سه عنصر شخصیتی دختر تربیت‌شده در خانه علی(ع)

یکی بحث ایمان و تقوای ایشان و یکی بحث علم و دانش ایشان بود که در حقیقت علم و ایمان این شخصیت دینی و مذهبی ایشان را ساخت. 
در کنار این دو عنصر ، عنصر انقلابی گری این حضرت بود که در داستان کربلا، خودش را متجلی کرد و حضرت زینب(س) به عنوان قهرمان در میان زنان در طول تاریخ همچنان باقی ماند و زنان از او الگوگیری می کنند.
خطبه حضرت زینب(س) در مجلس یزید یکی از برجسته ترین سخنرانی‌های تاریخ بشریت است و با اینکه ایشان در کنار سرهای بریده و اجساد بستگانشان بودند ولی در دفاع از حقانیت آن سخنرانی را ایراد کردند که همچنان به یادگار باقی مانده است.
نام حضرت زینب(س) را که دختر امام علی(ع) است جبرئیل گذاشت. یعنی حضرت فاطمه (س) از حضرت علی (ع) درخواست کرد که این نامگذاری را انجام دهد در تاریخ آمده که حضرت علی(ع) گفتند من در نامگذاری از پیامبر (ص) سبقت نمی گیرم. آن زمان پیامبر(س) در سفر بود حضرت علی(ع) گفتند که صبر می کنیم پیامبر از سفر برگردد و خبر تولد این دختر را به پیامبر(ص) دادندو پیامبر هم فرمودند من در نامگذاری از خدای خویش سبقت نمی گیرم که جبرئیل نازل شد و گفت نام این دختر را زینب بگذار که در لوح محفوظ الهی هم ثبت شد.

پیامبر (ص) زینب را بوسیدند و در آن هنگام پیامبر(ص) فرمود همه امت من باید به دختران احترام بگذارند یعنی پیامبر احترام ویژه ای برای دختران قائل شد. حضرت زینب(س) وقتی به سن ازدواج رسید با عبدالله بن جعفر په پسر عموی ایشان بود و 5 سال بزرگتر از حضرت زینب بود ازدواج کردند.
اینها خصوصیاتی است که برای حضرت زینب (س) ذکر شده و این روز را روز منسوب به زنان و روز پرستار نامیدند. برای اینکه زنان مسلمان و آزادی خواه و انقلابی از آن حضرت الهام بگیرند و سعی کنند هم در بعد علم و عمل و هم در بعد انقلابی گری از آن حضرت الگوگیری کنند.

از سویی دیگر حضرت زینب(س) در واقعه کربلا حضور داشتند به عنوان یکی از راویان آن حادثه بودند و سنگینی مصیبت را تحمل کردند و پیام کربلا را با سخنرانیهایی که ایراد کردند انتقال دادند که در تاریخ ثبت است و به آیندگان رساندند، لذا از این جهت است که می گویند کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.

یعنی اگر حضرت زینب(س) روشنگری نمی کردند پیام کربلا در کربلا باقی می ماند و از بین می رفت. به هر حال حضرت زینب(س) یک پیام آور زن از انقلاب کربلا هستند. عبادت ایشان حتی در واقعه کربلا ترک نشد و در عاشورا نماز شب خواندند. اینها همه از ویژگیهای شخصیتی ایشان است.

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی