نگاه تحول‌گرا در شورای انقلاب‌فرهنگی مبتنی بر تولدی جدید در حوزه فرهنگ

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، همزمان با ورود به دوره گام دوم انقلاب اسلامی و تعیین اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحولاتی جدید را در دستورکار قرار داده است؛ چراکه رهبر معظم انقلاب خواسته اند که در این شورا نوآوری، بررسی چالش‌ها و روزآمدسازی اسناد متناسب با زمان صورت گیرد.

به همین منظور کارگروه بازنگری وظایف و ماموریت‌های این شورا توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستورکار قرار گرفت و مسوولیت کارگروه نیز به بازنگری وظایف و ماموریت‌های اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی معطوف شد.

سعیدرضا عاملی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: زمانی که درباره مولفه‌های مفهومی و الزامات قرارگاه فرهنگی کشور صحبت می‌شود، باید ابزار و اقدامات لازم در اختیار فرد قرار گیرد تا بتواند کار جدی انجام دهد. امیدواریم بتوانیم همه وظایفی که در کار جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به خوبی انجام دهیم. در واقع یک تولد جدید به این شورا سپرده شده است.

وی تصریح کرد: در نگاه تحول‌گرا در شورای عالی انقلاب فرهنگی که نتیجه آن آسایش مردم، تقویت امنیت اجتماعی و تقویت حس امیدواری به آینده و جلوگیری از مزاحمت اجتماعی برای مردم است، امیدواریم بسترهای لازم برای امنیت مهیا شود تا نیازهای اساسی جامعه مانند نیاز به مسکن، شغل، امنیت، فراوانی غذا و سلامت اجتماعی به عنوان پنج نیاز اصلی فراهم شود و در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه دارد برای آنها زیرساخت‌هایی را مهیا کند.

عاملی ادامه داد: یکی از دستورات موضوع امنیت غذایی است که بحث فراوانی غذا، در دسترس بودن غذا، افق گشایی برای آینده و مسلط بودن هوشمند بر وضعیت تامین غذا برای مردم را شامل می شود. ممکن است بگویند این چه ربطی به شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد اما باید گفت که این شورا در حوزه‌هایی که ابعاد دانش بنیان یا فرهنگ مبنا دارد، وظیفه مستقیم دارد؛ بنابراین نیازهای اساسی مردم از این جهت که ابعاد دانشی، پشتیبانی‌های تخصصی و ابعاد فرهنگی مربوط به سبک زندگی و روش زندگی کردن است، مربوط به این شورا است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه فرهنگ اقتصاد که اکنون یک مشکل بنیادین کشور است و منجر به مسایل اساسی می‌شود، مربوط به نوع مصرف مردم در انرژی و آب و بی‌توجهی به همدیگر از حیث حفاظت منابع عام‌المنفعه است که همه این مسایل نیازمند فرهنگ سازی است؛‌ بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دوره تحولی هم نگاه به مسایل اساسی مردم دارد و هم باید نگاه واقعی و عملیاتی داشته باشد که چگونه می‌تواند حمایت‌های علمی و فرهنگی را برای این روند جدید اجرایی کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری فرهنگ را مرکز همه امور در مقایسه با اقتصاد سیاست می‌دانند یعنی بخش فرهنگ زیرساخت حوزه سیاست و اقتصاد است و تعبیر دارند که فرهنگ هوای زندگی است و ما در آن استنشاق و حرکت می‌کنیم به همین دلیل دولت هم این نگاه را به حوزه فرهنگ دارد و یکی از نشانه های آن این است که با وجود فشارهایی که بر دولت است، جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هفتگی شده است.

وی تصریح کرد: این آمادگی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که اگر به شرایطی رسید که دستورات اقتضا پیدا کرد، چند روز پی در پی این نشست‌ها باشد و به همین منوال برگزار شود.

تبیین آرایش کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و برنامه تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برنامه تحول در درجه اول این است که آرایش کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین شود و در درجه بعدی ساماندهی، هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم را برای دستگاه هایی که در خدمت مردم هستند، به صورت جدی انجام شود، یعنی نظام جمهوری اسلامی بتواند زمینه تحول عملیاتی و اجرایی را برای دستگاه های علم، فناوری و فرهنگ کشور فراهم کند.

عاملی ادامه داد: در این مسیر از امکانات و منابع مردمی بهره می‌بریم و جبهه انقلاب در این حوزه کمک فراوانی می‌کند. همچنین بسیج که در همه مسایل اساسی کشور همراه بوده است و برای سیل و کرونا و هر مساله بزرگ اجتماعی توان چند میلیون نفری دارد، با ما همراه خواهد بود و با تحقق این تحول اجتماعی و فرهنگی، از ظرفیت‌های مردمی تمام عیار باید استفاده کرد.

وی تصریح کرد: مجموعه تحولی که از آن صحبت شده، تحول رویکردی است و نگاه ما به جامعه و فرهنگ نیازمند تحول است. بر این اساس باید رویکردی داشته باشیم تا سالم سازی در این حوزه صورت گیرد و فرهنگ پویایی خودش را به دست آورد. همچنین باید هوشیاری لازم در مقابل نیرنگ دشمنان برای انحراف اجتماعی در جامعه ایران باید وجود داشته باشد؛ بنابراین این مسایل یک تحول نگرشی می‌خواهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است اکنون تحول ساختاری و نهادی نیاز داریم که مقام معظم رهبری در دیدار با دولتمردان هم فرمودند که ما به یک بازسازی ساختار مدیریتی کشور نیاز داریم و در حوزه فرهنگ نیز نیازمند بازسازی ساختار فرهنگی کشور هستیم. همچنین برخی نهادهای موازی وجود دارند که باید این مساله نیز رفع شود. 

وی تاکید کرد: باید ماموریت گرایی و تقسیم کار در حوزه فرهنگی در میان نهادهای فرهنگی کشور به صورت جدی‌تری پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، مورد ارزیابی قرار گیرد تا نهادها بررسی شوند و بدانیم برای تحول چه اقداماتی برای آنها می‌توانیم انجام دهیم.

عاملی ادامه داد: ضمن اینکه فضای مجازی ظرفیت‌های نهادی را به وجود آورده است که ما را از نهادهایی که صرفا کار چهره به چهره یا حضوری انجام می‌دادند، مستغنی می‌کند. هوشمندسازی خدمات فرهنگی و حوزه‌های مرتبط با علم و فناوری اقدام دیگری است که در بازسازی ساختار علم و فناوری و فرهنگی کشور می‌تواند انجام شود، چون معتقدیم فرایندها اختلال دارند و برخی کارهای غیرضروری صورت می‌گیرد که رفع این اختلالات و بهینه و استاندارد شدن فرایندها در این نگاه تحولی وجود دارد.

وی درباره خانه تکانی شورا نیز گفت: بحث خانه تکانی به معنی تحول در اقدامات شورا است چون شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر قرارگاه فرهنگی کشور است، معنای آن این است که مصوبات آن باید قطعا اجرا شود و ضمانت اجرایی لازم داشته باشد و حتی ضمانت‌های حقوقی و قضایی پیدا کند.

عاملوی معتقد است که اگر کسی از حوزه اجرا تخلف کرد نهادهای مربوطه اقدام مقتضی را صورت دهند، این جنبه خانه تکانی بخشی از آن مربوط به حوزه ضمانت اجرایی است و بخشی از آن مربوط به حوزه‌هایی است که می‌خواهند به این بخش ورود پیدا کنند. ورودهای جدیدی در حوزه علم، فناوری و فرهنگ داشته باشد که یکی از ورودها این است که اولویت اول ما به حوزه فرهنگ مبنا و دانش بنیانی است که مربوط به نیازهای اساسی مردم است.

تصویب ۱۰ سند ملی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

عاملی تصریح کرد: ۱۰ سند ملی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است که راهبردی می‌شود مانند سند نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی، انرژی‌های جایگزین یا سند ستادهای علم و فناوری، ستاد داروهای گیاهی، سند ستاد علوم شناختی و سایر ستادهایی که شکل گرفته است.

وی ادامه داد: یکسری موضوعات مهم داریم که در سایه روزمرگی ها نادیده گرفته شده است؛ بنابراین توجه به مسایل فرهنگی کشور اهمیت داده شده، به همین منظور نظام مسایل فرهنگی و فناوری کشور استخراج شده است.

عاملی افزود: همچنین بیانات و احکام امام راحل و مقام معظم رهبری از زمانی که ستاد انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹ شکل گرفت تا سال ۱۴۰۰ در یک گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای تدوین شده که مبنای اقداماتی است که کارگروه تحولی انجام خواهد داد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی