عقب گرد اقتصاد ترکیه / لیر رکورد تاریخی خود را شکست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در آستانه کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی علی رغم افزایش نرخ تورم در ترکیه لیر سقوط دیگری را رقم زد و نرخ برابری آن با دلار آمریکا از ۱۴ نیز گذشت.

لیر در ساعت ۱۳:۲۵ امروز در برابر دلار ۱۴.۳۳ معامله می شد؛ در استانبول، بر اساس داده های رویترز، بهبودی جزئی نسبت به پایین ترین رکورد ۱۴.۹۹ در اوایل روز، داشته است. این اولین بار است که نرخ برابری این ارز از ۱۴ فراتر رفته است.

بانک مرکزی ترکیه متعاقباً اعلام کرد که مستقیماً در بازار ارز مداخله خواهد کرد و برای تقویت لیر، دلار خواهد فروخت.

نورالدین نباتی، وزیر دارایی ترکیه، روز دوشنبه گفت که این کشور مصمم است که نرخ های بهره را افزایش ندهد – در انعکاس موضع سختگیرانه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور در برابر افزایش نرخ ها – و اقتصاددانان نیز موافق این امرهستند چراکه در واقع به تقویت ارز کمک خواهد کرد و تورم را که اکنون نزدیک به ۲۰ درصد است مهار خواهد کرد.

نباتی با بیان اینکه نمی‌دانم تسهیلات پولی بانک مرکزی متوقف می‌شود یا خیر، گفت:” بدون افزایش نرخ‌ها نیز می‌توانیم این کار را انجام دهیم.”

عقب گرد اقتصاد ترکیه / لیر رکورد تاریخی خود را شکست

گفتنی است که در چنین وضعیتی در شهر جنوبی مرسین، جایی که جمعیت خواهان استعفای اردوغان شدند، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون CHP درباره انتخاباتی که حداکثر تا اواسط سال ۲۰۲۳ برگزار می شود، گفت: «اردوغان نیازی به استعفا ندارد، به هر حال او را اخراج می کنیم.”

لیر در سال جاری ۴۶ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و به تورم در اقتصادی دامن می زند که به شدت به واردات وابسته است.

لیر در بازار ایران چند؟

در حال حاضر هر عدد لیر ترکیه در بازار ایران ۲ هزار و ۱۲۰ تومان قیمت خورده است که در نسبت با روزهای اولیه هفته ۱۳۰ تومان ارزان شده است و در نسبت با ۶ ماه گذشته ۷۳۰ تومان ارزان شده است و در نسبت با یک سال گذشته هزار و ۱۵۰ تومان ارزان شده است.

۲۲۳۲۲۷

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی