پژوهش، لوکس و هزینه‌بر یا سرمایه‌گذاری برای آینده؟

دکتر حسین کیوانی روز پنجشنبه به مناسبت هفته پژوهش در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: با توجه به سیاست های دولت سیزدهم و رویکرد وزیر بهداشت دیگر نباید پژوهش را یک حوزه هزینه‌بر بدانیم بلکه باید آن را امید و عاملی برای پیشرفت و توسعه کشور قلمداد کنیم. 

وی با اشاره به اینکه پژوهش سرمایه گذاری در آینده است و باید این نگاه در بین مسئولان و جامعه نهادینه شود، بیان داشت: پژوهش بستری را فراهم می کند تا بتوان در سال های بعد محصولاتی تولید کرد که نیازهای جامعه به ویژه نیازهای حوزه سلامت را با هزینه متعادل برطرف کنند.

کیوانی ادامه داد: تا به حال این نگاه کمتر در کشور وجود داشته و به همین دلیل بودجه های پژوهشی ناچیز و بسیار اندک بوده است. در گذشته پژوهش را به عنوان یک بخش غیرمولد می دانستند و در نتیجه وقتی دستگاه ها دچار کمبود بودجه می شدند، بودجه پژوهشی اولین جایی بود که از آن زده می شد. به عبارتی وقتی کمبود بودجه داشتیم از بودجه پژوهش می زدیم چون پژوهش را بخش مولد نمی دانستیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با حرکت هایی که در دولت سیزدهم در حال انجام است، باورهای قبلی در حوزه پژوهش تغییر پیدا کند و شاهد توجه جدی تر به این مقوله باشیم تا زمینه رشد و بالندگی هرچه بیشتر کشور فراهم شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه پژوهش باید درآمدزا، محصول محور و در راستای حل مشکلات جامعه باشد، گفت: با توجه به صحبت های وزیر بهداشت در گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی در مشهد، بسیار امیدواریم که پژوهش در بهداشت و درمان در مسیر صحیح خودش قرار گیرد.

دستیابی به فناوری یکی از ملاک‌های ارتقای استادان قلمداد شود

وی ابراز امیدواری کرد که با اصلاح آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی، دستیابی به فناوری به عنوان یکی از ملاک های ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی قلمداد می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران، لازمه این کار را اصلاح آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی دانست و گفت: این موضوع تا بحال در ارتقای استادان دانشگاه ها در نظر گرفته نمی شد. 

کیوانی تاکید کرد: اگر هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی به فناوری جدید دست یافتند، حتی اگر مقاله ای از آنها منتشر نشده بود، باید در ارتقای آنان محاسبه شود که این موضوع مورد تایید وزیر بهداشت نیز هست و در واقع پیشنهاد خود ایشان این موضوع بوده است.

وی بیان داشت: در گذشته تاکید بر تعداد مقالات بود که برخی مواقع، کیفیت آنها خیلی درنظرگرفته نمی شد. الان تاکید شده که مقاله به عنوان یک ابزار است و این کار باید در مسیر نیاز جامعه انجام شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: این موضوع می تواند یک حرکت جهشی را در زمینه کاربردی کردن تحقیقات به وجود آورد تا مردم شیرینی هزینه های فعالیت های پژوهشی را بچشند. به عبارتی تلاش در این مسیر قرار گرفت که پژوهش سبب فراهم شدن فناوری های نوین یا تکنولوژی مورد نیاز کشور باشد.

ارتباط دانشگاه با صنعت یک موضوع مغفول مانده 

وی با اشاره به اینکه ارتباط با صنعت یک موضوع مغفول مانده در این حوزه است، گفت: ارتباط درست و اصولی می تواند گره مشکلات صنعت را باز کند و باری از دوش آنان بردارد.

کیوانی ادامه داد: محققان باید اقداماتی انجام دهند که مورد نیاز صنعت باشد و حتی در جلسات دفاع پایان نامه دانشجویان، صنعت گران هم باید حضور داشته باشند تا حلقه ارتباط به درستی انجام گیرد، به عبارتی دانشگاه ها می توانند بخش تحقیق و توسعه حوزه هایی مانند تجهیرات پزشکی و داروها باشند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی ایران در تلاش هستیم فناوری ها به عرصه خدمت رسانی ورود کنند. به طور مثال محققان و فناوران این دانشگاه موفق به تولید دستگاه درمان خشکی چشم شده اند که می تواند خدمات شایسته ای را به مردم ارائه دهد. 

وی افرود: این دستگاه می تواند با تحریک غدد میبومی، خشکی چشم را درمان کند. این دستگاه باید به حوزه درمان وارد شود و خدمت مناسب به مردم ارایه کند.

کیوانی افزود: در حوزه سلول های بنیادی فعالیت های خوبی برای درمان بیماری های مفصلی و سایر بیماری ها انجام گرفته و بعضی هم در جریان است. این موارد باید وارد عرصه ارایه خدمات بالینی شود تا مردم شیرینی فناوری های نوین را بچشند. به عبارتی این موارد در برنامه است که شرایط بهتری را در حوزه تحقیقات برای هموطنان فراهم کند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در قدم بعدی باید وارد بازارهای منطقه ای و جهانی شویم و به صادرکننده محصولات و تجهیزات پزشکی تبدیل شویم.

به گزارش ایرنا، هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۰ با شعار «پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید» از ۲۰ آذر ماه آغاز و امروز پایان می یابد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی