لیگ خواب آور فوتبال ایران

بهتر است دلیل این گلایه ها را در لابلای اعداد و ارقام پیدا کنیم. نگاهی به آمار و ارقام نشان می دهد چرا این لیگ حتی نسبت به لیگ های قبلی هم ضعیف تر و بی کیفیت تر شده است.

پیش از اینکه لیگ برتر فوتبال ایران را با گذشته خودش مقایسه کنیم، ابتدا یک مقایسه با لیگ برتر انگلیس داشته باشیم. گرچه فوتبال ایران از هیچ جهت قابل قیاس با فوتبال انگلیس که یکی از بهترین لیگ ها را دارد نیست، اما ابتدا مقایسه ای داشته باشیم بین لیگ ایران و انگلیس که نشان می دهد لیگ ما چقدر با فوتبال روز دنیا فاصله دارد.

 یکی از مهم ترین نکات در جذاب شدن یک مسابقه، تعداد گل هایی است که زده می شود. در لیگ برتر انگلیس، لیورپول به ازای هر مسابقه ای که برگزار کرده، تقریبا 3 گل زده. دو تیم چلسی و منچسترسیتی هم به ازای هر مسابقه، بیش از دو گل زده اند. اما در لیگ برتر ایران هیچ تیمی نتوانسته به رکورد میانگین دو گل به ازای هر مسابقه برسد. تا این لحظه هم که 158 بازی در لیگ برتر انگلیس برگزار شده، در هر مسابقه به طور میانگین 2.75 گل زده شده است. در حالی که در لیگ برتر ایران تا پایان هفته نهم، در هر مسابقه به طور میانگین 1.68 گل زده شده است.

در مقایسه لیگ برتر انگلیس و لیگ برتر ایران که تکلیف کاملا مشخص است و شاید اصلا نیاز به مقایسه نباشد، اما لیگ برتر ایران در مقایسه با گذشته خودش هم وضعیت وخیمی دارد. امسال در 72 مسابقه ای که در لیگ برتر فوتبال ایران برگزار شده، 121 گل زده شده که میانگین 1.68 گل در هر بازی را نشان می دهد. در حالی که در لیگ گذشته، در 240 مسابقه 476 گل زده شده و میانگین 1.98 گل در هر مسابقه ثبت شده بود.

ماجرا وقتی جالب می شود که لیگ سال گذشته را با لیگ یک سال قبل از آن مقایسه کنیم. در لیگ 1399-1400 تعداد گل های کل تیم ها 476 گل بوده اما در فصل 98-99 تعداد 503 گل زده شده که میانگین 2.09 گل در هر مسابقه را نشان می دهد. به عبارتی تعداد گل های لیگ برتر ایران در سال گذشته، کمتر از سال ماقبل آن بوده و امسال هم کمتر از پارسال! حالا می توان راحت متوجه شد که چرا امسال همه از کیفیت لیگ برتر فوتبال ایران ناراضی هستند و آن را کسل کننده می دانند.

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی