پیاده‌روی فضایی برای جایگزینی آنتن معیوب ایستگاه فضایی به تعویق افتاد

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، ۲ نفر از فضانوردان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) قرار بود روز سه شنبه در خارج از ایستگاه بین المللی فضایی برای تعویض یک آنتن شکسته در این ایستگاه که به خدمه در برقراری ارتباط با زمین کمک می کند، پیاده روی کنند.

بر اساس توضیحات ناسا، توماس مارشبرن ۶۱ ساله، و کایلا بارون ۳۴ ساله، قرار بود حدود ساعت هفت و ۱۰ دقیقه صبح سه شنبه به وقت منطقه زمان شرقی به مدت ۶ ساعت در خارج از ایستگاه بین الملی فضایی پیاده روی کند اما این پیاده روی فضایی که پنجمین راهپیمایی مارشبرن و اولین راهپیمایی بارون خواهد بود، زمانی برنامه ریزی شد که سازمان فضایی آمریکا با افزایش خطر زباله های فضایی که می تواند به ایستگاه فضایی یا لباس فضانوردان آسیب برساند، دست و پنجه نرم می کرد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی در اوایل روز سه‌شنبه در توئیتی اعلام کرد: ناسا یک اعلان خطر زباله فضایی برای ایستگاه فضایی دریافت کرد اما به دلیل نبود فرصت برای ارزیابی درستی خطری که این زباله ها می تواند برای فضانوردان ایجاد کند، تیم ها تصمیم گرفتند پیاده روی فضایی ۳۰ نوامبر (سه شنبه ۹ آذرماه) را تا زمانی که اطلاعات بیشتری در دسترس قرار گیرد به تعویق بیاندازند.

این نگرانی جدید به دنبال یک آزمایش ضد ماهواره روسی در ۱۴ نوامبر است که بیش از ۱۵ هزار قطعه زباله خطرناک فضایی ایجاد کرد. با این حال ناسا در اعلام تاخیر خود مشخص نکرد که آیا این زباله ها مربوط به آزمایش روسیه است یا خیر.

پیاده‌روی فضایی برای جایگزینی آنتن معیوب ایستگاه فضایی به تعویق افتاد

دانا وایگل معاون مدیر ایستگاه فضایی ناسا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: از آنجایی که این انفجار بسیار جدید بود، ناسا نتوانست به اندازه کافی زباله ها را قبل از پیاده روی فضایی ردیابی و نقشه برداری کند.

وی افزود: به دلیل عدم قطعیت، ناسا چندین کار را که فضانوردان برای آماده شدن برای راهپیمایی های فضایی آینده برنامه ریزی کرده بودند، لغو کرد.زباله های جدید خطر سوراخ شدن لباس فضایی را تا حدود هفت درصد افزایش می دهد.

معاون مدیر ایستگاه فضایی ناسا تصریح کرد: چند ماه طول می‌کشد تا همه آن [قطعات] فهرست‌بندی شوند و به روند عادی ردیابی زباله‌ها وارد شوند. زمانی که پیاده روی فضایی صورت گیرد، مارشبرن پاهای خود را به یک جرثقیل روباتیک خارج از ایستگاه فضایی به نام Canadarm۲ می بندد تا اهرمی برای کار بر روی آنتن به وی ارائه دهد. «ماتیاس مورر»، فضانورد آژانس فضایی اروپا، بازوی رباتیک را از داخل ایستگاه فضایی کنترل خواهد کرد.

ناسا از کانال های ارتباطی متعددی برای کنترل ایستگاه فضایی، سخت افزار و آزمایشات آن و صحبت با فضانوردان استفاده می کند. این سازمان  دارای یک آنتن یدکی برای تعویض آنتن معیوب به قسمت بیرونی است.

ائتلاف بین‌المللی ایستگاه فضایی برنامه‌ریزی کرده است که تنها تا سال ۲۰۲۸ و یا در صورت توافق شرکای بین‌المللی در مورد تمدید آن، تا سال ۲۰۳۰ از این تاسیسات حمایت کند.

بارون، مارشبرن و مورر با موشک فالکون ۹ شرکت فضایی «اسپیس ایکس» و کپسول «کرو دراگون» در روز ۱۰ نوامبر از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا رفتند – این چهارمین پرتاب فضانورد شرکت اسپیس ایکس برای ناسا است.

این خدمه همچنین شامل فرمانده راجا چاری ۴۴ ساله بود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی