفاده می کنند که از این میزان ۶ هزار کیلومتر آسفالت شده است.

۷۶۷ پروژه در حوزه توسعه و بهسازی راه های روستایی استان اجرا می شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: ۷۶۷ پروژه در حوزه توسعه، بهسازی و آسفالت راه های روستایی در استان تعریف شده که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن ها اعتبار پیش بینی شده است.

علیزاده، با اشاره به اینکه از این طرح ها ۸۰ کیلومتر به بهره برداری رسیده و آسفالت شده است، ادامه داد: تاکنون ۲۰۰ کیلومتر از این طرح ها اجرا و آسفالت شده و آسفالت ۵۰۰ کیلومتر باقی مانده نیز از برنامه های این اداره کل در سال آینده است.

وی با بیان اینکه در دنیا پنج تا ۶ درصد از اعتبار احداث به روز شده راه برای نگهداری راه اختصاص می یابد، اظهار داشت: برای نگهداری شبکه راه های استان و استاندارد سازی سطح سرویس جاده ها نیاز است به طور متوسط ۳ درصد از اعتبار احداث به روز شده این راه ها معادل ۲ هزار میلیارد تومان برای این منظور اختصاص یابد در حالی که ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد اختصاص می یابد.

48

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی