۱۶ آذر؛ راهی ماندگار برای آزادی‌خواهی و استکبارستیزی

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، با شهادت سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران به نام‌های «مهدی (آذر) شریعت‌رضوی، مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی» در پی یورش نیروهای امنیتی به این دانشکده و مجروح شدن تعداد دیگری از دانشجویان این روز برای همیشه در تاریخ ایران ثبت شد.

در این با خون پاک سه تن از دانشجویان عزیز در اعتراض به خوی استکباری و گسترش سلطه دولت آمریکا به ایران اسلامی، فضای دانشکده فنی دانشگاه تهران لاله گون شد. این واقعه خونین، با ماهیت استکبارستیزی، روندی را رقم زد که نتیجه نهایی آن تقویت جنبش دانشجویی کشور علیه رژیم پهلوی و قدرت‌های سلطه‌گر جهانی، حمایت از نهضت اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و مشارکت همه جانبه دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها در پی افکنی، تثبیت و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

۱۶ آذر نماد خردگرایی، آزادی‌خواهی و روز تجلیل از مبارزات سرنوشت‌ساز دانشجویی است و قدم‌های استوار دانشجو، همواره همگام و همراه با ملت بزرگ ایران بوده و دانشجوی این سرزمین به همان اندازه که در عرصه دانش فعال است، در صحنه دفاع از کیان و هویت دینی و ملی خود نیز امیدآفرین و فداکار است.

روز دانشجو نماد خودباوری، زمان‌شناسی و هوشیاری تاریخی فرزندان ایران در دانشگاه است. آنچه این روز را وارد تقویم مناسبت‌های ملی ایرانیان کرده، شهادت سه دانشجوی دانشگاه تهران توسط رژیم طاغوت است. روزی که سه دانشجو قربانی شدند تا رد خون آنها برای همیشه در چهره دانشگاه نقش ببندد و همواره نماد میهن پرستی، آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی فرزندان این مرزوبوم باشد.

دانشجویان فهیم و بصیر ایران اسلامی در آن روز ثابت کردند که دانشجو نه فقط جوینده دانش است بلکه جوینده آزادی و استقلال نیز هست و دانشجویان مصداق نبض بیدار جامعه و سرمایه واقعی و ماندگار کشور و کلید سعادت فردای ایران هستند.

ایران سرمایه‌های تمام نشدنی در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد که به مدد خون شهدای دانشجو، شهیدان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس با رهبری حضرت امام خمینی (ره) و زعامت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) و همراهی و همگامی همه اقشار ملت سرافراز ایران و تحمل مشکلات، سختی‌ها و مشقت‌های طاقت‌فرسا حاصل شده است.

اهمیت دانشگاه و دانشجویان در عرصه‌ علمی و دانشگاهی کشور در حدی است که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی مطالبی را ارائه فرمودند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای رسیدن به آینده روشن و افتخارآمیز سه مرحله را ضروری دانستند، اول: تلاش فراوان برای پرکردن فاصله کنونی با خطوط مقدم علم جهانی، دوم: عبور از مرزهای دانش جهانی و عرضه کشفیات نوین علمی به جامعه بشری و سوم: بنا کردن تمدن نوین اسلامی بر پایه علم نافع.

ایشان تاکید کردند: اگر نخبگان جوان میهن به این افق روشن چشم بدوزند، حرکت علمی آنها جهت گیری درست خواهد داشت و مشکلات نیز رفع خواهد شد.

«لزوم آفرینش علمی» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب در تبیین آن، گفتند: امروز کارهای علمی مهمی در کشور در حال انجام است که غالباً جزو شاخه‌های علمی خلق‌شده به دست دیگران است، در حالی‌که علاوه بر این، باید با خلاقیت و نوآوری، قوانین ناشناخته طبیعت را کشف و در تولید علم، نوآوری کرد.

ایشان، «مساله محوری» و حل مسائل کشور را از اهداف مهم جامعه علمی کشور خواندند و با برشمردن مواردی مانند مشکلات آب، محیط زیست، ترافیک، آسیب‌های اجتماعی، تخلیه روستاها، نظام پولی، مالی، مالیاتی، بانکی و مسائل نظام تولید، گفتند: می‌توان برای همه مشکلات کشور راه‌حل علمی پیدا کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: ملت ایران، ملتی بالقوه نخبه است و به همین علت از دیرباز هدف جنگ نرم تحقیرکننده استعمارگران قرار داشته تا استعدادها و توانایی‌های خود را فراموش کند و حتی منکر شود و دروغ بزرگ «ما نمی‌توانیم» را بپذیرد.

دانشگاهیان امروزه وامدار همه این تلاش‌ها و میراث‌دار خون شهیدان هستند و تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از این سرمایه عظیم و رساندن ایران اسلامی به اوج قله‌های پیشرفت دین خود را به شهیدان و مردم عزیز ادا کنند، امروز دانشجویان بسیار هوشیارتر در برابر نقشه‌های شوم استکبار و دشمنان این نظام هستند و با چشمانی بیدار و قدم‌هایی استوار راه شهدای انقلاب و شهدای دانشجو را ادامه می‌دهند.

ایران از دیرباز ملتی در جستجوی علم، دین باور و دین مدار داشته و بر همین اساس استقلال سرزمین خود را حفظ کرده و دست جهانخواران را از کشور کوتاه کرده و مسیر پیشرفت و تعالی خود را رقم زده است؛ پس از دانشگاهیان انتظار می‌رود که حاکمیت توامان علم و ایمان بر تمامی ابعاد فعالیت های دانشگاهی را در برنامه خود داشته باشند.

مردم ایران با اعتقاد راسخ به لزوم پیشرو بودن دانشگاهیان و در راس آنها دانشجویان در تمامی مسایل جامعه، باور دارند که باید این ویژگی در میان دانشگاهیان حفظ و گسترش یابد. بر همین مبنا انتظار دارند که دانشگاهیان و دانشجویان با حساسیت فوق‌العاده نسبت به سرنوشت و مصالح کشور، استحکام نظام جمهوری اسلامی و پاسداری از منافع ملی را همچنان سرلوحه اقدامات خویش قرار دهند.

البته بر کسی پوشیده نیست که دانشجویان ایرانی در طول سال‌ها کنش‌گری در فضای سیاسی و اجتماعی کشور، همواره منشاء آثار مهم برای ایران و ایرانیان بوده‌اند. آنچه از کارنامه جنبش دانشجویی در حافظه جمعی ملت ایران ثبت شده، تکاپو و شور و شوق توام با شعور برای اعتلای ایران و توسعه و آبادانی کشور است.

همه خوب می‌دانیم که دانشجویان همیشه در خط مقدم مطالبه‌گری برای احقاق حقوق عامه و همچنین مقابله با جزم‌اندیشی‌ها و انحرافات بوده‌اند. آنها همواره زبان گویای مردم بوده و هیچگاه از حرکت باز نایستاده‌اند.

در شرایط خطیر امروز که جبهه دشمنان و طمع‌کاران به دانشگاه و دانشجو، سناریوهای متنوع و زنجیره‌ای برای انحراف جنبش دانشجویی، جوان و انقلابی کشور و خاموش کردن ندای استکبارستیزی، حق‌طلبی و آرمان‌خواهی آن را دنبال می‌کنند؛ بازخوانی و تامل در نقش دانشجو در تحقق آرمان‌ها و شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و ظرفیت‌سازی‌های موثر برای تضمین پیشرفت ایران اسلامی به‌ سمت فتح قله‌های ممتاز جهانی از جمله گزاره‌های مهم و تعیین‌کننده فراروی یکایک دانشجویان شریف، بصیر و آینده‌نگر به شمار می‌رود.

مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به شایستگی از جوانان به عنوان محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی یاد کرده‌اند و آینده روشن و نویدبخشی را با تکیه بر آنان، برای شکوفایی ایران اسلامی تبیین کرده‌اند.

دشمنان این نظام مقدس باید بدانند جوانان و دانشجویان انقلابی و متعهد این کشور همواره آگاه بوده و در سنگر دانش، آماده دفاع از سربلندی و عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی هستند و با تمام توان و با کار و تلاش مجاهدانه و عالمانه، برای رشد و شکوفایی علمی و فناوری کشور می‌کوشند و از هیچ تهدیدی هراس ندارند.

در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و هر تحول بزرگ و اصلاح گرانه سهم و نقش دانشجویان برجسته و ممتاز است، چنانکه در هر گام بلند برای توسعه علمی و همه جانبه کشور نیز از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند. باید هویت دانشجویی را به رسمیت شناخت و حرمت همه دانشجویان را پاس داشت.

امسال نیز به طور قطع برنامه‌هاdی برای گرامیداشت روز دانشجو برگزار خواهد شد که البته تاکنون اعلام شده است که آیت‌الله سید ابراهیم رییسی،‌ رییس جمهوری به مناسبت ۱۶ آذر ماه روز دانشجو در دانشگاه‌ شریف حضور خواهد یافت و با دانشجویان دیدار خواهد کرد.

در حال حاضر با احتساب تمام مراکز غیردولتی، حدود ۲ هزار دانشگاه و مرکز آموزش عالی در کشور فعال است و سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو به عنوان آزادی‌خواهان و مدافعان ایران در این دانشگاه ها در حال تحصیل هستند.

امروز این دانشجویان وظیفه سنگین‌تری در عرصه علم و دانش دارند، عرصه‌ای که در روز ۱۶ آذر با خون سه شهید رنگین شد و امروز آنها پاسدار آن خون‌ها هستند و برای ساختن ایرانی قدرتمند و بااقتدار در برابر توطئه‌های دشمن تلاش می کنند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی