خط‌کشی زمین مذاکرات وین/ ایران یکی از گره های مذاکرات جاری را باز کرد

امروز هم قرار است کارگروه هسته‌ای تشکیل شود و این دو کارگروه احتمالا عصر امروز جمع بندی خود را به نشست معاونان وزیران ایران و 1+4 ارائه می کنند. به نظر می رسد اصل مذاکرات را از عصر امروز یا فردا صبح با رسیدن جمع بندی کارگروه ها به کمیسیون مشترک برجام شاهد باشیم هرچند برخی گمانه زنی ها حاکی از این است که کار مذاکرات در این دور بیش از چند روز طول نخواهد کشید و دوطرف برای مشورت های سطح بالا به پایتخت های خود برگردند. می شود انتظار داشت در صورت مثبت بودن روند مذاکرات، دورهای بعدی نیز به سرعت و با فاصله کوتاهی تشکیل شوند.

به نظر می رسد اکنون در یک پروسه کاملا حقوقی و منطقی، شاهد خط کشی زمین مذاکرات وین توسط ایران هستیم، موضوعی که غرب از آن به شدت هراسان است. علی باقری و هیئت ایرانی شب گذشته نیز با انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات دیدار و گفت وگو کرد. گزارش‌های منتشر شده از دیپلمات های درون مذاکرات چه از طرف ایرانی و چه طرف های 1+4 حاکی از آن است که نگاه ها تاکنون مثبت بوده و می توان همچون علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان به آینده این گفت وگوها امید داشت. اما در ادامه اظهارنظرهای دیپلماتیک حاضران در وین، معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان یکی از گره های مذاکرات در جریان وین را باز کرد و در حالی که موضوع نقطه شروع مذاکرات از موضوعات موردعلاقه رسانه ها در روزهای اخیر بود، باقری در گفت وگویی با بیان این که آن چیزی که از شش دور گفت‌وگوها پیش روی ماست، یک پیش‌نویس است نه یک توافق، تصریح کرد: پیش‌نویس محل مذاکره است به همین جهت تا وقتی راجع به همه چیز توافق صورت نگیرد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

وی افزود: بر این اساس همه مباحثی که در شش دور گفت وگوهای وین به جمع بندی رسیده قابل مذاکره است و این مورد اذعان همه طرف‌های گفت وگو در نشست هم بود. باقری درباره امیدوار بودن به نتیجه گفت: ما در وین صرفا با 1+4 گفت‌وگو می‌کنیم ولی از آن جا که اراده جدی برای مذاکره و آمادگی عملی برای دستیابی به توافق داریم، به آینده خوش بین هستیم اما چون اعتماد به طرف مقابل نداریم ساده اندیش هم نیستیم. معاون وزیر خارجه درباره بازخوردهای مثبت انریکه مورا و نماینده روسیه از نشست روز دوشنبه گفت: این فضایی که در جلسه حاکم بود نشان داد، طرف‌های مختلف با نگاه سازنده با موضوع برخورد کردند و این یک برآورد واقعی  و نشان دهنده اراده جمعی برای این است که بتوانیم پیشرفتی را برای نزدیک شدن به توافق به دست آوریم. وی درباره اظهارات انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر این که برداشت اش از صحبت‌های هیئت ایرانی این بوده که برداشتن تحریم‌ها به صورت گام به گام باید باشد نیز تصریح کرد: اصلا راجع به چنین چیزی بحث نشد و صحبتی در این خصوص نشده است. ما موضعی داشتیم درباره تحریم‌ها و ثابت است و این که تحریم‌ها باید یک جا برداشته شود.

اما در حالی که این روزها رسانه های جهان هم سعی دارند تا خبری جدید در فضای مذاکرات منتشر کنند، الجزیره قطر به نقل از یک منبع ایرانی نوشت که توافق موقت در مذاکرات وین پذیرفته نخواهد شد چراکه با منافع ایران در تعارض است و برنامه هسته‌ای را نیز محدود می‌کند. این منبع افزود: «ایران در صورت شکست مذاکرات، گزینه‌های دیگری در دست دارد و این موضوع را طرف‌های دیگر نیز می‌دانند. هیچ چانه‌زنی و بحثی در خصوص پرونده‌های سیاسی و امنیتی در وین صورت نمی‌گیرد و اولویت فقط رفع تحریم‌هاست. پیشرفت در مذاکرات منوط به این است که طرف‌های مقابل تضمین‌های واقعی در خصوص رفع تحریم‌ها بدهند.» همزمان نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت:‌‏آن‌چه مسلم است این‌که ‎ایران بنای نادیده گرفتن شش دور مذاکرات قبلی در وین را ندارد، اما چون در شش دور مذاکره قبلی، توافقی صورت نگرفته و  حاصل آن در حد یک پیش‌نویس با پرانتزهای باز باقی مانده، طبعا قابل بحث و مذاکره است. ‎

2323

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی