رانندگان چگونه میکروب ها را پخش می‌کنند؟

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، در این مطالعه ۳۱ ساعت فیلم آرشیوی از ۳۶ راننده باتجربه مورد بررسی قرار گرفت.

در این فیلم ها مشاهده شد رانندگان با آگاهی یا بدون آگاهی، ۲۶.۴ بار در ساعت صورت و سر و گردن خود را لمس می‌کنند و هر لمس حدود چهار ثانیه طول می‌کشد. همچنین نقاطی که بیشتر لمس می‌شوند، صورت (۷۹.۶ درصد)، مو (۱۰درصد)، گردن (۸.۶ درصد) و شانه‌ها (۱.۷ درصد) هستند.

در ادامه آمده است در ۴۲.۵ درصد موارد، نوک انگشتان و شست دست رانندگان با غشای مخاطی (چشم، پوشش داخلی لب، سوراخ بینی و چشم‌ها) تماس پیدا می‌کنند. نوک انگشتان و شست دست معمولا نواحی هستند که هنگام شستشوی دست فراموش می‌شوند و خوب تمیز نمی‌شوند.

این مطالعه نشان می‌دهد تمام رانندگان به طور بالقوه بدون توجه به جنس و سن در معرض انواع آلودگی و عفونت قرار دارند؛ به ویژه اگر وسیله نقلیه عمومی باشد و مواردی مانند پول بین مسافر و راننده جابجا شود.

نتایج این مطالعه برای جلوگیری از گسترس بیماری‌های مسری، به ویژه در پاندمی کرونا بسیار حائز اهمیت است.
محققان راهکارهای مختلفی را برای حل این مشکل ارائه داده‌اند که از جمله آن، استفاده از سیستم ردگیر صورت و هشدار در صورت لمس ناخودآگاه صورت، شستن مداوم دستان و به حداقل رساندن تماس مسافران با راننده به عنوان مثال از طریق جایگزینی پرداخت آنلاین به جای پول نقد را موثر می‌دانند.  

نتایج این مطالعه در نشریه Ergonomics منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی