جبهه‌ اصلاحات برای انتخابات مجلس دوازدهم ، طرح و برنامه دارد؟

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب ، در باب تشکیلات جدید احزاب اصلاح‌طلب گفت: احزاب اصلاح‌طلب تغییری در پیش ندارند و در همان قالب جبهه اصلاحات که در سال ۹۹ شکل گرفته بود، فعالیت خواهند کرد.

امروز مسئله اصلی کشور، وضعیت معیشت مردم است/ جامعه از جریان‌های سیاسی بریده‌ است/ اصلاح‌طلبان با تغییرات اساسی موجب بازگشت امید به مردم شوند

وی در خصوص ارائه‌ی طرح و برنامه جبهه‌ اصلاحات برای انتخابات مجلس دوازدهم گفت: ارائه هر نوع طرح و برنامه برای انتخابات مجلس دوازدهم هنوز زود است. طبق آیین‌نامه اولیه قرار بود تشکیلات جبهه اصلاحات با شکل فعلی برای شش ماه و صرفاً جهت انتخابات ۱۴۰۰  باشد اما شش ماه دیگر هم تمدید شد و به نظر می‌رسد همین تشکیلات فعلی حفظ شود. جبهه اصلاحات ترکیبی از ۲۷ حزب و ۱۵ شخصیت حقیقی است که اخیراً آقای خاتمی در پیامی که به مناسبت برگزاری کنگره حزب اتحاد ملت داده بودند، تاکید کردند که باید حرکت این جبهه ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در این پیام آقای خاتمی هم اشاره کرد که این تشکیلات باید بروکراتیک اداره شود؛ تا از این حالتی که شائبه تسلط باندی در آن وجود دارد، خارج شود. البته من این دیدگاه را تایید نمی‌کنم، انتخابات جبهه اصلاحات کاملا بروکراتیک برگزار شد و آقای نبوی هم به عنوان رییس انتخاب و بقیه افراد نیز بر اساس سازوکار تشکیلاتی انتخاب شدند؛ به هر حال اگر همین شکل و برنامه ادامه پیدا کند، شاهد تغییرات خاصی در ترکیب جبهه نخواهیم بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: مبنای تشکیل جبهه بر اساس همان آیین‌نامه تشکیل نهاد اجماع‌ساز قید شده که در اینجا هم محور خود آقای خاتمی است و اشخاص حقیقی را با مشورت با آقای خاتمی انتخاب کرده‌اند و در مواقع لزوم به ایشان مراجعه می‌شود. اگر اجماع و انسجام نیروها صورت بگیرد، محوریت و رهبری جبهه اصلاحات همچنان با آقای خاتمی است. عده‌ای بحث‌هایی از جمله فردگرایی را مطرح می‌کردند که این مسئله درست نیست؛ آقای خاتمی هیچ ادعایی درباره رهبری اصلاحات ندارند اما با توجه به کاریزمایی که ایشان بین مردم داشته و امروز نیز کم و بیش دارند، در حال حاضر آقای خاتمی بین اصلاح‌طلبان از جایگاه بالاتری برخوردار هستند.

صوفی از نارضایتی مردم نسبت به جریانات سیاسی گفت: امروز جریان‌های سیاسی پایین‌ترین سطح اعتبار را بین مردم دارند و جامعه به شدت از عملکرد آنها ناراضی است. دو اعتراض سال‌های ۹۶ و ۹۸  و در ادامه با مشارکت حداقلی در انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ و انتخابات ۱۴۰۰ همه نشان از آن دارد که مردم از جریانات سیاسی بریده‌اند. امروز مسئله اصلی کشور وضعیت بد معیشت مردم است و چشم‌انداز خوبی پیش رو نداریم. انتظار می‌رفت دولت آقای رییسی و کل قوا که حالا یکدست شده تلاش کنند تا وضعیت را بهتر کنند و به این ترتیب نشان دهند وضعیت بد موجود نتیجه سیاست‌های حسن روحانی است، اما آنها اوضاع را بدتر کردند.

وی افزود: تمام اعتبار اصلاحات مردم بودند که از بین رفته است؛ تا زمانی که مردم به سوی اصلاح‌طلبان برنگردند از آن‌ها کاری برنمی‌آید چون زمانی که اصلاح‌طلبان لب تر می‌کردند مردم پای صندوق‌ها می‌آمدند و به گزینه‌های آنها رأی می‌دادند. در انتخابات ۱۴۰۰ مشاهده کردید آقای کروبی از آقای همتی حمایت کرد آقای خاتمی هم تلویحاً از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کرد، اما متاسفانه نتیجه قابل قبول نبود و جبران آن هم کار سختی است این فاجعه را در جریان مقابل هم مشاهده می‌کنید که دیگر بین مردم اعتباری ندارند از جمله مجلس اقلیتی که به هر حال نشان از آن دارد که هم کمترین اعتبار را میان مردم دارد. مقام معظم رهبری از همان ابتدا خطاب به دولت گفتند، اعتماد مردم را باید برگردانید اما این اعتماد از دست رفته به سادگی برنمی‌گردد و تا الان هم وضع بدتر شده است.  

وی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند نقش قبل را ایفا کنند مگر اینکه با تغییرات اساسی در موجب بازگشت امید به مردم شوند.

217

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی