فورجینگ میلگرد چیست ؟

طبق گفته کارشناسان شرکت مهندسی سازه آزمون فولاد ، در کشور ژاپن اکثر میلگردهای فولادی توسط روش فورجینگ سر به سر میلگرد به یکدیگر متصل و جوشکاری می گردند که دلیل این امر مزایای این روش نسبت به سایر روش های اتصال در اجرا می باشد. همچنین در کشور ژاپن انجمن جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد تاسیس و فعالیت بیش از ۲۰۰ عضو پیمانکار و صنعتگر مرتبط با این صنعت توسط آن راهبری می گردد. جوشکاری فورجینگ  سر به سر میلگرد  به عنوان یک روش جوشکاری فاز جامد محسوب می شود که در آن، اتصال بدون ذوب کامل فلز پایه انجام می گردد. به دلیل نبود عنصر واسطه برای اتصال دو قطعه در این روش این نوع جوش از مزایای خوبی نسبت به روش های متداول و معمول برخوردار می باشد.

در روش فورجینگ میلگرد عمل حرارت دهی انتهای میلگردها توسط یک مشعل با گاز سوختنی اکسی استیلن انجام می گردد که باعث می شود دو سر میلگردها به حالت خمیری درآید، همزمان فشار بالای هیدرولیک بر روی دو میلگرد که به حالت سر به سر روبروی یکدیگر قرار گرفته و در داخل یک گیره نگهدارنده مهار شده اند، اعمال گردیده و جوشکاری صورت می گیرد. هنگامیکه درجه حرارت به ۱۲۰۰-۱۳۰۰ درجه سانتیگراد می رسد (ناحیه خمیری)، مولکول های میلگرد انرژی فعالسازی کافی را به دست آورده و سپس مولکولهای میلگردها در ناحیه فصل مشترک در یکدیگر نفوذ کرده و با یکدیگر ترکیب می شوند که در این حالت پیوند مولکولی برقرار شده و تبلور مجدد اتفاق می افتد که در این حالت جوشکاری دو سر میلگردها انجام می پذیرد.

در روش جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد مدت زمان حرارت دهی و میزان اعمال فشار به قطر میلگرد های جوش شونده بستگی دارد.

فورجینگ میلگرد چیست ؟

در این روش صاف و صیقلی بودن سطوح انتهایی میلگردهای جوش شونده و عاری بودن از هرگونه گرد و خاک و چربی و لایه اکسیدی، بسیار حائز اهمیت می باشد به نحوی که وجود هر یک از این آلودگی ها در فصل مشترک جوش، باعث عدم استحکام و برقراری جوش سالم در این نوع اتصال می گردد. استفاده از تجهیزات برشکاری و لبه سازی ساخته شده برای این روش جوشکاری الزامی و اجباری می باشد.

فرآیند جوشکاری سر به سر میلگرد یک فرآیند جوشکاری از زیر شاخه های جوش اکسی استیلن می باشد که حرارت حاصل از سوخت گاز با فشار هیدرولیک باعث پیوند بین مولکولی در میلگرد شده و اتصالی بسیار محکم و مطمئن به جود می آورد.

شرکت مهندسی سازه آزمون فولاد به ادرس sts-weld.com به عنوان بنیانگذار تکنولوژی فورجینگ میلگرد و یا جوش سر به سر میلگرد از سال ۱۳۸۵ در زمینه مهندسی جوشکاری در حال فعالیت می باشد .

نقاط قوت و مزایای فورجینگ میلگرد

نقطه قوت این روش از لحاظ متالوژیکی و مهندسی جوش عدم وجود ماده واسط همچون الکترود یا سیم جوشکاری یا پودر جوشکاری می باشد و دو قطعه خود به یکدیگر بدون ماده دیگری جوش می گردند که این مورد باعث کاهش پارامترهای موثر و سهولت در جوشکاری می گردد.

از دیگر نقاط قوت نبودن برق و تاثیر ولتاژ و آمپر در این  فرآیند است که جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد را به فرآیندی راحت تبدیل می کند. لازم به توضیح است علی رقم راحت بودن و آسان بودن این فرآیند جوشکاری، لزوم داشتن گواهینامه معتبر مهارتی در این کار بسیار حائز اهمیت و مهم می باشد. برای اپراتورهای روش جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد سه سطح آموزشی در نظر گرفته شده است که در ابتدای امر و در شروع کار اپراتور جوشکاری میلگرد پس از سپری کردن آموزش های عملی و تئوری در آموزشگاه جوشکاری فورجینگ و قبولی در آزمون مدرک پایه ۳ را دریافت می کند.

با این مدرک فورجینگ کار مجاز به جوشکاری میلگرها تا سایز ۲۲ می باشد و پس از طی حداقل ۳ماه از کارکرد و ارائه مستندات کاری و تصاویر و فیلم های پروژه های اجرا شده وی در آزمون پایه  ۲ شرکت کرده و مجاز به جوشکاری میلگردهای سایز ۲۵و۲۸ نیز  می گردد. در نهایت یک جوشکار فورجینگ کار بعد از ۶ ماه از شروع کار و با آزمون نهایی می تواند مدرک و گواهینامه پایه یک را دریافت و میلگردهای سایز ۳۲ را نیز جوشکاری نماید.

فورجینگ میلگرد چیست ؟

از مزایای فورجینگ میلگرد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دارای استاندارد ملی ایران
  • دارای تائیدیه فنی از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
  • صرفه جویی  تا ۳۰ درصدی در مصرف میلگرد با حذف اورلپ و پرتها
  • کاهش زمان , نیروی انسانی , حمل و نقل میلگردها با توجه به کاهش مصرف میلگرد
  • اتصال میلگرد های غیرقابل مصرف ( پرت ) به یکدیگر و استفاده مجدد از آنها

با توجه به کاهش مصرف میلگرد ، وزن اصلی سازه کم شده و متناسب با آن از نیروهای ثقلی جانبی نیز کاسته می شود و در نتیجه سبک سازی و مقاومت سازه در مقابل زلزله افزایش خواهد یافت .

استفاده از این تکنولوژی ، اشتباهات انسانی را به شدت کاهش می دهد گاها مشاهده گردیده است که آرماتور بندها برای کاهش پرت میلگردها از طول اورلب ها می کاهند که این امر باعث کاهش مقاومت میلگرد ها در نقاط اتصال و در نتیجه کاهش مقاومت سازه می گردد .

با توجه به حذف اورلپ میلگرد ها در نقاط اتصال ، امکان ویبره بهتر بتن که مشکل مهمی تاکنون بوده است برطرف می شود .

با توجه به کاهش حجم اضافی میلگرد ها ، درگیری بتن با میلگرد ها افزایش خواهد یافت .

افزایش یافتن مقاومت در نقطه اتصال ، به طوری که مقاومت در این نقاط به خاطر افزایش حجم میلگرد جوش شده  بیشتر از سایر نقاط در طول میلگرد می باشد .

جهت مطالعه مطالب بیشتر در زمینه فورجینگ میلگرد و همچنین مشاهده فیلم های مرتبط در زمینه جوش سر به سر میلگرد  اینجا کلیک کنید.

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی