حمایت ۱۵۰ میلیون تومانی از استارتاپ‌های صاحب ایده حوزه لیزر و فوتونیک

علیرضا ثابتی فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا افزود: خدمات مشاوره تخصصی حل مسایل علمی، فنی، حقوقی و مالی، حمایت معنوی در کسب جایگاه مناسب در فضای کسب و کار فناورانه با معرفی محصول جدید به بازار در کنار جذب سرمایه و زیرساخت تولید انبوه از دیگر امتیازات مرکز نوآوری لیزر ایران برای استارتاپ‌هاست.

وی در آستانه نخستین رویداد ایده شو با محوریت لیزر و فوتونیک که در ۲۷ آذر ماه جاری برگزار می شود، توضیح داد: با توجه به اینکه با گسترش روزافزون کاربرد لیزر و فوتونیک در صنایع مختلف و پزشکی نیاز به ارائه اطلاعات تخصصی و به روز در این زمینه و زیرساخت های در دسترس برای دانشجویان و نیز آشنایی با زمینه های بسیار کاربردی این فناوری برای پرورش ایده های نوآورانه احساس می شود، هدف از برگزاری این دوره آن است که از یک سو دانشجویان بتوانند با مالکیت فکری و ثبت اختراع، انواع بوم کسب و کار و طراحی یک نمونه از آن، آشنایی با مسائل حقوقی و مالی، اصول و فنون مذاکره و نیز بازاریابی دیجیتال آشنا شوند.

ثابتی تصریح کرد: باید در نظر داشت که بسیاری از ایده پردازان به دلیل نداشتن امکان تامین مالی یا دسترسی نداشتن به تجهیزات مناسب از عملی کردن ایده های خود باز می مانند. در حالی که حل این چالش در ایجاد یک کسب و کار فناورانه نیز با حمایت مالی و معنوی مرکز نوآوری ایران کاملا دست یافتنی است.

مدیرعامل مرکز نوآوری لیزر ایران اظهار داشت: مطابق با روال آموزشی موجود، بیشتر دانشجویان از عناوین درسی بسیار ضروری در زمینه کسب و کار محروم می مانند که منجر به پرورش نیروهای متخصصی شده که اگر چه در زمینه تبدیل دانش به فناوری توانمندی های بسزایی دارند اما در راه اندازی، مدیریت و پیشبرد یک کسب و کار و نیز حفظ منافع مربوطه در کنار تعامل مناسب با حلقه های دیگر با چالش های فراوانی روبرو هستند.

به گفته ثابتی وضعیت تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری لیزر در دانشگاه ها را می توان به دو بخش کلی تئوری و عملیاتی تقسیم کرد که در بخش تربیت محقق و پژوهشگر تئوری، از وضعیت خوبی برخورداریم ولی به واسطه رشد سریع فناوری لیزر در چند سال اخیر، فاصله عمیقی بین تجهیزات آزمایشگاه های دانشگاه ها به غیر از چند دانشگاه مطرح با وضعیت مطلوب و روزآمد ایجاد شده است.

مدیرعامل مرکز نوآوری لیزر ایران اضافه کرد: این فاصله دلیلی است که فارغ التحصیلان متخصص این حوزه آمادگی کامل برای ورود به بازار کار و ایجاد یک کسب و کار مبتنی بر داشته های خود ندارند.

وی در خصوص چگونگی اشتغال زایی لیزر برای دانشجویان تصریح کرد: لیزر عرصه های جدیدی را در مهندسی، علوم ساخت و تجهیزات حساس در صنایع مختلف فراهم آورده است و با توجه به امکانات کشور در خصوص ساخت یا واردات چشمه های لیزری، تنها ۱۰ درصد از پتانسیل های کاربرد لیزر در حوزه های مختلف عملی شده است. دانشجویان و علاقمندان این حوزه می توانند با شرکت در دوره های مشابه رویداد ملی ایده شو با محوریت لیزر و فوتونیک، علاوه بر آشنایی با مباحث پراهمیت کسب و کار، از مباحث تخصصی مبانی لیزر و کاربردهای آن در صنعت و پزشکی و نیز ایمنی کار با لیزر بهره مند شوند.

ثابتی گفت: اگر چه نزدیک به ۶۰ سال از اختراع لیزر می گذرد، ولی رشد کاربرد آن در بیست سال گذشته دارای یک جهش فوق‌العاده در دنیا و ایران بوده است به نحوی که فناوری جایگزین برای انجام کار میسر نیست.

به گفته وی در ایران برشکاری فلزات و غیرفلزات، جوشکاری، حکاکی، سختکاری و تمیزکاری لیزری و علاوه بر این ها استفاده از فناوری لیزر در ساخت ابزارآلاتی همچون سنسورها، استفاده در خط تولید صنایع نظیر فولاد و خودروسازی، اسکلت پیش ساخته ساختمان از نمونه های پرکاربرد در صنعت و لیزرهای درمان بیماری، تشخیصی و زیبایی در حوزه‌های چشم پزشکی، اورولوژی و پوست نمونه هایی از کاربرد بی بدیل لیزر در پزشکی است.

نخستین رویداد ایده شو با محوریت لیزر و فوتونیک به همت دانشکده فنی و حرفه ای شهید شمسی پور و همکاری مرکز نوآوری لیزر ایران از ۲۷ آذر ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

این رویداد با محوریت لیزر و فوتونیک در دو مرحله اجرا خواهد شد مرحله اول، شرکت کنندگان باید در دورهمی آموزشی که بین ۶ تا ۱۰ روز زمان خواهد برد، شرکت کنند و در مرحله دوم، با تیم سازی و قرار گرفتن منتورها در کنار تیم ها، ایده پروری اتفاق خواهد افتاد تا در نهایت ایده‌های برتر مورد داوری قرار گرفته و برترین‌ها ضمن دریافت جایزه، فعالیت خود را به صورت عملی و واقعی با شرکت نوآوری لیزر ایران به عنوان سرمایه گذار اصلی ادامه خواهند.

کسب اطلاع بیشتر  اینجا  مقدور است.  

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی