انجمن اولیا و مربیان در بازگشایی ها به کمک مدارس می آیند

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسط برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاید کمتر با مشکل مواجه شوند و بیشترین نگرانی برای این دانش‌آموزان زمانی است که همکلاسی خود را در فضای باز مدرسه می‌بینند که ممکن است مانند گذشته فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند.

اما برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی این مسایل کمتر قابل درک است که نباید کنار همکلاسی خود بنشینند و از وسایل و نوشت‌افزار همدیگر استفاده نکنند و در حیاط مدرسه نیز از موادغذایی همراه خود به دیگران ندهند. به همین منظور برای رعایت بهتر پروتکل‌های بهداشتی در تمامی مقاطع تحصیلی، وزارت آموزش و پرورش به دنبال اجرای طرحی برای کاهش این مشکلات جهت جلوگیری از شیوع احتمالی کرونا در میان دانش‌آموزان است.

در این رابطه اعظم گودرزی سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا توضیح داد: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس نیز شهریور ماه بر اساس دستورالعملی که از سوی وزارت بهداشت به تمام ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ارسال شد، برنامه‌ریزی و اقدام شد و اکنون این دستورالعمل در حال انجام است.

وی ادامه داد: برای اجرای تمامی این دستورالعمل‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده دانش‌آموزان از ماسک، تهویه کلاس‌ها و رعایت نکات بهداشتی در مدارس از سوی حوزه ستادی یا مراقبان سلامت که مجری کار هستند، برنامه‌هایی در حال اجرا است.

گودرزی خاطرنشان کرد: برای اجرای موضوع مهم فاصله‌گذاری اجتماعی نیز اقدامات جدی در حال انجام است تا تعداد افرادی که در کلاس هستند، فاصله دانش‌آموزان با همدیگر، تهویه مناسب کلاس‌های درس و تراکم نداشتن کلاس‌ها هم به خوبی رعایت شود. به همین منظور باید فاصله ۱.۵ متری و مساحت ۲.۲۵ متری برای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس رعایت شود تا از شیوع احتمالی کرونا جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس نیز مدیران مدارس موظف به رعایت این دستورالعمل‌ها هستند تا تراکم جمعیت در کلاس‌ها مشاهده نشود، همچنین برای اینکه کلاس‌ها تهویه مناسب داشته باشند به مدیران مدارس اعلام شده است حتما به دانش‌آموزان اطلاع دهند که در هنگام حضور در مدرسه حتما پوشش گرم داشته باشند تا برای داشتن تهویه در کلاس درس، پنجره‌ها باز باشد.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین برای اینکه دانش‌آموزان از غذاهای بیرون و تنقلات خارج از مدرسه استفاده نکنند، تمامی پایگاه های تغذیه سالم در مدارس تعطیل شده و این وزارتخانه مجوزی برای بازگشایی پایگاه ها صادر نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور به والدین توصیه شده است که مواد غذایی بسته‌بندی برای فرزندان خود در زمانی که در مدرسه حضور دارند، آماده کنند و در اختیار آنان قرار دهند، حتما ماسک اضافه و ژل ضدعفونی نیز در کیف دانش‌آموزان قرار دهند و به فرزندان خود آموزش دهند که حتما مواد غذایی را در فضای باز و حیاط مدرسه مصرف کنند.

گودرزی اظهار داشت: برای استفاده مطلوب دانش‌آموزان از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، با همکاری انجمن اولیا و مربیان برنامه آموزشی برای والدین تدارک دیده شده است تا پس از ارایه آموزش به والدین توسط اعضای انجمن اولیا و مربیان، از این طریق آموزش‌های لازم از سوی والدین به دانش‌آموزان هم ارایه شود.

به گفته وی، واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله از ۱۵ مهرماه به صورت رسمی در پایگاه های جامع سلامت وزارت بهداشت و پایگاه های تجمیعی وزارت آموزش و پرورش آغاز شده است، البته از اول مهرماه در پایگاه های جامع سلامت وزارت بهداشت به صورت غیررسمی طرح واکسینه شدن دانش‌آموزان این رده سنی انجام شد.

به گفته سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، با این اقدام وزارت آموزش و پرورش از آموزش انجمن اولیا و مربیان بهره‌مند می‌شود و این انجمن والدین را آموزش می‌دهد تا والدین فرزندان خود را آموزش دهند.

وی معتقد است به همین منظور باید اعلام شود که وزارت آموزش و پرورش به مشارکت والدین در راستای آموزش دانش‌آموزان در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیاز دارد تا دانش‌آموزان متوجه شوند که حتما از وسایل شخصی خود استفاده کنند و از دوستان خود نیز بخاطر شرایط کرونا فاصله بگیرند، نباید مانند قبل از کرونا دانش‌آموزان دور هم جمع شوند چون امکان ابتلای آنان به این ویروس را افزایش می‌دهد.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد: با همکاری والدین، دانش‌آموزان و مدیران مدارس بتوانیم برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان تمام تلاش خود را انجام دهیم تا ضمن ارائه آموزش حضوری به آینده‌سازان کشور، از شیوع ویروس کرونا در مدارس نیز جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۶ میلیون و ۳۰۵ هزار نفر دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ ساله برای واکسیناسیون علیه کرونا داشتیم، ادامه داد: با توجه به اینکه آمار واکسیناسیون دانش‌آموزی تا روز ۱۴ آذرماه در دز اول بیش از ۹۲ درصد و دز دوم ۶۰ درصد است، اما همچنان باید دانش‌آموزان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه اقدام کنند تا به این ویروس مبتلا نشوند.

به گفته وی، واکسیناسیون دانش‌آموزان از ۱۵ مهرماه به صورت رسمی در پایگاه های جامع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پایگاه های تجمیعی وزارت آموزش و پرورش آغاز شد، البته طرح واکسینه شدن دانش‌آموزان به صورت غیررسمی از اول مهرماه در پایگاه های جامع سلامت وزارت بهداشت شروع شده بود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی