ایمپلنت درمان دیابت آزمایش بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشت

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، دیابت نوع یک، اختلال خودایمنی است که تولید انسولین را در بدن متوقف می‌کند و در واقع در این بیماری مزمن، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های بتا اجازه تولید انسولین نمی‌دهند.

انسولین توسط سلول‌های بتا در پانکراس تولید می‌شود و مهمترین وظیفه آن تبدیل قند خوراکی به انرژی است. در دیابت نوع یک، سلول های ایمنی با تخریب سلول های بتا، تولید انسولین را متوقف می‌کنند.

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا برای درمان دیابت نوع یک موفق به تولید ایمپلنتی شده‌اند که حاوی سلول‌های بنیادی است. این سلول‌ها به گونه‌ای مهندسی‌شده‌اند که توانایی بالغ‌شدن و تبدیل به سلول‌های ترشح‌کننده انسولین را دارند. مراحل اولیه آزمایش بالینی این دستگاه موثر، ایمن و غیرآزاردهنده گزارش شده است و محققان امیدوارند بتواند درمان دیابت نوع یک را متحول کند.

بخشی از کارآزمایی این مطالعه در سال ۲۰۱۷ میلادی انجام شد که برای جایگزینی سلول‌های تولیدکننده انسولین از دست رفته بیمار طراحی شده است. محققان این روش را “درمان عملی” نامیدند؛ چراکه ریشه‌های بیماری را برطرف می‌کند و به بدن کمک می‌کند با جایگزینی سلول‌های از دست رفته تولیدکننده انسولین، سطح قند خون طبیعی بدن را حفظ کند.

در این دستگاه از سلول‌های بنیادی پرتوان استفاده شده است. این سلول‌ها به گونه‌ای مهندسی شده‌اند که به سلول‌های پانکراس تبدیل می‌شوند. این سلول ها درون دستگاه جاسازی شده و وارد بدن بیمار می‌شوند. سپس در بدن بالغ می‌شوند و در صورت نیاز انسولین تولید می‌کنند.

این آزمایش با بررسی ۲۶ بیمار نشان می‌دهد آنان پس از کاشت دستگاه و پیگیری به مدت یکسال، به طور متوسط نسبت به بیمارن دیابتی که تحت این درمان قرار نداشتند، ۱۳ درصد بیشتر در محدوده قند خون طبیعی بودند و به طور متوسط ۲۰ درصد کمتر به انسولین نیاز پیدا کردند.

تنها نکته منفی در مورد استفاده از این دستگاه، نیاز به داروهای سرکوب‌کننده ایمنی است و اگر این داروها مورد استفاده قرار نگیرند، بدن دستگاه را پس می‌زند. به همین دلیل محققان به دنبال راهکاری برای حذف نیاز به این داروها هستند.

نتایج این مطالعات در نشریه‌های Cell Stem Cell و  Cell Reports Medicine منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی