لیر در مرز ورود به کانال هزار تومانی/ ارزش لیر ۲ درصد دیگر ریخت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با افت دیگر ارزش لیر رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه گفت که ترک ها باید صبور باشند و به مدل اقتصادی جدید دولت خود اعتماد کنند که بر اساس آن رشد اقتصادی ناشی از نرخ های بهره پایین را در اولویت قرار داده است.

  • بیشتر بخوانید:

سقوط ۴۵ درصدی لیر ترکیه/ آینده لیر چه می‌شود؟

سقوط خیره کننده لیر ترکیه در ۲۴ ساعت

سقوط ارزش لیر در ترکیه ناشی از تسهیل شدن اخذ پول است که اقتصاددانان و سیاستمداران مخالف می گویند این اقدامات اردوغان بی پروا و سوداگرانه است؛ تورم در ماه گذشته در ترکیه به بالاترین میزان در سه سال گذشته یعنی ۲۱.۳ درصد رسید.

اردوغان که پس از جلسه کابینه صحبت می کرد، گفت که افزایش قیمت ها در ترکیه ناشی از طمع و قیمت بالای محصولات وارداتی است و او اجازه احتکار در هیچ نهادی را نخواهد داد.

لیر در مرز ورود به کانال هزار تومانی/ ارزش لیر ۲ درصد دیگر ریخت

او گفت: “ما به دنبال رفاه پایدار و ثبات پایدار هستیم؛ قیمت هایی که می پردازیم با دستاوردهایی که به دست می آوریم توجیه خواهد شد.”

پیش از صحبت های اردوغان، نرخ برابری لیر با دلار آمریکا ۲.۶ درصد دیگر کاهش یافت و به ۱۳.۸۰۷۰ رسید؛ این ارز در سال جاری ۴۶ درصد از ارزش خود را در برابر ارز ایالات متحده از دست داده است و در هفته گذشته به پایین ترین سطح خود یعنی ۱۴.۰ رسید.

بانک مرکزی علیرغم کاهش ذخایر خود، هفته گذشته دو بار در بازارها مداخله کرد و لیر را زیر ۱۴ دلار نگه داشت؛ بانک مرکزی تحت فشار اردوغان از ماه سپتامبر تا کنون نرخ بهره خود را ۴۰۰ واحد کاهش داده است و انتظار می‌رود این ماه مجددا نرخ بهره را کاهش دهد.

پیش از این رسانه های ترکیه از تکرار تعهد اردوغان به نرخ بهره پایین در پروازی که از دوحه بازمی گشت، خبر داده بودند.

گفتنی است که همسو با افت قیمت لیر در بازار های جهانی قیمت این ارز در بازار تهران نیز تنها یک قدم با کانال هزار تومانی فاصله دارد و امروز ۲ هزار و ۲۴۰ تومان قیمت خورده است.

۲۲۳۲۲۷

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی