چگونه یک استراتژی معاملاتی موفق داشته باشیم؟

استراتژی معاملاتی چیست؟

هر یک از ما برای حضور در بورس و انجام معاملات در این بازار، نیاز به طرح و برنامه مشخصی داریم که با توجه به آن برای خرید و فروش سهام در این بازار برنامه‌ریزی کنیم و تصمیم بگیریم. به این طرح و برنامه که از پیش تعیین می‌شود و بر معاملات افراد در بازار سهام نظارت دارد، استراتژی معاملاتی می‌گوییم. این استراتژی برای هر شخصی با توجه به ویژگی‌ها و اهداف او از سرمایه‌گذاری تعریف می‌شود و هدف از تدوین آن نیز رسیدن به حداکثر سود و کاهش ریسک از دست دادن سرمایه در بازار است.

چرا نیاز به استراتژی معاملاتی داریم؟

داشتن یک استراتژی معاملاتی در بازار سرمایه به اندازه‌ای اهمیت دارد که بدون آن فعالیت در این بازار برای مدت طولانی کار بسیار سختی به نظر می‌رسد. بورس بازار پرنوسانی است و اگر استراتژی معاملاتی مشخص و طرح و برنامه مدونی برای فعالیت در آن نداشته باشید، شناسایی فرصت‌های معاملاتی و خرید  فروش موفق سهام در این بازار برای شما کار راحتی نخواهد بود.

با استفاده از یک استراتژی معاملاتی مشخص است که می‌توانید هم‌پای تغییرات بازار سرمایه حرکت کنید و خود را با این نوسانات وفق دهید. داشتن یک استراتژی معاملاتی مشخص به شما برای مدیریت هر چه بهتر اتفاقات پیش‌بینی نشده در بازار کمک می‌کند.

با داشتن یک استراتژی معاملاتی شما به صورت دقیق مشخص می‌کنید که چه چیزی از بازار سرمایه می‌خواهید و اهداف‌تان را از حضور در این بازار به درستی تعیین می‌کنید. نکته مهم این‌که برای ورود به بورس و تعیین یک استراتزی معاملاتی معین، باید آموزش ببینید، با شرایط کلی بازار سرمایه و مبانی سرمایه‌گذاری موفق در آن و همچنین اصول تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی بازار سرمایه آشنا باشید.

چگونه یک استراتژی معاملاتی موفق داشته باشیم؟

افق زمانی مشخصی را برای خود در نظر بگیرید

کاربران بازار سرمایه افق زمانی متفاوتی برای رسیدن به سود در این بازار دارند. برخی با دید کوتاه مدت به بورس قدم می‌گذارند و می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمکان ممکن به سود موردنظرشان دست پیدا کنند. استراتژی معاملاتی این افراد مطمئنا با استراتژی کسانی که دید بلندمدت‌تری به بازار دارند، متفاوت است. بنابراین برای تعیین استراتژی معاملاتی مناسب که با شخصیت و روحیات شما هماهنگی داشته باشد، افق زمانی خود را در بازار سرمایه مشخص کنید.

برای خود حد سود و حد ضرر مشخصی داشته باشید

بورس بازار پرریسک و پرنوسانی است و همیشه نمی‌توانید در مسیر موفقیت در این بازار حرکت کنید. بنابراین پیش از آغاز معاملات خود در بورس برای خود یک حد ضرر مشخص در نظر بگیرید. به این وسیله از اینکه ضرر زیادی را در این بازار متحمل شوید، جلوگیری می‌کنید. تعیین حد سود نیز برای شروع معاملات و موفقیت بیشتر در سرمایه گذاری در بورس اهمیت زیادی دارد.

مدیریت ریسک را در استراتژی معاملاتی خود فراموش نکنید

مدیریت ریسک در استراتژی معاملاتی شما اهمیت بسیار زیادی دارد. در کنار تمام تلاش‌هایی که برای کسب سود در بورس انجام می‌دهید، باید ابتدا مراقب سرمایه اولیه‌تان باشید و آن را از ریسک کاهش سرمایه دور نگاه دارید. به همین دلیل مدیریت ریسک نیز جای بسیار مهمی را در تدوین یک استراتژی معاملاتی موفق به خود اختصاص داده است.

میزان ریسک پذیری خود را مشخص کنید

افراد با شخصیت و روحیات مختلفی پای به بازار سرمایه می‌گذارند، برخی دوست ندارند ریسک زیادی را در این بازار متحمل شوند اما در مقابل برخی دیگر از سرمایه‌گذاران برای رسیدن به سود بیشتر در این بازار حاضرند ریسک بیشتری را تحمل کنند. بنابراین ریسک‌سنجی و مشخص کردن میزان ریسک‌پذیری نیز برای تدوین یک استراتژی معاملاتی موفق اهمیت بسیار زیادی دارد.

به استراتژی معاملاتی خود متعهد باشید

در تدوین استراتژی معاملاتی آن‌چه اهمیت بسیار زیادی دارد این است که به قوانینی که برای خود مشخص کرده‌اید و استراتژی معاملاتی تدوین شده پایبند باشید. شایعات را کنار بگذارید و براساس آن‌چه برای انجام معاملات در بورس برای خود مشخص کرده‌اید، در این بازار حرکت کنید. شما این استراتژی را با توجه به عقل و منطق و به دور از دخالت احساسات و هیجانات تدوین کرده‌اید و سعی کنید در شرایط مختلف پایبندی خود را به آن حفظ کنید.

سخن آخر

در این مطلب به شما گفتیم که چگونه یک استراتژی معاملاتی موفق داشته باشیم؟ استراتژی معاملاتی طرح و برنامه‌ای است که شما برای کم کردن ریسک کاهش سرمایه و افزایش سود در بورس با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و اهداف‌تان در این بازار مشخص می‌کنید. استراتژی معاملاتی ناظر شما در هنگام انجام معاملات و خرید و فروش سهام در بورس است.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی