«شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد» تدوین شد

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی اداره کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، محمد رزاقی در جمع کارشناسان اداره کل امور شاهد و ایثارگران افزود: فهم دقیق از موضوع مهم «شناسنامه فعالیت های آموزشی پرورشی و اجرایی مدارس شاهد» و همچنین ضروری دانستن شناسنامه، بر اجرای آن اولویت دارد.

وی بیان کرد: برای عملیاتی کردن شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد لازم است گام های اساسی برداریم و اولین گام در حقیقت «نظارت بر حُسن اجرای شناسنامه» است.

دبیر ستاد مرکزی شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: بازدید عبارت است از فعالیتی که طی آن، عملکرد و فعالیت یک سازمان (توسط بخش های درون و یا بیرون سازمان) مورد بررسی، نظارت و ارزیابی قرار می گیرد. به میزانی که بازدید به صورت آزاد (از قبل هماهنگ نشده) باشد می تواند عملکرد واقعی مدرسه را به وضوح نشان دهد و در صورتی که بازدید از قبل هماهنگ شده باشد، شاید انحرافاتی صورت گیرد که نتایج را عاری از روایی و اعتبار کند.

رزاقی گفت: آنچه در بازدید بسیار مهم و اساسی است، تعیین هدف از بازدید است که در اداره کل امور شاهد و ایثارگران، هدف در مرحله اول «نظارت بر حُسن اجرای شناسنامه»» فعالیت های مدارس شاهد توسط مدرسه است.

وی با اشاره به این که ما دو نوع بازدید ارزیابی و بازدید نظارتی داریم تصریح کرد: بازدید های ما از مدارس شاهد از جنس بازدید نظارتی است.

رزاقی نظارت را نوعی آموزش و ایجاد تسلط نسبت به درک و اجرای کیفی یک سیاست، برنامه و طرح دانست و تاکیدکرد: در این رویکرد از بازدید، بیش تر به دنبال بررسی میزان درک شاخص های یک سیاست یا برنامه، توسط مدیران مدارس هستیم.

وی همچنین با تبیین بازدیدهایی که به منظور ارزیابی صورت می گیرد، گفت: وقتی تسلط سازمان (مدرسه) نسبت به اجرای یک سیاست، برنامه و طرح کامل شده باشد و اطمینان کامل از اجرای آن شکل گرفته باشد، با ارزیابی به دنبال تعیین «کیفیت» و «کمیت» اجرای سیاست یا برنامه هستیم. بدیهی است این نوع بازدیدها، بعد از بازدیدهای نظارتی قابل تحقق و استناد است.

رزاقی با تاکید بر اهمیت شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد که با مشارکت جدی مدیران و کارشناسان مدارس شاهد تدوین شده است، گفت: شناسنامه مدارس شاهد ابزاری برای استانداردسازی فعالیت های این مدارس است که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده است و هدف غایی از بررسی نحوه اجرای شناسنامه مدارس شاهد  افزایش تسلط مدیران مدارس به محتوای غنی شناسنامه است و در نهایت این که بازدید نظارتی خود نوعی کارگاه آموزشی برای یادگیری کیفی و عمیق است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی