ماجرای مجسمه‌هایی که قهرمان نیستند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مستند ۲ قسمتی «پیکره‌هایی از جنس خاک» به کارگردانی سجاد گودرزی و تهیه‌کنندگی  سعید صیادی تولید جدید شبکه مستند سیما است که پنج‌شنبه‌ها روی آنتن می‌رود. 

گودرزی با اشاره به سوژه این فیلم مستند گفت: در همان ایامی که جرج فلوید را در آمریکا کشتند، جنبشی به نام «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» در اروپا و آمریکا راه افتاد و عده‌ای از مردم که احساس می‌کردند مورد ظلم واقع شده‌اند، شروع به تخریب تعدادی از مجسمه‌های دولتمردان، تاجران و سیاستمداران غربی کردند. این مجسمه‌ها عمدتا افرادی بودند که در تاریخ آن ملت به عنوان قهرمان معرفی می‌شدند اما مردمی که از ظلم آنان خبر داشتند، با اسپری روی این مجسمه‌ها می‌نوشتند: «این فرد قهرمان نیست و میلیون‌ها انسان‌ را کشته است.» همین اتفاق سوژه‌ای برای ما شد تا مستندی را براساس داستان این مجسمه‌ها بسازیم. 

وی ادامه داد: یکی از این مجسمه‌ها لئوپولد دوم در بلژیک بود که ما تاریخ زندگی او را مورد مطالعه قرار دادیم. هم‌چنین داستان بسیاری دیگر از این مجسمه‌ها از جمله کریستف کولمب را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت به تاریخ ۵۰۰ ساله استعمار اروپاییان رسیدیم. بسیاری از مردم ایران با جنایت‌های آمریکا آشنایی دارند اما درباره جنایت‌هایی که اروپایی‌ها در طول تاریخ انجام دادند اطلاع کمتری دارند. 

کارگردان مستند «پیکره‌هایی از جنس خاک» درباره شیوه روایت این فیلم توضیح داد: روایت فیلم براساس داستان قهرمان و ضدقهرمان پیش می‌رود. در حقیقت در تاریخچه هر کدام از این مجسمه‌ها بخش‌هایی دراماتیک و جذاب را پیدا کردیم که قابلیت روایی داشت و آنها را در قالب مستند آرشیوی به تصویر کشیدیم. این فیلم داستان افرادی را نشان می‌دهد که امروز مدعی حقوق بشر و آزادی هستند اما خودشان در سال‌هایی نه چندان دور دست به جنایت‌های بزرگی زدند و پاسخگوی آنهم نیستند. 

وی درباره روند تولید فیلم خود گفت: این مستند ۱۰۰ درصد آرشیوی است و تولید آن نزدیک به ۶ ماه زمان برده است. این مستند در ۲ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای تولید شده است که پنج‌شنبه‌ها ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود. 
اولین قسمت از مستند «پیکره‌هایی از جنس خاک» پنج‌شنبه ۱۸ آذرماه ساعت ۲۲ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

۵۸۵۸

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی