هر اثر هنری به تعداد مخاطبانش پیام دارد

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، نمایش “شک” اثر جان پاتریک شنلی و ترجمه محمد منعم، از اول آذرماه در سالن اصلی تئاتر شهر تبریز به صحنه رفته است.

علی پوریان، کارگردان این نمایش در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین با اشاره به اینکه نمایش شک پانزدهمین تجربه کارگردانی من است، گفت: وقتی بخواهم کاری را شروع کنم متن های مختلفی را می خوانم تا ببینم با کدام نمایشنامه از لحاظ شخصیت داستان می توانم ارتباط بهتری برقرار کنم و برای جامعه امروزمان پیام دارد و براین اساس فکر کردم شک با دغدغه های روز من و جامعه مطابقت دارد.

وی افزود: شاید در یک جمله نتوانیم شک را جمع بندی کنیم و هر اثر هنری به تعداد مخاطبانش میتواند برداشت متنوعی داشته باشد در این نمایش تم هایی مطرح است بستگی دارد که تماشاگر با کدام بتواند ارتباط برقرار کند مثلا در برخی جوامع بسته یک سری رفتارهای امر و نهی گونه حاکم است و این یک تم ویژه است و نژاد پرستی یک تم دیگر و بدون هیچ عدله ای سوء ظن داشتن یک تم دیگری‌ست که در دیدگاه خودمان چقدر در شک و گمان قرار میگیریم و دیگران را در شک و گمان قرار می دهیم، اینها مفاهیمی است که در این نمایش مطرح می شود و در تمام جوامع بشری و خانواده ها، اتفاق می افتد.

این هنرمند تبریزی تاکید کرد: کرونا خیلی از کارها را تحت شعاع قرار داد بالاخص کارهای جمعی و هنری که نیازمند تماشاگر است را تعطیل کرد و این باعث شد که خیلی از دوستاتان در مضیقه روحی و مالی قرار بگیرند اتفاقات ناگواری رخ داد و همه درگیر بودند و مجبور بودیم بگونه ای این دوران را بگذرانیم و حالا که خوشبختانه کم کم کارها بصورت جدی شروع شده و استقبال خوبی رخ داده است و مخاطبان هنر نشان دادند پس از این مدت هنوز تئاتر دوست دارند و پیگیرند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: آرزوی من این است سالن ها همیشه پر بمانند و بتوانیم نفس گرم مخاطب را ار روی صحنه شاهد باشیم.

مهرداد نیکجو بازیگر کشیش درنمایش شک در معرفی خود گفت: حدودا از سال81 وارد هنرستان میرک شدم و پس از اخد دیپلم در دانشگاه نبی اکرم مدرک لیسانس بازیگری و کارشناسی ارشد را در تربیت مدرس تهران گرفتم، در این 20سال در اغلب بطور مرتب و مستمر بازیگری تئاتر کردم و تجربه خوبی داشتم.

وی افزود: با هنرمندان خوبی در شهر تبریز همبازی و همکار شدم از جمله علی پوریان، خانم نازیلا ایرانزاد، امیر حجازی، محمد مظهری، حسین عبداللهی، رامین ریاضی و مرحوم سیامک افسایی کار کردم و تجربه های خوبی داشنم و در چند سال اخیر در مقام پرداخت زکات علمم که آموزش است در دانشگاه و اموزشگاه های هنری تبریز تدریس می کنم و امیدوارم با حضور تماشاگران و و تلاش هنرمندان چراغ صحنه را روشن نگه داریم.

بیتا ازادی بازیگر نقش مقابل وی نیز در نقش خواهر آلیسیوس گفت: از سال 90 کار صحنه ای را با نمایش «مهمانسرای دو دنیا» به کارگردانی پوریان شروع کردم، در سال 92 کاندیدای جایزه بازیگری زن در جشنواره فجر با نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» بودم و در سال 93 برای بازی در نمایش «ترانه های تلخ تارا» در تقدیر شدم و خوشحالم که بعد زا دو سال رکودر دوره کرونا دوباره با کاری از علی چوریان به صحنه برمی گردم.

وی در رابطه با نقش خود در این نمایش گفت: خواهر الیسیوس مدیر یک مدرسه کلیسایی و فردی مقتدر و جدی است و نظم انضبات براش در اولویت اصلی قرار دارد و در طول نمایش شک می کند که کشیشش مدرسه رابطه ای با یک دانش اموز سیاه پوست داشته است و کشیش را اخراج میکند و بعد دوباره به شک می افتد که اصلا چنین چیزی وجود داشته یا نه؟!

رومینا نیک اندیش، دیگر بازیگر نمایش شک که هنر بازیگری را از سنین کودکی و پیش از مدرسه با سریال های شبکه سهند شروع کرده، هنر تئاتر را از دوره هنرستان آغاز و فارغ التحصیل همین رشته از دانشگاه است، پس از کسب جایزه جشنواره نمایشنامه خوانی و جایزه دوم بازیگری جشنواره تئاتر استانی امروز در نمایش شک نقش خواهر جیمز یکی از معلمان مدرسه را بازی می کند، شخصیتی علاقمند به تدریس که شاهد ناخواسته اتفاقاتی در مدرسه است.

نیک اندیش درباره کاراکتر خواهر جیمز گفت: شخصیتی منفعل و عجول و هیجانی است که تمام این خصوصیات برای ایجاد گره در این نمایش به کار برده می شود.

مریم زارعی بازیگر دیگر نمایش شک، در  نقش مولر گفت: خانم مولر مادر دونالد مولر یکی از دانش آموزانی است که مدیر مدرسه مشکوک شده رابطه ای با کشیش داشته و وارد ماجرا می شود.

****

علی پوریان کارگردان نمایش شک با 25 سال سابقه قعالیت هنری در کشور، سابقه بازی در نمایش”شکار“به کارگردانی”اصغر نوری“؛ بازی در نمایش”عشق‌ آباد“به کارگردانی”امیر حجازی“؛ بازی در نمایش”سلطان مار“به کارگردانی”امیر حجازی“؛ بازی در نمایش”آندورا“به کارگردانی”امیر حجازی“؛ بازی در نمایش”بازی“به کارگردانی”اصغر نوری“؛ تالار کوچک مولوی؛ نگارش، کارگردانی و بازی در نمایش”سیزدهم“، نگارش، کارگردانی و بازی در نمایش”گره کور“، نگارش، کارگردانی و بازی در نمایش”ID“ و کارگردنی نمایش ”مهمانسرای دو دنیا“، ”زنان ما“ و ”مهمان ناخوانده“،…. را در کارنامه خود دارد.

در این نمایش بیتا آزادی، مهرداد نیکجو، رومینا نیک‌اندیش، مریم زارعی ایفای نقش می کنند و دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح نور «امیر پورحکمت»، طراح گریم «مینا پناهی»، طراح پوستر «سیما ابراهیمی»، تبلیغات مجازی «مهناز معصوم‌زاده»، دستیار کارگردان «سهند رحیم‌بخش».

گفتنی است، بعد از پاندمی کرونا این اولین کار پوریان است و هر روز ساعت ۱۹ در سالن اصلی تئاتر شهر تبریز به صحنه می رود.

46

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی