حکمرانی علم با تولید علم و استفاده از تجارب دیگران محقق می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی روز شنبه در نشست تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه که به مناسبت ۲۷ آذر ماه  سالروز شهادت دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، اظهار داشت: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید در عرصه های اندیشه، صنعت و اقتصاد و سیاست، دفاع و امنیت تولید علم انجام شود.

وی با بیان اینکه عرصه علم و عمل باید هم افزا شود، افزود:  این موضوع باید در یک نهاد بالادستی مورد بررسی قرار گیرد، چراکه دانشگاه به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی چنین رسالتی دارد، اما باوجود حضور داشتن ارتباط آن با سایر نهادهای زیرمجموعه قطع است.

حجت الاسلام لک زایی یادآور شد: باید مرکزی وجود داشته باشد که مسایل کشور در آنجا تجمیع و میان نهادهای علمی پخش شود، به طور مثال درحال حاضر مکانی بنام فرهنگستان علوم انسانی در جامعه وجود ندارد.

وی با تاکید بر ضرورت حکمرانی علمی تصریح کرد: حکمرانی به معنای راهبری قدرت، از مبدا تا مقصد در هر مساله کشور است، در واقع براین اساس راهبری خانواده، حکومت، اقتصاد، اخلاق و ادب و غیره با بهره گیری از ابزار قدرت از مبدا تا مقصد به صورت مومنانه و هم معطوف به عمل نافذ باید صورت گیرد.

رییس پژوشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: براساس حکمرانی باید از مهدکودک تا پس از دانشگاه و زمان اشتغال افراد برنامه ریزی کرد اما در حال حاضر زنجیره حکمرانی در کشور قطع است، مساله حکمرانی در دانشگاه وجود ندارد.

حجت الاسلام لک زایی تاکید کرد: اکنون در هیچ کدام از رشته‌های دانشگاه، فردی غیرمتخصص تدریس نمی کند اما در عرصه عمل مشکل وجود دارد و فرد غیرمتخصص در کاری که تخصص ندارد، به کارگرفته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر حکمرانی علم در ایران صورت گیرد، هم‌افزایی و تقسیم کار صورت می گیرد، هر کدام از مسایل حوزوی و دانشگاهی حداقل عهده‌دار حل مساله در ایران می شوند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: راه حل علمی و درست برای حل مشکلات و به حداقل رسیدن آسیب‌ها این است که هر نهاد و دستگاهی  به لحاظ صلاحیت‌های علمی از جایگاه حفاظت شده ای برخوردار باشد.

حجت الاسلام لک زایی ادامه داد: باید علاوه بر تولید علم، مصرف‌کننده تجارب دیگران نیز باشیم، باید از تجارب علمی دیگران استفاده شود تا حکمرانی علم در ایران صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، ۲۷ آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه محمد مفتح از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی