استفاده از کانی رسی در تولید داروهای زیست سازگار

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نونا سلیمانپور مقدم دانش آموخته دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تهیه ترکیب دارویی پلیمری زیست سازگارپذیر بر پایه کانی های رسی» گفت: هدف از اجرای این طرح، تهیه ترکیب دارویی بود که با بهبود اثربخشی درمانی و کاهش عوارض جانبی همراه باشد.

وی ادامه داد: فرمولاسیونی که در این پروژه تهیه شد، می تواند به عنوان پیش ماده برای تهیه چسب زخم های آنتی بیوتیکی برای درمان عفونت و التهاب نیز بکار رود.

دانش آموخته دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: با توجه به سابقه خوبی که رس ها در صنعت داروسازی دارند و اینکه سالهاست علاوه بر مواد فعال، به عنوان مواد جانبی در محصولات دارویی مورد استفاده قرار می گیرند، بر آن شدیم از کانی های رسی به عنوان بستر اصلی ترکیب دارویی بهره ببریم.

سلیمانپور گفت: برای انجام این پروژه سه فرمولاسیون پیشنهادی سنتز شد که بهترین آن ترکیب بیولوژیکی بود. در نهایت به یک رهایش کنترل شده از دارو در محیط شبیه سازی شده بدن انسان رسیدیم.

وی افزود: در واقع ترکیب دارویی بدست آمده توانست خاصیت درمانی در نقطه تاثیر گذار را فراهم کند و در تمام طول مدت درمان خاصیت درمانی را حفظ کند و از همه مهم تر عوارض جانبی دارو را کاهش داد.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: امید است داروی اصلاح شده به مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیک ها کمک کند و عفونت ها را در زمان کوتاهتری درمان کند.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در دنیا تحقیقات زیادی روی آنتی بیوتیک ها انجام شده است، اما همگی برپایه مواد شیمیایی بوده و در ایران به راحتی در دسترس نیست.

وی توضیح داد: در این طرح با استفاده از کانی های رسی که یک ترکیب ارگانیک و سازگار با محیط زیست، ارزان و در دسترس است بهره بردیم.

 سلیمانپور گفت:این مطالعات در آزمایشگاه شیمی دانشکده معدن به مدت سه سال انجام شد و چهار مقاله از مراحل انجام این پروژه در مجلات معتبر خارجی چاپ شد.

گفتنی است :استادراهنمای این پروژه دکتر امیرضا آزادمهر و استاد مشاور دکتر اردشیر هزارخانی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی