یک مورد از هر ۵ سرطان تیروئید به دلیل چاقی است

به گزارش ساینس، شیوع چاقی در اکثر نقاط جهان طی دو دهه اخیر دو برابر شده است. مطالعات نشان می‌دهد چاقی یکی از عوامل خطر سرطان تیروئید است.

سرطان تیروئید در زنان دو تا سه برابر شایع‌تر از مردان است، ولی بر اساس این مطالعه بار سرطان تیروئید که در آینده‌ای نزدیک به اضافه وزن و چاقی نسبت داده خواهد شد، در مردان بیشتر از زنان است. بر اساس آمار چاقی عامل دو مورد از هر پنج مورد سرطان تیروئید در مردان و یک مورد از هر ۱۰ مورد در زنان است.

محققان هنوز دلیل تفاوت جنسیتی دخیل در سرطان تیروئید را نمی‌دانند. اما آنچه مسلم است نیاز فوری به حل مشکل چاقی در جهان است.

تیروئید غده‌ای کوچک در ناحیه گردن و مسئول ترشح دو هورمون مهم T۳ و T۴ است. هورمون‌های ترشح شده توسط تیروئید توسط جریان خون در سراسر بدن حرکت می‌کنند و وظایف مهمی چون متابولیسم بدن را کنترل می‌کنند. تیروئید کنترل کننده رشد و توسعه مغز است.

این هورمون بر عملکرد تمام اعضای بدن از جمله قلب، مغز، عضلات و پوست تاثیر می‌گذارد. متابولیسم نقش موثری در دمای بدن، ضربان قلب و نحوه سوزاندن کالری دارد. اگر میزان هورمون تیروئید کافی نباشد، بدن انرژی کمتری تولید می‌کند و به اصطلاح سوخت و ساز بدن تنبل می‌شود.

اختلالات تیروئید در سراسر جهان بسیار شایع هستند و شامل تمام سنین می‌شوند. پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید، التهاب تیروئید و سرطان تیروئید، شایع‌ترین اختلالات تیروئید هستند. اغلب این بیماری‌ها به دلیل کمبود ید در بدن بوجود می‌آیند.

محققان کمبود ید، قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونی و برخی از عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی را از عوامل موثر بر ابتلا به سرطان تیروئید می‌دانند.   بر اساس این مطالعه اجتناب از اضافه وزن و چاقی باید در اولویت پیشگیری از سرطان تیروئید باشد.

نتایج این مطالعه در نشریه Cancer منتشر شده است.

سبک زندگی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی