تورم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یا تغییر مکانیزم تخصیص این ارز یارانه‌‎ای این روزها داغ‌تر از همیشه است؛ دولت لایحه‌ای دو فوریتی در این خصوص به مجلس ارائه داد اما مجلس با رای ندادن به فوریت این لایحه، بررسی آن را به صورت عادی در دستور کار قرار داد.

منتقدان ارز ۴۲۰۰ تومانی معتقدند تخصیص این ارز یارانه‌ای تاثیری بر قیمت اقلام اساسی نداشته و از این رو بهتر است یارانه نقدی برای دهک‌های کم‌درامد جایگزین ارز یارانه‌ای شود .

 سئوال اینجاست: آیا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقید و پیشنهادی برای اثرگذاری بهتر این حمایت یارانه‌ای دارید؟

نظر غالب مخاطبان خبرآنلاین در نظرسنجی خبرآنلاین که در سایت با موضوع ” ارزیابی شما از حذف ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی چیست؟” برگزار شد؛ این بوده است که این امر منجر به گرانی بیش از پیش کالا در بازار داخلی می شود.

کاربری با نام سعید در پاسخ به این پرسش گفته است که ” خیلی ساده مساویه با بدبختی و گرونی همه کالاها و خدمات. “

کاربر دیگری در پاسخ به اظهار نظر سعید در ادامه گفته است که ” یک چیز کاملا معلومه: وارد کننده ها ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتن و به مردم کالا را با ارز۲۸۰۰۰ تومانی فروختن…حالا که رسمی ارز نیمایی بگیرین میخوان چه بلایی سر مردم بیارن…مگر کنجاله مرغ با ارز۴۲۰۰ نبوده مرغ هست ۳۵ تومان. “

عده کمی از کاربران اما نظر متفاوتی دارند و به نظر آنها حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق بدی نیست؛ کاربری با نام خاکی در این خصوص گفته است که ” به نظر نمی رسد چیز بدی باشد اما یادمان هم نرود که به خاطر همین ارز ۴۲۰۰ چه دادگاه های فساد ارزی و رانت که برگزار نشد.”

کاربری دیگری در ادامه گفته است که ” بله موافقم. مرگ یه بار شیون یه بار. همین الان هم خیلی از کالاها، با دلار حتی بالاتر از نرخ بازار به دست ما میرسه. دلار دولتی یعنی رانت یعنی فساد یعنی بی عدالتی.”

کاربر دیگری نیز با نام حامد در تاکید این اقدام دولت گفته است که ” به نظرم بسیار طرح خوبی هست و تکلیف کار رو روشن میکنه.ارز باید تک نرخی بشه چون برای توسعه اقتصادی گاهی باید تاوان های سنگین ی پرداخت کرد.حتی به قیمت نابودی اقتصاد برخی دهک های جامعه. “

شما نظر بدهید/ ارزیابی شما از حذف ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی چیست؟

برخی از کاربران نیز در این میان از نرخ های بالای دارو در بازار یاد کردند؛ کاربری با نام صبور در این خصوص گفت:” من یک نمونه رو میگم قضاوت با خودتون داروی ربیف برای ام اس با ارز۴۲۰۰ بسته ای دومیلیون بود الان با ارز نیمایی شده ۱۲ میلیون.”

گروهی از کاربران خبرآنلاین نیز بر این موضوع تاکید کردند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایط فعلی درست است اما منابع آن باید در جای درستی استفاده شود؛ کاربری با نام یک پزشک در این خصوص گفت:” پول حاصل از این برنامه باید صرف تقویت بیمه بشه و بیمه سهم بیشتری از درمان رو به عهده بگیره. اینطوری دیگه قاچاق معکوس دارو هم نداریم.”

کاربر دیگری در پاسخ به وی گفت:” جهت اطلاع میگم بیمه نیروی مسلح این افزایش رو قبول نکرده و خود بیمار باید پرداخت کنه.”

در این میان عده ای از کاربران خبرآنلاین به عدم نظارت صحیح دولت در بازار اشاره کردند؛ کاربری در واکنش به این نظرسنجی گفته است که ” آقا جان نظارت کنید . یعنی این قدر سخته؟ باید ۸۰ میلیون نفر فشار تحمل کنند؟”

کاربری دیگری نیز در این خصوص گفته است که ” یعنی نظارت روی ۵ تا شرکت خیلی سخته “

عده ای از کاربران نیز به چرخه افزایش نرخ تورم، یالا رفتن قیمت دلار و افزایش دستوری قیمت ها در بازار اشاره کردند؛ کاربری با نام محمد در این خصوص گفته است که ” دوباره فردا ازاد میشه، تورم میره بالا، دلار گرون میشه، دوباره میگن کالا در ایران ارزونه باید بره بالا .”

عده ای از کاربران نیز از گرانی کالاهای وارداتی بیم دارند؛ کاربری با نام م.ح در این خصوص گفته است که ” با حذف ارز ۴۲۰۰ حقوق و سود گمرکی با دلار نیمایی محاسبه میشه یعنی گرون شدن وحشتناک کالاهای وارداتی.”

۲۲۳۲۲۷

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی