سبدگردانی در بورس چه مزایایی دارد؟

سبدگردانی چیست؟

سبدگردانی بورس به آن دسته از خدمات شرکت‌های سبدگردان اشاره می‌کند که با دریافت سرمایه از متقاضیان(اشخاص حقیقی یا شرکت‌ها) برای مدتی مشخص – که معمولاً یک سال است – با استفاده از سرمایه فرد متقاضی سرمایه‌گذاری می‌کند. در نظر داشته باشید ارائه خدمات سبدگردانی با سود تضمینی امکان‌پذیر نیست، اما با توجه به اینکه بخشی از کارمزد سبدگردانی مبتنی بر عملکرد سبد است، شرکت سبدگردان همواره تمام تلاش خود را برای افزایش بازدهی سبدگردانی انجام می‌دهد. 

لازم به ذکر است، با توجه به هزینه بالای خدمات سبدگردانی، برای اینکه ارائه این خدمات برای شرکت سبدگردان توجیه اقتصادی داشته باشد، این شرکت‌ها حداقلی را برای سرمایه‌ گذاری در سبدگردان مشخص می‌کنند. به‌عنوان‌مثال شرکت سبدگردان فارابی طرح‌های متنوعی برای سبدگردانی ارائه می‌کند که در میان آن‌ها حتی گزینه‌ای با حداقل سرمایه ۵۰۰ میلیون تومانی هم وجود دارد. برای دریافت مشاوره سرمایه‌گذاری رایگان می‌توانید به سایت شرکت سبدگردان فارابی مراجعه کنید. نکته دیگری که باید در ارتباط با سبدگردانی بورس در نظر گرفت، بازدهی آن است. به‌عنوان‌مثال، بازدهی سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توسط شرکت سبدگردان فارابی طی دهه اخیر معادل ۱۲ هزار و ۲۸۷ درصد بوده است که با توجه به بازدهی ۱۰ هزار و ۹۲۴ درصدی بورس، نشان‌دهنده بازدهی به مراتب بالاتر از شاخص کل است؛ اما بازدهی سبدگردانی تنها مزیت استفاده از این دسته خدمات نیست. در ادامه این مطلب سایر مزایای سبدگردانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱- برای استفاده از خدمات سبدگردانی نیازی به صرف زمان ندارید

سرمایه‌ گذاری در سبدگردانی برای افرادی با مشغله بسیار و البته برخوردار از حداقل سرمایه، بهترین گزینه سرمایه‌ گذاری در بورس به‌حساب می‌آید؛ چراکه استفاده از خدمات سبدگردانی برخلاف سرمایه‌گذاری مستقیم، نیازی به صرف زمان برای یادگیری و البته دنبال کردن روند بازار ندارد؛ بنابراین برای کسانی که فرصت کافی ندارند و نمی‌خواهند سود سرمایه‌گذاری در این بازار را هم از دست دهند، بهترین گزینه سرمایه‌گذاری است. 

۲- سرمایه شما توسط یک تیم حرفه‌ای مدیریت می‌شود

تصور کنید فردی پس از گذراندن دوره‌های آموزش بورس، قصد داشته باشد دارایی‌اش را که طی زمان بسیار فراهم کرده، صرف سرمایه‌ گذاری کند. در این صورت، با توجه به نوسانات بازار سرمایه یا عوامل رفتاری موثر بر روند قیمت‌ها، ممکن است به علت تجربه اندک متحمل زیان قابل‌توجهی شود؛ اما اگر سرمایه‌اش را به دست یک شرکت سبدگردان مطمئن بسپارد،‌ می‌تواند از مدیریت حرفه‌ای دارایی‌های خود اطمینان داشته باشد. در واقع، با وجود اینکه سبدگردانی با سود تضمینی امکان‌پذیر نیست، اما زمانی که مدیریت سرمایه خود را به تحلیل‌گران حرفه‌ای می‌سپارید، می‌توانید مطمئن باشید بازدهی سبدگردانی، بهترین بازدهی ممکن در شرایط خاص بازار در دوره قرارداد شما بوده است.

۳- سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توسط سبدگردان، متناسب با میزان ریسک‌پذیری شماست

شرکت سبدگردان موظف است پیش از عقد قرارداد، میزان ریسک‌پذیری شما را با استفاده از آزمون‌های سنجش ریسک برآورد کند. در این صورت، سرمایه شما در مدت قرارداد صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی می‌شود که با درجه ریسک‌پذیری‌تان کاملاً متناسب باشد. برای درک اهمیت موضوع، تصور کنید شما یک سرمایه‌گذار محتاط هستید اما بخش قابل‌توجهی از دارایی‌تان صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های مختلف شده است. در این صورت اگر به علت خاصی بازار در دوره موردنظر ریزش داشته باشد، شما مشخصاً توان تحمل فشار روانی وارده را نخواهید داشت؛ بنابراین تعیین میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های عقد قرارداد سبدگردانی به‌حساب می‌آید.

۴- حفظ تنوع در سبدگردانی، ریسک سرمایه‌گذاری شما را کاهش می‌دهد

همان‌طور که می‌دانید حفظ تنوع در سبد دارایی‌ها کلید موفقیت در سرمایه‌گذاری است؛ اما اگر تجربه سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سهام را داشته باشید، می‌دانید این مسئله در عمل بسیار پیچیده‌تر از آن است که در ظاهر به نظر می‌رسد. بنابراین با سپردن مسئولیت مدیریت دارایی خود به یک شرکت سبدگردانی، می‌توانید از متنوع بودن سبد دارایی خود اطمینان حاصل کنید.

بهترین سبدگردان کدام است؟

مواردی که ذکر شد، از مهم‌ترین مزایای سبدگردانی بودند، اما این به آن معنی نیست که کیفیت خدمات ارائه شده توسط تمام شرکت‌های سبدگردان در یک سطح است. بنابراین لازم است نکاتی را در ارتباط با معیارهای انتخاب بهترین سبدگردان بدانید. 

برای انتخاب یک شرکت سبدگردان باید موارد متعددی را در نظر بگیرید. بررسی بازدهی کسب‌شده توسط شرکت سبدگردان از مهم‌ترین این موارد است. به‌عنوان مثال شرکت سبدگردان فارابی، با بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال دارایی تحت مدیریت و البته برخورداری از یک تیم تحلیل حرفه‌ای، توانسته در دوره‌ای ۱۲ ساله، دارایی‌های تحت مدیریت خود را ۱۲۳ برابر کند. 

علاوه بر این، از دیگر شرایط مهم انتخاب سبدگردان، این است که شرکت موردنظر باید حتماً از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت داشته باشد. 

در نظر داشته باشید در صورتی که تصمیم به سرمایه‌ گذاری در سبدگردان داشته باشید، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری که به صورت تلفنی و آنلاین توسط کارگزاری فارابی ارائه می‌شود، استفاده کنید.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی