کدام سویه‌های کرونا در ایران شیوع پیدا کردند؟

به گزارش روز جمعه خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دکتر سیدمحمد جزایری ویروس شناس در دومین همایش بین المللی مجازی “کووید ۱۹ از پیدایش تاکنون” در خصوص نتایج این بررسی‌ها با بیان اینکه، موج اول بیماری ناشی از ویروس نوع وحشی در ووهان چین در بهار ۱۳۹۹ بود، خاطرنشان کرد: موج دوم نیز در تابستان ۱۳۹۹ ناشی از نوعی ویروس که از مسیر چین به اروپا و مجدداً از غرب به شرق دنیا منتقل شده بود، تحت عنوان B.۱.۳۶ به کشورمان وارد شد.

جزایری افزود: موج سوم تحت عنوان B.۱.۱.۴۱۳ نیز در پاییز ۱۳۹۹ ناشی از نوع خاصی از ویروس بود که در برخی از کشورهای غربی و استرالیا و کانادا شایع شده بود.

این ویروس شناس با اشاره به اینکه، موج چهارم این بیماری نیز ناشی از ویروس انگلیسی (واریانت آلفا) بود، اظهار داشت: اگرچه پروژه تا انتهای موج پنجم ادامه پیدا نکرد، اما به طور واضح موج پنجم در تابستان ۱۴۰۰ ناشی از واریانت دلتا یا همان هندی در کنار نوعی به نام کاپا ظهور پیدا کرد.

وی همچنین اظهار کرد: نوع آفریقایی و کالیفرنیایی ویروس نیز در کشور مشاهده شد اما هیچگاه واریانت گاما یا همان برزیلی در کشور مشاهده نشد.

جزایری افزود: پروژه بررسی علمی ۱۸ ماهه تعیین توالی بر مبنای توالی‌یابی وسیع ویروس کرونا در ایران با تلاش جمعی ۲۶ دانشگاه و موسسه تحت پوشش وزارت بهداشت و درمان با مدیریت شبکه تحقیقات بیماری های ویروسی صورت گرفته است.

دکتر پارسانیا، ویروس شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از مجریان شبکه تحقیقات بیماری های ویروسی نیز ضمن ارائه مطالبی درخصوص ” ارتباط بین تغییرات ژنتیکی در گیرنده های ویتامین D در بیماران مبتلا به بیماری کووید-۱۹” افزود: این گروه ارتباط معناداری بین تغییرات ژنتیکی در گیرنده های ویتامین D در جنس مذکر با استعداد به بیماری کووید-۱۹ در مقایسه با گروه کنترل (افراد سالم) مشاهده کرد.

وی افزود: این بدین معنی است که تغییراتی که به دلیل جهش در گیرنده های ویتامین D در افراد ایرانی خصوصا جنس مذکر رخ می دهد، سبب کاهش در عملکرد این ژنها شده و این رخداد منجر به ظهور علائم شدید تر در بیماران و احتمال وخامت حال آنها می شود.

جزایری می گوید: با توجه به پایین بودن میزان ویتامین D در بین ایرانیان، نتایج این تحقیق می تواند در تعیین پیش آگهی بیماران ایرانی مبتلا به کووید ۱۹ مورد استفاده قرار گیرد تا با اقدامات مناسب بالینی و اقدامات پیشگیرانه بتوان از بروز وقایع ناخوشایند جلوگیری کرد.

وی همچنین بیان کرد: این تحقیق با کوشش مرکز تحقیقات ژنومیکس و پروتئومیکس دانشگاه آزاد واحد پزشکی در همکاری با دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است.

دکتر محمد عبدالاحد برنده جایزه جهانی مصطفی و عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران نیز در خصوص سیستم شناسایی اکسیژن فعال در التهابات ریوی-تنفسی با قابلیت کاربرد در شناسایی افراد بدون علامت و ارجاع آن ها برای تست های کلینیکی ضمن ارائه مطالبی افزود: این تست اختصاصی تشخیص کرونا نبوده و در بیماری های سل، آسم درمان نشده، ذات الریه حاد و فیبروز کیستیک ریه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: این پروژه، تحت حمایت ستاد نانو و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در قالب یک شرکت دانش بنیان و با همکاری اساتید و متخصصان بیمارستان امام خمینی، بیمارستان شهدای تجریش، پژوهشکده معتمد و کمیته علمی کرونا صورت گرفته است.

در این همایش، آخرین نتایج دست اوردهای علمی، تحقیقاتی دانشمندان ایرانی و خارجی در زمینه بیماری کووید ۱۹ به مخاطبین ارائه شد.

دومین همایش بین المللی مجازی “کووید ۱۹ از پیدایش تاکنون” با شرکت بیش از ۴۰ استاد دانشگاه از ایران و سایر کشورهای دنیا و ۸ انجمن و موسسه کشوری و بین المللی از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ آذر ماه به همت شبکه تحقیقات بیماری های ویروسی در حال برگزاری است.  

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی