بررسی علایم کووید ۱۹ در کودکان با استفاده از مینی معده آزمایشگاهی

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای اخبار علمی ساینس، ارگانویید به مجموعه‌ای از سلول‌ها گفته می‌شود که عملکرد آنها دقیقا مشابه بافت طبیعی است و گزینه مناسبی برای آزمایش انواع روش‌های درمانی محسوب می‌شود.

محققان برای این منظور سلول‌های بنیادی موجود در نمونه‌های گرفته شده از معده بیماران را استخراج کردند و آن ها را در شرایط خاصی در آزمایشگاه کشت دادند تا ارگانوییدهایی به دست آورند که رفتار معده انسان را شبیه‌سازی می‌کند.

از ابتدای شیوع کووید ۱۹ در بسیاری از بیماران، به ویژه در کودکان علاوه بر علایم تنفسی، علایم سیستم گوارشی نیز گزارش شده است. به همت علت محققان از این ارگانوییدها برای مطالعه نحوه اثرگذاری آلودگی ویروسی بر معده استفاده کردند. برای این منظور سطح خارجی ارگانوییدها را در مجاورت ویروس SARS-CoV-۲ قرار دادند و مشخص شد این ویروس قابلیت تولید مثل درون معده را دارد.

رشد ویروس در ارگانوییدهای ساخته شده از سلول‌های بنیادی کودکان و سلول‌های جنین در ماه‌های آخر بارداری در مقایسه با افراد بزرگسال و سلول‌های بنیادی جنین در ماه‌های اول بارداری، بیشتر بود.

همچنین با بررسی اثرات ویروس درون ارگانویید مشخص شد گروه خاصی از سلول‌ها موسوم به سلول‌های دلتا که مسئولیت تولید هورمون سوماتواستاتین را بر عهده دارند، در اثر عفونت ویروسی می‌میرند و این امر موجب بروز برخی از علایم گوارشی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ می‌شود.

نتایج حاصل از این آزمایش ها مشابه الگوهای شناخته شده در علایم گوارشی بیماری کووید ۱۹ بود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications  منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی