مردم با نذر برای پژوهش‌های پزشکی در سلامتی بیماران سهیم شوند

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا،‌ ما افرادی را سراغ داریم که از نعمت سلامتی بی بهره بوده و همه روش های موجود برای به دست آوردن سلامتی و بهبودی را امتحان می کنند اما باز در راه به دست آوردن این نعمت و ثروت بی بدیل الهی ناامید می شوند.

این نشان می دهد در خصوص بعضی از بیمارانی که جواب شده اند، روش های موجود روی آنها بی تاثیر بوده است. اما روش های نوینی در حال امتحان و کارآزمایی بالینی هستند. روش هایی که می توانند برای یک فرد بیماری که دکترها جوابش کرده اند، روزنه امید باشد. این روش ها زمانی مثمرثمر می شود که همه مراحل تحقیقاتی را پشت سر گذاشته و اثربخش بودن آن اثبات شود.

اما انجام همه این مراحل نیاز به صرف هزینه های سنگینی دارد که نظام سلامت به تنهایی از عهده آن برنمی آید. در نتیجه کمک های مردمی در راه پژوهش های پزشکی و حوزه سلامت برای به دست آوردن روش های نوین درمان بیماری های سخت مثل انواع سرطان، می تواند افراد زیادی را به زندگی امیدوار کند و لبخندی دوباره روی صورتشان بنشاند.  

در همین رابطه مرضیه ابراهیمی مسوول گروه پژوهشی سلول های بنیادی سرطان پژوهشگاه رویان و عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: انجام کارآزمایی های بالینی هزینه های گزافی را برای نظام سلامت به همراه دارد و همه مراکز به راحتی از عهده آن برنمی آیند. این هزینه ها به قدری سنگین است که حتی ممکن است دولت ها هم از عهده آن برنیایند. در نتیجه برای پیشرفت در حوزه علم پزشکی و رسیدن به درمان های نوین و اثربخش نیاز به حمایت ملی داریم.

وی افزود: باب خیرات در کشور ما بالاست و مردم در مراسم ها و شرایط مختف خیرات می دهند. مدرسه می سازند، نذوراتی مانند غذا میان نیازمندان توزیع می کنند اما یک نوع خیر وجود دارد به نام خیر کردن در راه پژوهش.

ابراهیمی ادامه داد: یعنی افراد می توانند به عنوان اینکه یک کارآزمایی بالینی و یک روش درمانی انجام شود خیرات کنند تا پس از کارآزمایی بالینی اگر آن روش خوب و مفید فایده بود وارد جامعه شود. مثل کارآزمایی های بالینی که می تواند پس از نتایج مفید برای بهبود یا درمان بیماری سرطان مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: در نتیجه خیلی خوب است که شرایطی چه در رویان و چه مراکز دیگر فراهم شود تا در کنار کمک های دولتی، بخش حمایت مردمی نیز برای انجام تحقیقات پزشکی و کارآزمایی های بالینی در نظر گرفته شود. در پژوهشگاه رویان ما صندوق خیرین پژوهش را راه اندازی کرده ایم تا هر فرد خیری که دلش خواست با توجه به توان خود، به این صندوق کمک و به رویان و کارآزمایی های بالینی کمک کند.

ابراهیمی ادامه داد: اینکار کمک می کند تیم های اجرایی با دغدغه کمتری برای دسترسی به درمان های جدید در حوزه های مختلف قدم بردارند. بدون شک خیر این حمایت ها و کمک ها در زندگی این افراد جاری خواهد بود چراکه برای سلامتی افراد و بهبود بیماری شان در این پروژه سهیم شده اند.

وی افزود: برای مثال فردی که فرزندش به خاطر تومور مغزی جواب شده، یعنی همه درمان های موجود را دریافت کرده اما بهبود پیدا نکرده است اما در روش های نوین یک نوع سلول درمانی وجود دارد که در این روش می توان با کمک سلول های ایمنی دهنده ای سالم، تومور مغزی فرد بیمار را شناسایی و با از بین بردن آن، وضعیت فرد را بهبود ببخشند. این روش در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد و هزینه های بالای آن باعث می شود، نتوانیم با سرعت در این راه حرکت کنیم.

ابراهیمی گفت: وقتی فردی با نوع خاص و پرخطری از تومور به ما مراجعه می کند نمی توانیم وی را پذیرش کنیم. چون اگر ما نتوانیم مشکل و هزینه های خرید مواد را انجام دهیم، هیچ بیماری را نمی توانیم درمان کنیم و فازهای مختلف درمانی را روی وی انجام دهیم تا به نتیجه برسیم. به عبارت دیگر ما اگر نتوانیم سلول درمانی بیماران سرطانی را در سطح خیلی معمولی انجام دهیم نمی توانیم خیلی پیشرفته آن را وارد کشور کنیم. پس مردم باید با این موضوع آشنا شده و در اینباره آگاهی کسب کنند.

وی اظهار داشت: بنابراین افراد می توانند با کمک های خیرخواهانه در راه پژوهش های پزشکی این مسیر را برای ما و بیمارانی که حیاتشان به این روش های نوین وابسته است، هموار کنند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی