مجوز راه‌اندازی «صندوق علوم و تحقیقات» صادر شد

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل روز پنجشنبه (۲۵آذر ماه) در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور گفت: امروز جایگاه اول منطقه را در پژوهش و فناوری داریم که نتیجه تلاش و همت دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و فناوران کشور بوده و یکی از وظایف سنگین وزارت علوم و متولی علم آموزش کشور صیانت از این دستاوردها است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ما با اختلاف بیش از ۲۰ هزار سند معتبر بین‌المللی با کشور ترکیه فاصله داریم و حفظ این قهرمانی علمی به یک همت ملی نیازمند است.

وی گفت: هیچگاه اجازه نداریم دستاوردهای علمی کشور را نقض کنیم. متاسفانه در کشور شنیده می‌شود که مقالات اثری ندارد، ولی اگر کسی که با علم و پژوهش آشنا باشد می‌داند که تحقیقات دارای ۳ دسته بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای است.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه تحقیقات بنیادی موجب شده که امروز رتبه اول علمی در منطقه را به دست آوریم، افزود: اگر در زمینه تحقیقات بنیادی رتبه یک را داریم باید ببینیم دلیل موفقیت ما چه بوده که آن را در تحقیقات کاربردی نیز انجام دهیم‌.

وی با انتقاد از گفته برخی مبنی بر اینکه «کشور مقاله‌محور شده است» گفت: این گفته مثل آن است که بگوییم علم بهتر است یا ثروت؛ باید گفته شود علم بهتر است با ثروت.

وزیر علوم ادامه داد: توجه به علوم بنیادی در حوزه علوم انسانی، یک اصل است، برخی از تحقیقات در حوزه‌هایی چون فیزیک ممکن است ۵۰ سال آینده در عرصه کاربرد وارد شود و اگر به دنبال پر رنگ کردن نقش تحقیقات هستیم نباید مقالات نادیده گرفته شود.

زلفی گل ادامه داد: تاکنون از دانشگاهیان تحقیقات بنیادی طلب نشده و اگر شده جدی نبوده است؛ در این مسیر نظام ملی نوآوری را طراحی کردیم ضمن آنکه نظام ملی ایده‌ها و نیازها نیز در لایحه بودجه آمده است.

وی گفت: مجوز راه‌اندازی صندوق علوم و تحقیقات در وزارت علوم صادر و در لایحه بودجه نیز وارد شده و هدف آن حمایت از پژوهشگران و فناوران است.

وزیر علوم یادآور شد: ما باید همه بازیگران عرصه علم و فناوری را در شطرنج علم و فناوری قرار دهیم و این اقدام تاکنون نبوده است. اگر می‌خواهیم در عرصه فناوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و در تولید علم کیفی موفق باشیم، باید همان چیزی که قانون ششم توسعه کشور اعلام کرده را به علم اختصاص دهیم.

وی گفت: تحقیقات ‌کیفی نیاز به فناوری و تجهیزات خاص دارد، امروز علمی که تولید می‌کنیم به فناوری جدید نیاز دارد و برای تولید علم جدید نیز به فناوری جدید نیاز است و باید در این زمینه دانشگاه‌ها را به دستگاه‌ها با فناوری جدید تجهیز کرد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی